Untitled-8 copy

شاخص بهای فلزات در بورس لندن تا روز جمعه 22دسامبر به 3‌هزار و 716واحد رسید که این رقم بیشترین میزان این شاخص پس از روزهای ابتدایی ماه اکتبر است. بنابراین این شاخص قیمتی در واپسین روزهای سال‌جاری میلادی به بیشترین نرخ در بازه حدود سه‌ماهه صعود کرد. تضعیف شاخص دلار آمریکا، عدم‌بروز رکود در بزرگ‌ترین اقتصاد جهانی و امیدواری فعالان بازارهای کالایی به اثربخش بودن محرک‌‌‌های اعمالی از سوی دولت چین بر تقاضا برای کامودیتی‌‌‌ها، دلایل صعود فلزات در روزهای پایانی سال‌جاری میلادی است.  شاخص قیمت فلزات در بورس لندن در بازه هفتگی رشد 0.6درصدی و در بازه ماهانه افزایش 2درصدی داشت.

با این حال این شاخص نسبت به زمان مشابه سال قبل افت 5.9درصدی را ثبت کرد. شاخص قیمت فلزات در بورس لندن معیاری وزنی از نوسان بهای 6فلز شامل آلومینیوم، مس، روی، سرب، نیکل و قلع است. سهم وزنی هر یک از این فلزات در تعیین این شاخص به میزان تولید و معامله‌‌‌ آنها در بازارهای جهانی در بازه پنج‌ساله بستگی دارد.  در بازه سالانه مس و قلع با رشد قیمت همراه شده‌‌‌اند، اما از نرخ فلزاتی نظیر آلومینیوم، روی، نیکل و سرب کاسته شده و این موضوع باعث شده است تا شاخص قیمت فلزات در بورس لندن در پایان سال 2023 در نرخی کمتر نسبت به میزان این شاخص در سال 2022 قرار گیرد. با وجود این، بخش عمده‌‌‌ای از صعود مس ظرف ماه دسامبر رقم خورده و از آنجا که فلز سرخ پیشران نوسان قیمتی میان فلزات اساسی تلقی می‌شود، می‌‌‌توان به رشد نرخ سایر فلزات در میان‌مدت امیدوار بود.

فلز سرخ در سقف نرخ چهارماهه

تا اواسط روز جمعه 22 دسامبر در معاملات آتی کامکس آمریکا مس به نرخ 139دلار به ازای هر پوند صعود کرد. فلز سرخ هم در معاملات آتی بورس فلزات لندن 8‌هزار و 617دلاری شد که این رقم بیشترین بهای فروش آن پس از روزهای ابتدایی ماه اوت یعنی بازه حدودا پنج‌ماهه بود.  افزایش تقاضا از سوی چین برای فلز سرخ در شرایطی که عرضه با محدودیت مواجه است و همچنین امیدواری به کاهش نرخ بهره در سال آینده میلادی عوامل اصلی صعود بهای فلز سرخ بودند. طبق داده‌‌‌های گمرک چین که روز چهارشنبه 20دسامبر منتشر شد، میزان واردات کاتد مس چین در ماه نوامبر نسبت به ماه اکتبر رشد 13.5درصدی داشت و به 378‌هزار و 791تن رسید. به گفته تحلیلگران، موجودی مس در چین پایین است و کاربران به دنبال افزایش موجودی مس در انبارها هستند که این موضوع باعث تقویت تقاضا برای فلز سرخ شده و انتشار این داده حامی رشد بهای فلز سرخ در روزهای پایانی

سال است.  در شرایطی تقاضا برای فلز سرخ افزایشی است که عرضه کوتاه‌مدت این فلز از سوی بزرگ‌ترین تامین‌‌‌کنندگان تحت فشار کاهشی قرار دارد. معدن کبر پاناما متعلق به فرست‌کوانتوم مینرالز به دلیل اختلاف با دولت پاناما فعالیت خود را به حالت تعلیق درآورد. این معدن تامین‌‌‌کننده 1.5‌درصد عرضه جهانی این فلز بود. علاوه بر این، اعتصابات در معدن لاس‌بامباس در پرو و تهدیدهای مداوم به تعلیق فعالیت در معادن BHP شیلی نیز موضوع اختلال عرضه جهانی مس را جدی کرده و از افزایش بهای فلز سرخ حمایت کرده است. در حالی که اختلال در عرضه کوتاه‌مدت مس حامی بهای این فلز است، احتمال اختلال در عرضه در بلندمدت مس نیز تقویت می‌شود، بنابراین چشم‌‌‌انداز قیمتی این فلز افزایشی است. تمرکز دنیا بر استفاده از فناوری بدون کربن باعث شده است تا تقاضا برای فلز سرخ افزایشی باشد و احتمال کسری عرضه نسبت به تقاضا برای این فلز را افزایش دهد.

آلومینیومی‌‌‌ها بازنده 2023

در معاملات آتی کامکس آمریکا، آلومینیوم 2‌هزار و 251دلاری شد. به این ترتیب این فلز در محدوده بیشترین نرخ یک‌ماه اخیر خود نوسان دارد. با وجود این بازده آن در بازه سالانه منفی 6.4‌درصد است. تضعیف تقاضا، افت عرضه آلومینیوم را جبران کرده و این موضوع باعث تضعیف بهای فلز نقره‌‌‌ای ظرف ماه‌‌‌های پایانی امسال شده است. فعالان این بازار معتقدند، کند شدن شتاب رشد اقتصاد جهانی، محدود ماندن نرخ بهره بانکی از سوی برترین اقتصادهای دنیا و استمرار بحران بدهی در بخش املاک چین، زمینه تضعیف تقاضا برای آلومینیوم را فراهم کرده و افت نرخ این فلز را به همراه داشته است. در عین حال ظرف سال‌جاری میلادی تقاضا برای خودروهای برقی در چین نیز کاهش داشت و این موضوع نیز تقاضای صنعتی برای این فلز را کاهش داد. 

غول آلومینیوم نروژی Norsk Hydro فاش کرد که رکود در بخش‌‌‌های صنعتی و املاک و مستغلات در سراسر جهان، باعث سقوط 57درصدی فروش آلومینیوم این شرکت در سه‌ماهه سوم سال‌جاری میلادی شده است. همچنین شرکت Alcoa از زیان شدید به دلیل افت تقاضا و کاهش نرخ خبر داد. نوسان بهای انرژی ظرف دوسال اخیر زیان گسترده‌‌‌ای به واحدهای تولیدی آلومینیوم وارد کرد.  چین، بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم دنیا، ظرف سال‌های اخیر درصدد برآمده است تا میزان تولید فلز آلومینیوم اولیه را کاهش دهد و به این ترتیب به مقابله با تبعات زیست‌محیطی ناشی از انتشار کربن در طول فرآیند ذوب و پالایش این فلز برود. چینی‌‌‌ها از توقف تولید ظرفیت 45میلیون تن آلومینیوم در سال خبر داده‌‌‌اند. این واحدها قدیمی و ناکارآمد هستند و توقف تولید در آنها به کاهش انتشار آلاینده‌‌‌های کربنی کمک می‌کند. در عین حال این کاهش ظرفیت اگر با رشد تقاضا همراه باشد، می‌‌‌تواند از رشد نرخ این فلز در بلندمدت حمایت کند.

شاخص دلار؛ حامی رشد نرخ فلزات

شاخص دلار ظرف اواسط روز جمعه 22دسامبر در محدوده 101.8واحد جاخوش کرد که این رقم کمترین میزان این شاخص پس از روزهای پایانی ماه ژوئیه یعنی بازه پنج‌ماه اخیر بود. تضعیف شاخص دلار آمریکا از سویی سرمایه‌گذاران را برای حضور در بازارهای پرریسک نظیر بازارهای کالایی ترغیب کرده و از سوی دیگر خرید کامودیتی‌‌‌ها را برای دارندگان سایر ارزها ارزان کرده است که به این ترتیب به تحریک تقاضا در رینگ‌‌‌های کالایی منجر می‌شود و حامی افزایش قیمت کامودیتی‌‌‌ها خواهد بود. عقب‌‌‌نشینی شاخص دلار تا سطوح فعلی بر روند معاملات فلزات آهنی و غیرآهنی در بازارهای جهانی تاثیر مثبتی گذاشته است و از مهم‌ترین دلایل 2هزار دلاری شدن طلا در بازارهای جهانی است. در این شرایط با شروع کاهش نرخ بهره در ایالات‌متحده آمریکا در سال 2024 احتمالا تضعیف شاخص دلار شدت بیشتری به خود می‌گیرد و این موضوع فرصت رشد نرخ بیشتری را در اختیار فلزات قرار می‌دهد.