Untitled-7 copy

دارایی‌های مالی بر پـــــایه طـــلا روز چهارشنبه بیستم دی‌ماه را افزایشی آغاز کردند، به‌نحوی‌که سقف قیمتی این دارایی‌ها در دقایق ابتدایی بازگشایی بازار شکسته شد. گواهی سکه طلا ظرف دقایق ابتدایی بازگشایی به کانال قیمتی 31‌میلیون‌تومان صعود کرد و بر ارزش گواهی سپرده شمش طلا و هر واحد صندوق طلا افزوده شد. این رشد نرخ در رینگ دارایی‌های طلایی بورسی در بازار فیزیکی نیز به چشم می‌خورد و با صعود موفق دلار به کانال قیمتی 51‌هزار‌تومان مورد حمایت قرارگرفت. البته ظرف روز چهارشنبه 20 دی ماه طلا در بازار جهانی نیز نوسان افزایشی داشت، اما میزان رشد بهای طلا در بازار جهانی محدود بود و عمده رشد بهای دارایی‌های طلایی در بازار داخل متاثر از صعود پرشتاب نرخ ارز در بازار آزاد رقم خورد. سیگنال صعودی ارز، علاوه‌بر حمایت از دارایی‌های طلایی از صعود شاخص بورس نیز حمایت کرد.

معامله صندوق طلا بالاتر از نرخ ابطال

ایجاد جریان افزایشی در بازار آزاد ارز، زمینه صعود ارزش هر واحد صندوق طلا در رینگ مالی کشور را فراهم کرد. صندوق طلای‌لوتوس به‌عنوان پرمعامله‌‌‌‌‌ترین صندوق بورسی از ابتدای ساعت بازگشایی تا اواسط روز رشد نرخ 4.4‌درصدی داشت به‌نحوی‌که ارزش هر واحد صندوق طلا به 21‌هزار و 149‌تومان رسید.

این در حالی بود که در همین زمان این دارایی نرخ ابطالی‌برابر 20‌هزار و 931‌تومان داشت. به این ترتیب در این زمان نرخ معامله صندوق طلای بورسی حدود یک‌درصد بالاتر از نرخ ابطال قرارگرفت. پیش‌بینی رشد قیمت دارایی‌های طلایی باعث می‌شود تا معامله‌گران این بازار حاضر به خرید و فروش بالاتر از از نرخ ابطال که‌ برابر ارزش بنیادی هر واحد صندوق طلا است، باشند. ظرف ماه‌های اخیر عمدتا صندوق‌های طلا در محدوده‌‌‌‌‌ای نزدیک به نرخ ابطال معامله می‌شدند، در این شرایط فروش این دارایی حدود یک‌درصد بالاتر از ارزش بنیادی حاکی از تغییر ذهنیت معامله‌گران این بازار دارد.

سکه بورسی در سقف نرخ 8 ماهه

نرخ فروش گواهی سکه از رینگ بازار مالی بورس‌کالای ایران در اواسط روز گذشته با ثبت رشد روزانه 4.1‌درصدی کانال قیمتی 320‌هزار‌تومان صعود کرد و به این ترتیب سکه بورسی 32‌میلیون‌تومانی شد. این رقم بیشترین بهای فروش این دارایی پس از روزهای ابتدایی خرداد ماه امسال بود. به این ترتیب سکه بورسی در سقف نرخ 8ماهه جا خوش کرد. در همین زمان سکه در بازار فیزیکی در محدوده قیمتی 31‌میلیون و 658‌هزار‌تومان معامله می‌‌‌‌‌شد، به این ترتیب سکه بورسی حدود 1.2‌درصد گران‌تر از سکه در بازار فیزیکی شد. به‌شکل بنیادی ارزش هر گواهی سکه ‌برابر یک‌صدم نرخ فروش سکه در بازار فیزیکی است؛ اما روند عرضه و تقاضا در بازار گواهی سکه می‌تواند قیمت این دارایی را بالاتر یا پایین‌تر از ارزش بنیادی قرار دهد.

در این شرایط فاصله 1.2‌درصدی میان بهای سکه بورسی و سکه در بازار فیزیکی نشان از آن دارد که معامله‌گران بورسی، بازار را افزایشی پیش‌بینی کرده‌اند و حاضر به معامله در نرخی بالاتر از ارزش بنیادی شده‌اند. البته بخشی از رشد نرخ سکه بورسی نسبت به سکه بورسی را می‌توان به تعطیلی رینگ گواهی سکه در روز پنج‌شنبه و بازبودن معاملات سکه فیزیکی مربوط دانست. درواقع در صورت استمرار جریان افزایشی در بازار ارز، معامله‌گران فیزیکی این فرصت را دارند تا امروز در مسیر رشد نرخ قدم بردارند.

طلای جهانی، چشم‌‌‌‌‌انتظار داده‌های تورمی

طلا در بازار جهانی ظرف روزهای ابتدایی ماه ژانویه نوسانی کاهشی داشت، با این وجود طلا در بازار داخل به این سیگنال کاهشی توجهی نداشت و با حمایت سیگنال مثبت نرخ ارز، در مسیر رشد نرخ نوسان کرد. بازگشت بازدهی دلار آمریکا و رشد بازده اوراق خزانه‌‌‌‌‌داری آمریکا از کاهش بهای طلا در بازار جهانی ظرف روزهای ابتدایی ماه ژانویه حمایت کرد، درحالی‌که ظرف روزهای پایانی ماه دسامبر 90‌درصد فعالان بازار به کاهش نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو از ماه مارس امیدوار بودند، این رقم در روزهای ابتدایی ژانویه و پس از انتشار داده‌های اشتغال آمریکا به 64‌درصد رسید ‌و این موضوع تضعیف بهای طلا در بازار جهانی را به‌همراه داشت؛ به‌نحوی‌که ظرف روز سه‌‌‌‌‌شنبه نهم ژانویه هر اونس طلا در معاملات آتی کامکس آمریکا با نرخ 2023 دلار معامله شد که این رقم کف قیمت فروش این محصول در بازه 20‌روزه بود.

در این شرایط فعالان بازارهای مالی دنیا چشم‌‌‌‌‌انتظار انتشار داده‌های تورمی آمریکا هستند که در روز پنج‌شنبه 21 دی ماه منتشر می‌شود، این داده احتمالا حرکت بعدی اعضای فدرال‌رزرو درخصوص نرخ بهره را مشخص کرده و به رفتار معامله‌گران طلا در بازار جهانی جهت می‌دهد. ظرف روز چهارشنبه 20 دی ماه طلا بخشی از زیان خود در روزهای گذشته را جبران کرد و تا اواسط روز با ثبت رشد نرخ روزانه 0.3‌درصدی تا 2‌هزار و 35 دلار و 90‌سنت رشد داشت.