گروه بنگاه‌ها- مدیر عامل فولاد البرز اعلام کرد: با اختصاص تسهیلات از سوی صندوق توسعه ملی، بزرگ‌تر‌ین واحد ذوب بخش خصوصی به ظرفیت تولید سالانه ۵/۱ میلیون تن در بندرعباس راه‌اندازی خواهد شد. حسن مصیب‌زاده افزود: تسهیلات مورد نیاز واحد ۵/۱ میلیون تنی ذوب فولاد البرز از طریق طرح آمایش از بانک صنعت و معدن در حال بررسی است. وی گفت: سرمایه مورد نیاز برای راه‌اندازی واحد فوق حدود ۶۰۰ میلیون یورو تخمین زده شده که از این میزان ۲۰ درصد از محل سرمایه شرکت و مابقی (۸۰ درصد) از طریق بانک صنعت و معدن تامین خواهد شد.

به گفته مدیر عامل فولاد البرز، طرح یاد شده در دو فاز، عملیاتی خواهد شد که فاز نخست آن با ظرفیت تولید سالانه ۵/۱ میلیون تن ۲ سال پس از گشایش اعتبار به بهره‌برداری رسمی ‌خواهد رسید.

وی افزود: در صورت همکاری مساعد از سوی بانک صنعت و معدن برای ارائه تسهیلات مورد نیاز، ظرفیت تولید واحد ذوب یاد شده تا سال ۹۶ به پنج میلیون تن تولید در سال می‌رسد.

مصیب‌زاده با اشاره به اینکه مواد اولیه مورد نیاز برای واحد ذوب فولاد البرز سنگ‌آهن و با استفاده از تکنولوژی کوره بلند است، تصریح کرد: این درحالی است که بخش خصوصی برای دستیابی به سنگ‌آهن با مشکلات زیادی روبه رو است.

وی با بیان این مطلب اظهار داشت: در شرایطی که کشور ما دارای ذخایر عظیم سنگ‌آهن می‌باشد، چرا صادرات آن به خارج از کشور تسهیل می‌شود، اما تولیدکنندگان داخلی ناچار به واردات می‌شوند؟

مدیر عامل فولاد البرز با اشاره به اینکه این امر موجب زیان تولیدکنندگان بخش خصوصی فولاد شده است، تصریح کرد: به تازگی نیز قیمت جهانی مواد اولیه این صنعت هر تن ۷۰ دلار افزایش یافته و با احتساب هزینه‌های تولید و قیمت فعلی بازار، این صنعت صرفه اقتصادی خود را برای بخش خصوصی از دست داده است. وی اضافه کرد: از وزارت صنایع درخواست می‌کنیم که حمایت‌های خود را از صنعت فولاد دریغ نکند؛ به عنوان مثال برای به روز کردن تکنولوژی و کاهش مصرف انرژی، تسهیلات در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد.

مصیب‌زاده همچنین به لغو ماده ۱۰۳ قانون برنامه پنجساله چهارم توسعه اقتصادی کشور مبنی بر معافیت ۲۰ درصدی سهم بیمه کارفرما به عنوان یکی دیگر از مشکلات بخش تولید اشاره کرد و افزود: از ابتدای سال جاری تامین اجتماعی ماده ۱۰۳ را لغو کرد از این رو کارفرمایان برای جذب نیروی‌های جدید باید سهم بیمه مورد نظر را به این سازمان بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: براساس ماده ۱۰۳ قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی فولاد البرز برای جذب نیروی جدید از مرداد ماه سال ۸۶ از معافیت مالیاتی برخوردار شد اما با لغو این ماده از ابتدای سال جاری حق بیمه این شرکت تا دو برابر افزایش یافت.