شایعه صدور مجوز افزایش قیمت میلگرد تا ۱۴۰۰ تومان

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: همزمان با رشد قیمت پیشنهادی میلگرد از سوی فروشنده های آهن که عوامل بسیاری در پشت آن قرار دارد از جمله نوسان نرخ ارز و کاهش واردات مواد اولیه ، روز گذشته شایعاتی در بازار مطرح شد که مهمترین آن ارائه مجوز فروش میلگرد با حداکثر نرخ ۱۴۰۰ تومان به واحدهای فولادی بود. تاثیر این شایعه در معاملات بورس کالا رشد قابل توجه تقاضا برای محصولات مبارکه و افزایش۵۰ تومانی نرخ ورق بود و اگرچه محدودیت ۱۰۰ تنی برای هر خریدار در نظر گرفته شده بود اما این موضوع هم مانع از کاهش شدت رقابت نشد.

البته عدم اعلام نرخ از سوی معامله‌گران در معاملات بازار آزاد روز یکشنبه نیز یکی دیگر از دلایل این شرایط بود.

بر اساس این گزارش در معاملات دیروز بورس کالا، قیمت ورق سرد B با نرخ ۹۷۵ تومان عرضه شد که حجم آن ۵ هزار و ۶۰۰ تن بود و پس از تقسیم به نسبت تقاضا، ۴ هزارو ۵۰۰ تن معامله شد. پس از رقابت خریداران قیمت این کالا از ۱۰۱۰ تومان تا ۱۰۲۵ تومان به ثبت رسید که بیشترین رشد قیمت در محموله‌های ثبت شده ۵۰ تومان بود.

ورق قلع اندود نیز ۱۰۵۰ تن با نرخ ۱۱۳۴ تومان عرضه شد که پس از رقابت در بالاترین رقم به عدد ۱۱۸۰ تومان رشد کرد. از این کالا ۷۰۰ تن معامله شد. رشد قیمت این کالا در بیشترین رقم ۴۶ تومان بود.

ورق گالوانیزه نیز با نرخ ۱۲۷۳ تومان ۴ هزارو ۴۰۰ تن عرضه شد که در رقابت در بالاترین رقم به ۱۳۲۴ تومان رسید. پایین‌ترین رقم نیز برای آن ۱۳۰۳ تومان بود. از این کالا ۳ هزارو ۶۰۰ تن معامله شد. بیشترین رشد قیمت برای ورق گالوانیزه ۵۱ تومان بود.

ورق گرم B نیز با نرخ ۸۶۳ تومان عرضه شد که حجم عرضه آن ۱۳ هزارو ۳۱۰ تن بود که کل همین کالا بدون تغییر قیمت معامله شد.

ورق گرم C نیز با نرخ ۸۹۳ تومان عرضه شد که ۱۵ هزارو ۱۸۰ تن بود و بدون تغییر قیمت کل آن فروش رفت.

اگرچه علاوه بر محدودیت تناژ، خریداران همچنان به اشخاص حقوقی محدود هستند اما با توجه به جذابیتی که برای معامه‌گران پیدا کرده است به خصوص بازار ورق با رشدی که داشته به نظر می‌رسد نقدینگی تجار نیز دوباره وارد بازار شده و نسبت به خرید اقدام می‌کنند.

در همین حال نرخ ورق گالوانیزه با ۵۱ تومان رشد بیشترین رقابت را داشت ضمن اینکه در حال حاضر گران‌ترین ورق بازار است و با توجه به کمبودی که در این مدت در بازار داشت، رشد قیمت آن با آزاد شدن رقابت در بورس کالا بعید به نظر نمی‌رسید. اما در عین حال برخی معامله‌گران انتظار دارند علاوه بر آزاد گذاشتن قیمت ها، به فرآیند واردات و حمایت از تداوم واردات این کالا با توجه به نیاز بازار داخلی توجه شود تا افزایش قیمت‌ها بی‌رویه و خارج از منطق صورت نپذیرد.

این موضوع با توجه به اینکه ورق برخلاف میلگرد، تقاضای موثر دارد اهمیت زیادی دارد، چرا که قیمت میلگرد در حالی افزایش داشته که تقاضایی در بازار اضافه نشده اما ورق برخلاف میلگرد هم جذابیت تجاری و هم جذابیت مصرفی دارد.