رشد 25 درصدی حجم و ارزش مبادلات در هفته گذشته
افت قیمت سکه در بازار آتی، ۳۴ هزار تومان شد
گروه بورس کالا - سردار خالدی: رکورد شکنی‌های سکه بازار آتی بورس کالای ایران و رسیدن به ارزش مبادلاتی بیش از 800 میلیارد تومان طی هفته گذشته در حالی ثبت شد که مبادلات بازار طی سه ماه گذشته به معامله بیش از 720 هزار قرارداد به ارزش نزدیک به 5 تریلیون تومان انجامید.

آرامش خاطر با آغاز کریسمس
مبادلات طلا در روزهای پایانی سال جاری میلادی با نوسان اندکی پشت سر گذاشته شد. این در حالی بود که انتظار برای افت قیمت طلا باز هم ادامه دارد، زیرا تحلیلگران بر این باورند با فروش دارایی‌های مطمئن موسسات و بنگاه‌ها همچون طلا برای جبران نقدینگی در پاسخ به نیازهای خود همواره به طور معمول قیمت‌ها در دو ماه دی و بهمن با افت همراه می‌شود، اما انتظار بر این است در پایان ماه ژانویه سرمایه‌گذاری‌ها برای بخش طلا آغاز شود. این در حالی بود که وضعیت بازارهای سهام در ایالات متحده و اروپا طی هفته گذشته روند بهتری نسبت به هفته‌های ماقبل داشت؛ با افزایش انتظارات برای رشد اقتصاد ایالات متحده و از سویی افزایش نرخ برخی از شاخص‌های اقتصادی این کشور همچون هزینه‌های شخصی، فروش مسکن و میزان مصرف و به تبع ازاین اوضاع ترویج برنامه‌های کاربردی برای رفع اشتغال
ایالات متحده، امیدواری‌ها نسبت به آینده بیشتر شد. البته بحران منطقه یورو باعث شده نگرانی‌ها همچنان وجود داشته باشد و رهبران اروپایی در تلاش برای مهار بحران باشند، اما تداوم این دو راهی و سرگردانی، اوضاع را در حالت ابهام قرار داده است. به نظر می‌رسد جبران نقدینگی‌ها از سوی موسسات با فروش طلا و خرید اوراق قرضه دولتی نوسان رو به بالای قیمت‌ها را کاهش داده و معاملات بازار در روز پایانی قبل از تعطیلات کریسمس با آرامش خاتمه پیدا کند.
نوسانات شدید ارزی و سیاست دولت
بازارهای داخلی طی یک ماه گذشته به تاثیر از نوسانات شدید ارزی حرکت کرده است. کارشناسان انتظارات برای تداوم رشد قیمت‌ها را به فاکتورهای متعددی مربوط می‌دانند که از جمله آنها می‌توان به سایه سنگین محدودیت‌های بین‌المللی، تورم دو رقمی‌و میزان بالای نقدینگی، احتمال اجرایی شدن فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها و تمایل بیشتر مردم به سرمایه‌گذاری در بازار ارز و سکه به دلیل نقدینگی کمتر و بازدهی سود زودتر اشاره کرد. البته نوسانات شدید ارزی در یک ماه گذشته بیشتر نمود پیدا کرده، اما با نگاه به آمار و از سویی بررسی قیمت‌ها طی سه ماه گذشته به این نتیجه می‌رسیم که رشد قیمت‌ها و نوسانات آن به حدی بوده که در کنار این موضوع رونق این دو بازار را در پی داشته، البته این نکته را نیز نباید فراموش کرد که براساس گفته فعالان، با وجود رونق معاملات، سوءاستفاده برای دلالی و فرصت ایجاد رانت‌های زیاد در این دو بازار طی سه ماه گذشته به یکی از بی‌سابقه‌ترین ادوار زمانی رسید. اجرای طرح‌های متعدد از سوی بانک مرکزی همچون حراج چند نوبته سکه و شمش طلا و طرح پیش فروش سکه نیز نتوانست التهاب ناشی از بازارها را در روزهای پایانی پاییز فروکش کند تا جایی که در روز پایانی ماه آذر، قیمت دلار به یک هزار و ۵۸۰ تومان هم رسید، اما با مذاکرات مجلس و دولت و آغاز دوباره مبادلات تجاری ایران و امارات، سطح قیمت‌ها دوباره به حالت عادی برگشت تا جایی که قیمت دلار یک هزار و ۴۲۰ تومان شد. براساس گفته مطلعان، بیشترین عامل تاثیرپذیر (حداقل طی یک ماه گذشته) نوسانات مربوط به ارز بوده، این در شرایطی است که نگرانی بابت ذخایر ارزی و محدودیت‌های بین‌المللی و میزان نقدینگی و تورم در کشور، انتظار برای تداوم رشد قیمت‌ها را تا پایان سال‌جاری بیشتر کرده است. باید دید با وجود اینکه بازار هفته گذشته را با التهاب شدیدی دنبال کرد و با آرامش به پایان رساند آیا در هفته پیش رو مترصد اتفاقات و حواشی دیگری در رابطه با ارز خواهد بود یا اینکه با تعطیلی بازارهای جهانی همزمان با آغاز تعطیلات کریسمس، بانک مرکزی نفس راحتی خواهد کشید؟
زمستان فصل تعیین‌کننده بازار
اما معاملات آتی سکه بورس کالای کشورمان نیز همپای بازار نقدی و گاهی اوقات جلوتر از این بازار، نوسان شدیدی را طی سه ماهه گذشته (فصل پاییز) تجربه کرده؛ این در حالی بود که در کنار افت و خیز، بازار شاهد رشد بی‌سابقه حجم و ارزش مبادلات بود، به طوری که در سه ماه گذشته حجم معاملات بیش از ۷۲۰ هزار قرارداد به ارزش بیش از ۴۹ تریلیون ریال بوده است. رونق مبادلات در بازار آتی از همان روزهای مهرماه مشهود بود، زیرا انتظارات نشان از پارامترهای محرک برای رونق سرمایه‌گذاری در این بازار داشت. تحلیل‌گران معتقدند ماه‌های آینده برای بازار تعیین‌کننده‌تر است، زیرا معاملات سه ماهه گذشته نشان داد برای رسیدن به اوج بازار آتی هنوز راه زیادی مانده و رفتار و تصمیمات بانک مرکزی طی یک سال گذشته و از سویی نوسانات شدید ارزی با توجه به پیش‌بینی تحلیل‌گران، همه حاکی از این است که در سه ماهه پیش رو (تا قبل از پایان سال‌جاری) روزهای نفس‌گیری در انتظار بازار خواهد بود. روند معاملات طی هفته گذشته نیز نوسان شدیدی را تجربه کرد. در شرایطی که تا ظهر روز چهارشنبه روند قیمت‌ها بیشتر افزایشی بود، اما از بعدازظهر روز چهارشنبه هفته گذشته و روز پنج شنبه قیمت‌ها به گونه‌ای افت کرد که در روز پنج شنبه نسبت به روز شنبه، نرخ‌ها در هر یک از سررسیدها افت کرد؛ به طوری که سکه دی ماه با افت ۵ هزار و ۲۲۵ تومان رو به رو شد، این در حالی بود که قیمت تسویه سررسیدهای اسفندماه نیز کاهش ۱۴ هزار و ۸۳۳ تومان را تجربه کرد. مبادلات سکه اردیبهشت ماه نیز همچون دیگر سررسیدها ۲۹ هزار و ۶۵۰ تومان افت داشت. این در شرایطی بود که بیشترین افت قیمت‌ها برای سکه‌های تحویل تیرماه به میزان ۳۴ هزار و ۲۷۰ تومان بود.
البته نوسان قیمت‌ها در حالی از سر گرفته شد که حجم و ارزش مبادلات هفتگی با رکورد بی‌سابقه دیگری طی شروع فعالیت سه ساله‌اش مواجه شد. در هفته منتهی به یکم دی ماه سال جاری، 115 هزار و 568 قرارداد به ارزش 8 تریلیون و 20 میلیارد و 437 میلیون و 770 هزار ریال در بازار آتی بورس کالا مورد معامله قرار گرفت که نسبت به هفته ماقبل از لحاظ حجم و ارزش به ترتیب رشد 16/25 و 29/28 درصدی را تجربه کرد. برای سکه‌های دی 16 هزار و 513 قرارداد به ارزش یک تریلیون و 25 میلیارد و 30 میلیون و 30 هزار ریال دادوستد شد. سکه‌های اسفندماه نیز شاهد 28 هزار و 332 قرارداد به ارزش یک تریلیون و 874 میلیارد و 933 میلیون و 280 هزار ریال بود. معامله سکه‌های اردیبهشت ماه نیز 29 هزار و 665 قرارداد به ارزش 2 تریلیون و 63 میلیارد و 137 میلیون و 290 هزار ریال بود. سکه‌های تیرماه نیز شاهد بیشترین حجم بود؛ 41 هزار و 58 قرارداد به ارزش 3 تریلیون و 57 میلیارد و 337 میلیون و 170 هزار ریال دادوستد شد.