به گزارش «اکوایران»، نوسان سنگ‌‌‌آهن در کف کانال قیمتی ۱۳۰دلار ادامه‌‌‌دار شده است. سنگ‌آهن عیار ۶۳.۵‌درصد وارداتی به بنادر شمالی چین در روز پنجم ماه دسامبر با نرخ ۱۳۱دلار به ازای هر تن معامله شد؛ این در حالی بود که این محصول ظرف روز ۲۲نوامبر با نرخ ۱۳۸دلار به ازای هر تن معامله شده بود. اقدامات نظارتی دولت پکن برای مقابله با استمرار جریان رشد قیمت در بازار سنگ‌‌‌آهن باعث شد تا این محصول از سقف نرخ ۱۸ماه اخیر خود که روز ۲۲نوامبر به ثبت رسید، عقب‌‌‌نشینی کند.

سنگ‌‌‌آهن از سقف نرخ ۱۸ماهه عقب نشست

فعالان بازار سنگ‌‌‌آهن چین از مداخله عوامل نظارتی دولت چین در قیمت‌های پیشنهادی برای خرید سنگ‌‌‌آهن خبر دادند. دولت این کشور ظرف ماه‌‌‌های اخیر مقرراتی را برای مقابله با خریدهای سفته‌‌‌بازان در بازار سنگ‌‌‌آهن به تصویب رساند. این تصمیم همزمان با اعمال محرک‌‌‌های اقتصادی از سوی دولت و برای مقابله با افزایش بیشتر بهای سنگ‌‌‌آهن در پی اجرای این محرک‌‌‌های قیمتی انجام شد.

دولت چین از صدور یک‌تریلیون یوآن اوراق قرضه بدهی به‌‌‌منظور تامین مالی پروژه‌‌‌های زیرساختی در این کشور خبر داد. بانک‌مرکزی این کشور هم درصدد حمایت یک‌تریلیون یوآنی از شرکت‌های ساختمانی بدهکار به‌‌‌منظور اتمام پروژه‌‌‌های در حال اجراست. مجموع این موارد با تحریک تقاضا در بخش آهن و فولاد می‌‌‌تواند به روند رشد قیمت در بازار سنگ‌‌‌آهن دامن بزند و به این ترتیب دولت چین برای جلوگیری از این رشد قیمتی درصدد نظارت بیشتر بر معاملات این محصول است که بخش عمده‌‌‌ای از آن از طریق واردات تامین می‌شود. ادواردو بارتولومئو، مدیر اجرایی شرکت واله (Vale) معتقد است که چین نمی‌‌‌تواند قیمت سنگ‌‌‌آهن را کنترل کند. وی می‌‌‌گوید اگرچه چین بزرگ‌ترین خریدار سنگ‌‌‌آهن در دنیاست؛ این موقعیت باعث نمی‌شود که این کشور بتواند در کنترل قیمت مواد اولیه فولادی در دنیا موفق باشد.

واله یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده سنگ‌‌‌آهن در دنیاست که عمده فعالیت آن بر استخراج ذخایر سنگ‌‌‌آهن در برزیل معطوف شده است. این شرکت و شرکت‌های ریوتینتو و بی‌‌‌اچ‌‌‌پی همزمان جزو تامین‌‌‌کنندگان اصلی سنگ‌‌‌آهن موردنیاز چین هستند.  چینی‌‌‌ها در هفته‌‌‌های اخیر از نرخ بالای سنگ‌‌‌آهن انتقاد کرده و خواستار بهبود سیستم قیمت‌گذاری شده‌‌‌اند. دولت پکن نیز در حال طرح‌‌‌ریزی برای مقابله با رشد نرخ سنگ‌‌‌آهن است. دولت چین مدت‌‌‌هاست از قدرت بالای سه‌شرکت معدنی بزرگ تولیدکننده سنگ‌‌‌آهن در دنیا شکایت می‌کند و معتقد است، تمرکز قدرت در میان این سه‌شرکت برتر تولیدکننده معدنی باعث شده است تا نرخ سنگ‌‌‌آهن از قیمت تعادلی خارج شود و زیان فولادسازان چینی را رقم بزند.

ظرف شش‌هفته گذشته، بهای سنگ‌‌‌آهن حدود ۱۶‌درصد رشد داشت؛ تلاش دولت پکن برای بازگرداندن اقتصاد به مسیر رشد عامل صعود بهای سنگ‌‌‌آهن بود. در شرایط کنونی سنگ‌‌‌آهن وارداتی به چین با نرخی در محدوده ۱۳۰دلار به ازای هر تن معامله می‌شود؛ این در حالی است که پیش‌بینی‌‌‌ها نرخ ۱۰۰دلاری را برای این محصول ظرف سال ۲۰۲۳ برآورد کرده بود.

بارتولومئو در مصاحبه‌ای گفت، واله مطمئن است که قیمت‌ها با تعادل بین عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و دولت چین نمی‌‌‌تواند مانع این رویه شود. این موضوع خبری خوش برای معادن سنگ‌‌‌آهن دنیاست. مدیران واله از احتمال کاهش عرضه سنگ‌‌‌آهن در دنیا سخن می‌‌‌گویند که تحقق این پیش‌بینی می‌‌‌تواند سیگنال افزایشی جدیدی را برای بازار سنگ‌‌‌آهن به ارمغان آورد.