پیمان ارمغان
در جلسات قبل در توضیح کاربردهای چنگال اندرو، اشاره کردیم که وقتی با سه پیوت اقدام به رسم چنگال می‌کنیم معمولا قیمت تمایل دارد از سمت پیوت سوم به سمت خط میانی چنگال حرکت کند. همچنین توضیح دادیم که اگر در نقطه‌ای که پیوت سوم قرار دارد علایم برگشتی مثل الگو‌های کندل استیک یا واگرایی و غیره مشاهده شود با اطمینان بیشتری می‌توان از حرکت به سمت خط میانی سخن گفت.

از طرف دیگر گفتیم که معمولا خط میانی به صورت یک سطح حمایتی یا مقاومتی قوی عمل می‌کند و قیمت پس از رسیدن به آن تمایل زیادی به تغییر جهت دارد و مجددا در این راستا اشاره کردیم که وجود علایم برگشتی روی خط میانی چنگال با اطمینان بیشتری می‌تواند ما را از بازگشت قیمت آگاه سازد. قبل از اینکه به کاربرد مهم دیگری از چنگال اندرو اشاره کنیم به ذکر یک نکته بدون مثال می‌پردازیم و آن اینکه در صورتی که خط میانی نتواند جلوی حرکت قیمت را بگیرد در نهایت خط بعدی چنگال، بعد از خط میانی، به عنوان یک ناحیه حمایتی و مقاومتی عمل می‌کند.
خط ماشه( Trigger Line):
خط ماشه خطی است که پس از رسم چنگال، از پیوت اول به پیوت دوم یا از پیوت اول به پیوت سوم رسم می‌شود.شکل زیر نحوه رسم خط ماشه را نشان می‌دهد.


عموما در چنگال اندرو تمرکز ما روی خط ماشه‌ای است که از پیوت اول به سمت پیوت سوم رسم می‌شود. (خط عبوری از نقطه A به نقطه C). اما سوال اینجا است که چگونه می‌توان از خط ماشه برای انجام معامله استفاده کرد؟ برای توضیح این موضوع سعی می‌کنیم از چند مثال استفاده کنیم. به شکل زیر که نمودار قیمت طلا در تایم فریم روزانه است، توجه کنید:


همانطور که دیده می‌شود با استفاده از سه پیوت یک چنگال رسم کرده‌ایم و همچنین با متصل کردن پیوت اول به پیوت سوم خط ماشه را نیز برای چنگال رسم کرده‌ایم. پس از اینکه قیمت از سمت پیوت سوم یعنی نقطه C به سمت خط میانی چنگال حرکت کرده و موفق به رسیدن به آن نمی‌شود عموما به سمت خط موازی چنگال بازگشت می‌کند. در این حالت با شکسته شدن خط موازی چنگال در نقطه‌ای که با فلش قرمز رنگ نشان داده شده اولین اخطار برای شروع یک حرکت صعودی آغاز می‌شود. در این حالت معمولا قیمت به سمت خط ماشه حرکت می‌کند و در صورتی که خط ماشه به سمت بالا شکسته شود این به معنی یک سیگنال واضح برای رشد قیمت است (محلی که با فلش مشکی رنگ نمایش داده شده است). به عبارتی همواره شکست خط ماشه می‌تواند به عنوان علامتی جهت حرکت قوی در جهت شکست باشد.
به عنوان یک مثال دیگر، به شکل زیر که مربوط به شاخص سهام داوجونز آمریکا در تایم فریم روزانه است، توجه کنید:


در این شکل با سه پیوت یک چنگال با جهت رو به بالا رسم شده است.
همانطور که مشاهده می‌کنید قیمت از پیوت سوم به سمت خط میانی چنگال حرکت کرده، اما نتوانسته خط میانی را به سمت بالا بشکند و مجددا به سمت خط موازی پایینی چنگال حرکت کرده است و پس از اینکه این خط را در محل فلش قرمز رنگ قطع کرده، اولین اخطار برای نزول قیمت صادر شده است و پس از اینکه خط ماشه به سمت پایین شکسته شد (محلی که با فلش مشکی رنگ نشان داده شده است) شاهد سیگنال قطعی برای فروش خواهیم بود.
به عنوان یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت عدم توان قیمت برای عبور از خط میانی و سپس تغییر جهت قیمت؛ در صورتی که با شکست خط ماشه همراه باشد به عنوان سیگنالی عمل می‌کند که حاکی از حرکت قیمت در جهت شکست خط ماشه است.
www.aradtrader.com