کاهش قیمت‌ها در معاملات آتی
عکس: آکو سالمی
جابه‌جایی قراردادهای آتی و سلف سکه طلا به عنوان یک کالای گرانبها از حجم نقدینگی‌ها می‌کاهد
گروه بورس کالا - دادوستد سکه در بازار آتی همانند بازار نقدی نوسان بسیار اندکی را پشت سر گذاشت.
مبادلات دیروز سکه در بازار نقدی روز آرامی را پشت سر گذاشت. همانند یک هفته گذشته دادوستدهای سکه در بازار نقدی با کاهش حجم نقدینگی و از سویی نوسان اندک قیمت‌ها روبه‌رو شد.

مبادلات دیروز بازار آتی همانند بازار نقدی در یک محدوده خاص خریدار و فروشنده انجام گرفت. البته کم‌طرفدارترین معاملات برای سررسیدهای خردادماه بود، اختلاف قیمت بین خریداران و فروشندگان نیز باعث شد سکوت برای معامله هر یک از سررسیدها به یک ساعت هم برسد. این در حالی است که سررسیدهای تیرماه بیش از 80 درصد حجم معاملات را به خود اختصاص داد. برخلاف بازارهای داخلی، قیمت جهانی طلا به تاثیر از تصویب بسته نجات یونان و کاهش ارزش دلار با روندی افزایشی به بیش از یک هزار و 750 دلار به ازای هر اونس رسید. این در شرایطی است که با افزایش قیمت طلای جهانی، هند اعلام کرده واردات طلا را کاهش می‌دهد.
براساس گفته معامله‌گران، با سیاست‌های اخیر بانک مرکزی مبنی بر انتشار اوراق مشارکت و گواهی سپرده با سود ۲۰ درصد، حجم زیادی از نقدینگی‌ها از بازار خارج و بیشتر به سمت بانک‌ها و سرمایه‌گذاری در این بخش روانه شده. این در حالی است که علاوه بر بازار نقدی سکه که با کاهش نقدینگی رو به رو شده، با برخوردهای انتظامی با معامله‌گران غیرقانونی دلار، دادوستدها در بازار ارز هم کاهش محسوسی داشته است. به نظر معامله‌گران در بازار سکه و ارز نه کسی فروشنده است و نه کسی خریدار، به همین دلیل بازار راکد است.
این در حالی است که با افزایش وجه تضمین اولیه در بازار آتی، حجم معاملات در این بازار کاسته شده و با افزایش اختلاف قیمت سکه بازار نقدی و بازار آتی، روند مبادلات تا حدودی کند شده است.
البته براساس گفته یکی از فعالان، بعد از عید امسال و تصویب قوانین جدید، روند مبادلات تغییر می‌کند و دادوستدها از شرایط رکود فعلی خارج خواهد شد.
بنا بر اطلاع این کارگزار بورس قرار است با حضور شرکت‌های کارگزاری در کانون کارگزاران و از سویی مشورت آنان با همدیگر، روال تعیین وجه تضمین تغییر و تعیین آن به تشخیص شرکت‌های کارگزاری یا بازیگران مختلف آنان یا براساس اعتبارسنجی مشتریان صورت گیرد که در هر صورت از روال معمول بهتر و مناسب‌تر است.
در همین حال با وجود گمانه‌زنی‌ها پیرامون روند تغییر معاملات در بازار آتی، برخی از تحلیلگران جابه‌جایی قراردادهای سلف و آتی (فیوچرز) را مطلوب نمی‌دانند.
به باور آنان معاملات یا به صورت نقدی (که جنس در حین پرداخت پول تحویل داده می‌شود) یا سلف (جنس پس از پرداخت پول بعدا در زمان تحویل مشخص تحویل داده می‌شود) یا نسیه (جنس دریافت می‌شود بعدا پول پرداخت می‌شود) انجام می‌شود و اینکه طلا را به صورت قراردادهای سلف بخواهند در بازار خرید و فروش کنند تا حدودی از جذابیت بازار می‌کاهد.
تحلیلگران معتقدند طلا یک کالای سرمایه‌ای است و همانند فولاد یا پتروشیمی کالایی نیست که در نهایت به مصرف برسد؛ بنابراین ایجاد قراردادهای سلف برای طلا به نوعی از جذابیت بازار می‌کاهد. این در حالی است که جابه‌جایی قراردادهای آتی (فیوچرز) با قراردادهای سلف از حجم نقدینگی‌ها در بازار می‌کاهد.
اما در مجموع در بازار آتی برای هر یک از قراردادها روند قیمتی متفاوت بود؛ برای سررسیدهای اسفندماه قیمت‌ها با 3 هزار تومان کاهش در محدوده 834 تا 837 هزار تومان، سررسیدهای فروردین ماه با 8 هزار تومان کاهش در محدوده 867 تا 872 هزار تومان، سررسید اردیبهشت‌ماه با نوسان 7 هزار تومانی در محدوده 989 تا 911 هزار تومان، سررسید خردادماه با 5 هزار تومان کاهش در محدوده 926 تا 931 هزار تومان و سررسیدهای تیرماه با افت 10 هزار تومانی در محدوده 951 تا 962 هزار تومان قرار گرفت.