موشکافی معاملات  لوب‏‏‌کات

در هفته ابتدایی آبان‌ماه ۱۴۰۲ حدود ۶‌هزار تن لوب‌‌‌کات سبک در تالار پتروشیمی و فرآورده‌‌‌های نفتی بورس‌کالا عرضه شد که با استقبال ۶‌هزار و ۵۰۰تنی مواجه شد و از این میزان ۶‌هزار تن مورد معامله قرار گرفت. میانگین قیمت پایه لوب‌‌‌کات معامله‌شده در هفته ابتدایی آبان‌ماه سال‌جاری نزدیک به ۲۰‌هزار تومان به ثبت رسید. بررسی‌‌‌ها نشان می‌‌‌هد که میزان عرضه و تقاضا برای این محصول در رینگ پتروشیمی در حالت تعادل قرار داشته و از این رو رقابت برجسته‌‌‌ای به ثبت نرسید و تمام میزان عرضه فروخته شد؛ اگرچه همین نکته نیز به موشکافی بیشتری نیاز دارد.

شایان ذکر است که بازار لوب‌کات (سبک) در نیمه ابتدایی سال گذشته با دادوستد ۴۶۷‌هزار تنی همراه بوده است، در حالی که این آمار برای ۶ماهه نخست امسال ۵۶۴‌هزار تن بود که رشد ۲۰.۷درصدی داشت. این روند نشان می‌دهد که کلیت بازار از مسیر عرضه، تقاضا و حجم معاملات هنوز در مسیر افزایشی قرار داشته و می‌‌‌توان گفت برای کل سال انتظار افزایش حجم دادوستد در مقایسه با سال قبل دور از ذهن نیست. این در حالی است که میانگین قیمت‌های پایه در کل روندی افزایشی داشته و این روند به دلایل مختلف هنوز ادامه دارد.

بررسی آمار رینگ پتروشیمی و فرآورده‌‌‌های نفتی بورس‌کالا نشان می‌دهد که در مدت مشابه سال گذشته (هفته ابتدایی آبان ۱۴۰۱) حدود ۱۳‌هزار و ۷۴۰تن لوب‌‌‌کات سبک در رینگ پتروشیمی عرضه شده بود که با تقاضای ۱۲‌هزار و ۷۶۵تنی مواجه شد و از این میزان ۱۱‌هزار تن لوب‌‌‌کات سبک در تالار فیزیکی با میانگین قیمت پایه ۱۱‌هزار و ۱۴۹تومان به ازای هر کیلوگرم مورد معامله قرار گرفت.

مقایسه آمار و اعداد معاملات بازار فیزیکی در هفته اول آبان‌ماه دو سال پیاپی نشان می‌دهد که میزان عرضه در مدت مورد بررسی آبان ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۵۶‌درصد کاهش داشته است. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که میزان تقاضا در هفته ابتدایی آبان ۱۴۰۲ نیز ۴۹‌درصد افت را به ثبت رسانده و همچنین میزان معاملات در هفته نخست آبان ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به ۴۵‌درصد با افت همراه بوده است. بررسی میانگین قیمت پایه لوب‌‌‌کات سبک در مدت مورد مطالعه دو سال پیاپی نیز نشان می‌دهد که قیمت پایه این محصول حدود ۷۹‌درصد در آبان‌ماه ۱۴۰۲ افزایش داشته و نوسان نرخ ارز در یک‌سال گذشته به تناوب ادامه یافته و مسیر رشد را در پی گرفته است.

از طرفی افزایش قیمت جهانی نفت همزمان با رشد نرخ ارز بر بازار محصول و فرآورده‌های نفتی در بورس‌کالا نیز تاثیرگذار بوده است؛ از این‌رو در صورت ادامه جنگ در خاورمیانه، افزایش نرخ ارز و رشد بهای جهانی نفت، مسیر افزایش قیمت لوب‌‌‌کات در ماه‌‌‌های آتی را ترسیم خواهد کرد. وضعیت کلی این بازار با توجه به جایگاه آن در حوزه روانکارها را باید مهم ارزیابی کرد؛ اگرچه نوسان بهای نفت خام، نفت کوره و شرایط بازار به خودی خود این وضعیت عمومی را تغییر خواهد داد.