مرکز خدمات فولاد ایران- هفته گذشته شاخص قیمت‌های قراضه استیل ایندکس نشانگر آن بود که قراضه وارداتی به ترکیه افت داشت. قیمت قراضه داخلی آمریکا نیز نزولی بود و قراضه وارداتی هند افت شدیدی داشت.متوسط قیمت قراضه وارداتی به ترکیه ۱/۳ درصد افت کرد و به ۴۳۹ دلار سی اف آر رسید. محصول دریای سیاه قدرت رقابت بیشتری پیدا کرد. قیمت قراضه صادراتی آمریکای شمالی بالا رفت. در آمریکا قراضه داخلی یک دلار در هر لانگ تن افت داشت. به‌رغم افت تقاضای خارجی، قیمت‌های داخلی با ثبات است و ۵/۱ درصد نسبت به چهار هفته قبل پایین آمده است.در هند قراضه کانتینری وارداتی ۲/۱ درصد افت داشت و طی ۱۰ هفته اخیر ۲۹ دلار کاهش داشته است. هنوز بازار ساخت و ساز پس از فصل بارانی بهبود نیافته و تقاضا کم است.

قیمت قراضه ژاپن، در حداقل ممکن

درهمین حال قیمت قراضه در ژاپن همچنان نزولی است. هیچ فاکتور بازدارنده‌ای نیز در بازار دیده نمی‌شود. قیمت‌ها به پایین‌ترین سطح سال جاری رسیده و باز هم رو به پایین است. کره‌ای‌ها که مصرف‌کننده اصلی قراضه ژاپن هستند عجله‌ای در ورود به بازار ندارند. تا زمانی که تقاضای خارجی بالا نرود امیدی به بهبود بازار قراضه ژاپن نیست.قیمت برنده تازه‌ترین مزایده صادراتی قراضه ژاپن ۵۲دلار نسبت به ماه قبل پایین‌تر بود و کارخانه‌های بسیاری باز هم قیمت‌ها را کاهش دادند یا خرید را متوقف کردند. برخی قیمت خرید را پایین نیاوردند تا مجبور نشوند قیمت محصولات خود را ارزان کنند. قیمت خرید توکیو استیل به حدود ۴۲۲ دلار کاهش یافته و باید دید چه تاثیری روی قیمت‌های اعلامی جدید محصولات آن خواهد گذاشت.

بازار قراضه وارداتی شرق آسیا در رکود

همچنین در شرق آسیا بازار واردات قراضه ساکت است. هفته گذشته معامله‌ای بسته نشده است. واردکننده‌ها هنوز در خرید تردید دارند چون از ماه سپتامبر تا کنون قیمت ۲۰ دلار افت داشته است. دو هفته‌ای است که این رکود ادامه دارد و آخرین بار سه هفته قبل قراضه سنگین کلاس یک کره ۴۷۵ دلار سی اف آر معامله شده بود.قیمت پیشنهادی به تایوان برای قراضه سنگین کانتینری خلوص ۲۰-۸۰ معادل ۴۳۵ تا ۴۴۰ دلار سی اف آر است و برخی از معامله در ۴۲۸ تا ۴۳۰ دلار صحبت کرده‌اند. هیوندایی استیل کره قراضه شینداچی ژاپن را ۴۵۵ دلار فوب معامله کرده است.به نظر کره‌ای‌ها قیمت قراضه ژاپن باز هم کاهش می‌یابد چون هیچ خریداری عجله‌ای در معامله ندارد. قراضه کانتینری ۲۰-۸۰ اروپا ۴۵۵ تا ۴۶۰ دلار سی اف آر ویتنام است و آمریکای مرکزی و جنوبی ۴۴۵ تا ۴۴۸ دلار عرضه می‌کنند. با افت قیمت پیشنهادی اروپا قیمت‌های آمریکا نیز نزولی شد. اواخر سپتامبر قیمت پیشنهادی ۴۸۰ تا ۴۸۵ دلار سی اف آر بود.همچنین قراضه کانتینری عیار ۲۰-۸۰ آمریکا، آفریقا و اروپا معادل۴۴۰ تا ۴۴۵ دلار سی اف آر مالزی است که ۲۵ دلار نسبت به اوایل اکتبر کاهش قیمت داشته است.