مجید حصاری
قسمت دوم
تاکنون در مورد انواع الگوهای قیمتی و الگوهای شمع‌های ژاپنی به بحث و بررسی پرداختم، اکنون قصد داریم به بررسی برخی از نشانه‌گر‌ها و نوسان‌نما‌ها بپردازیم.
میانگین متحرک به عنوان خط روند، حمایت و مقاومت: یکی از کاربردهای مطرح میانگین متحرک‌ها تشخیص جهت روند بازار و در بازار روند دار است.

بدین صورت که قیمت در روند صعودی بالای میانگین متحرک و در بازار نزولی پایین میانگین متحرک قرار دارد و در حال نوسان است. معمولا در بازار روند‌دار میانگین متحرک‌ها نقش حمایتی یا مقاومتی را نیز به خوبی ایفا می‌کنند.

تصویر زیر دیتای تعدیل شده با (اعمال افزایش سرمایه و سود نقدی) سهام سرمایه گذاری غدیر با نماد وغدیر است. همانطور که مشاهد می‌کنید میانگین متحرک وزنی با دوره ۲۰ روزه نقش حمایتی قوی را برای سهم ایفا کرده است.
استفاده از تقاطع چند میانگین متحرک برای دریافت اخطار: یکی دیگر از کاربرد‌های میانگین متحرک‌ها دریافت سیگنال‌های خرید و فروش هنگام تقاطع آنها است. به این صورت که اخطار خرید زمانی صادر می‌شود که میانگین متحرک کوتاه مدت تر میانگین متحرک بلند‌مدت‌تر را از پایین به سمت بالا قطع می‌کند و اخطار فروش زمانی صادر می‌شود که میانگین متحرک کوتاه مدت میانگین متحرک بلند‌مدت‌تر را از بالا به سمت پایین قطع می‌کند.
تصویر زیر مربوط به سهام شرکت صدرا با نماد خصدرا است که دو میانگین متحرک ساده با دوره ۲۰ روزه (آبی‌رنگ) و ۱۰ روزه (قرمز‌رنگ) به آن افزوده شده است، همانطور که در تصویر مشخص گردیده هنگامی که میانگین متحرک ۲۰ روزه (آبی رنگ) توسط میانگین متحرک ۱۰ روزه (قرمز رنگ) از پایین به بالا شکسته شده قیمت رشد چشمگیری را داشته و هرگاه میانگین متحرک ۱۰ روزه میانگین متحرک ۲۰ روزه را از بالا به سمت پایین شکسته، قیمت افت قابل ملاحظه ای را تجربه کرده است.

استفاده از چندین میانگین متحرک بسته به نیاز معامله‌گر نیز بسیار مرسوم است، اما انتقادی که به روش‌های دنبال رو روند مانند تقاطع میانگین متحرک‌ها وارد است این است که اول این سیگنال‌ها دیر صادر می‌شود و معمولا حد ضرر بزرگ‌تری دارند و همچنین در بازارهای بدون روند یا ساید سیگنال خطای زیادی صادر می‌کنند.
در تصویر زیر همان نمودار قبلی نمایش داده شده است، همانطور که مشخص گردیده در بازار ساید میانگین‌ها مرتب همدیگر را قطع کرده‌اند و اخطار غلط صادر شده همین امر موجب سر‌در‌گمی معامله‌گر می‌شود. بهتر است این سیستم معاملاتی را با ابزارهای دیگر ترکیب کرد تا سیگنال‌های اشتباه را فیلتر کرد.

در تصویر زیر در نماد «سپاها» بازار در یک بازه هشت ماه در یک محدوده بدون روند قرار گرفته است، اخطارهای اشتباه توسط میانگین متحرک‌ها کاملا مشهود است.
www.aradtrader.com