وی افزود: قراردادهای اختیار معامله در بورس‌‌‌ها در دو نوع اختیار معامله خرید و اختیار معامله فروش پیاده‌سازی می‌شود. خریدار یا اصطلاحا دارنده موقعیت خرید اختیار معامله خرید، با پرداخت مبلغی به فروشنده اختیار معامله خرید که می‌‌‌توان از آن تحت عنوان ارزش بازاری اختیار نام برد، امکان خرید دارایی از فروشنده را به قیمت مشخص در آینده کسب می‌کند که به آن قیمت مشخص برای خرید دارایی در آینده، قیمت اعمال اطلاق می‌شود و منظور از آینده نیز سررسید اعمال قرارداد اختیار معامله است.

حقانی‌نسب گفت: ‌‌‌تصور کنید که در سررسید، قیمت دارایی در بازار بیشتر از قیمت اعمال باشد، از این رو خریدار با پرداخت ارزش اعمال، دارایی را به قیمت اعمال از فروشنده دریافت خواهد کرد و در صورتی که قیمت بازاری دارایی از قیمت اعمال کمتر باشد، خریدار از اعمال اختیار منصرف خواهد شد و در صورت نیاز به دارایی، آن را با قیمتی کمتر از قیمت اعمال از بازار تهیه خواهد کرد. دقت شود که خریدار اختیار معامله خرید نسبت به نوسانات آینده قیمت دیدگاه صعودی دارد ولی اطمینان کاملی از این موضوع ندارد؛ از این رو به جای خرید دارایی، خرید اختیار معامله خرید را انتخاب می‌کند. قراردادهای اختیار معامله فروش نیز سازوکاری مشابه قراردادهای اختیار معامله خرید دارند. خریدار یا اصطلاحا دارنده موقعیت خرید اختیار معامله فروش، با پرداخت ارزش بازاری اختیار به فروشنده اختیار معامله فروش، امکان فروش دارایی به فروشنده اختیار با قیمت اعمال در سررسید را کسب می‌کند. تصور کنید که در سررسید، قیمت دارایی در بازار کمتر از قیمت اعمال باشد، از این رو خریدار با تحویل دارایی به فروشنده اختیار، ارزش اعمال را دریافت خواهد کرد و در صورتی که قیمت بازاری دارایی از قیمت اعمال بیشتر باشد، خریدار از اعمال اختیار منصرف خواهد شد و در صورت نیاز به فروش دارایی آن را با قیمتی بالاتر از قیمت اعمال در بازار به فروش خواهد رساند.

دقت شود که خریدار اختیار معامله فروش نسبت به نوسانات آینده قیمت دیدگاه نزولی دارد؛ ولی اطمینان کاملی از این موضوع ندارد، از این رو خرید اختیار معامله فروش را به جای فروش دارایی در بازار انتخاب می‌کند. این مثال‌‌‌ها کارکرد بیمه‌‌‌ای اختیار معامله را روشن‌تر می‌کنند؛ به این صورت که خریدار اختیار معامله با پرداخت مبلغ مشخصی خود را در برابر نوسانات آینده قیمت بیمه می‌کند. رئیس اداره توسعه ابزارهای مالی بورس‌کالای ایران در ادامه به استقبال از این قرارداد جدید در شرایط تورمی اشاره کرد و گفت: غالبا به دلیل تورمی بودن اقتصاد، قراردادهای اختیار معامله خرید طرفداران بیشتری دارند. با این حال قراردادهای اختیار معامله فروش نیز در دوران رکود و نزول بازارها بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند. برای کسب بازدهی در بازار اختیار معامله بهترین زمان برای خرید اختیار معامله خرید انتهای دوره کاهش قیمت‌ها و بهترین زمان برای خرید اختیار معامله فروش انتهای دوره افزایش قیمت‌هاست. فعال بازار اختیار معامله علاوه بر داشتن دیدگاه صعودی در خرید اختیار معامله خرید و دیدگاه نزولی در خرید اختیار معامله فروش باید به افق‌‌‌های زمانی پیش‌بینی و تطبیق آن با سررسید اختیار معامله توجه کند.

ممکن است سرمایه‌گذار وضعیت صعودی یا نزولی بودن بازار را درست پیش‌بینی کند، ولی صعود یا نزول قیمت‌ها مطابق دیدگاه مشتری تا سررسید قرارداد اختیار معامله محقق نشود و در زمان اعمال قرارداد اختیار معامله اعمال قرارداد دارای صرفه اقتصادی نباشد یا ارزش آن به‌شدت افت کرده باشد و پیش‌بینی صورت‌گرفته در زمان پس از سررسید رخ دهد. در این حالت خریدار اختیار معامله خرید یا اختیار معامله فروش بابت پرداخت ارزش اختیار در زمان انعقاد قرارداد اختیار متحمل زیان خواهد شد. از این رو حجم ورود به قراردادهای اختیارمعامله باید متناسب با درجه ریسک‌پذیری و تحمل زیان از سوی سرمایه‌گذار انتخاب شود.