2 copy

اخبار سیاسی، رینگ مالی را سبزپوش کرد

سکه بورسی دومین هفته تیرماه را در مسیر رشد نرخ آغاز کرد و در حالی که ظرف هفته گذشته به‌طور میانگین هر گواهی سپرده سکه تا کف کانال قیمتی 283‌هزار تومان معادل سکه 28میلیون و 300‌هزار تومانی عقب نشسته بود، ظرف ساعات ابتدایی بازگشایی بازار در روز ابتدایی هفته میانگین نرخ فروش آن به کانال قیمتی 288‌هزار تومان معادل سکه 28میلیون و 800‌هزار تومانی رسید. به این ترتیب سکه بورسی اولین دورخیز برای کسب کانال قیمتی 29میلیون تومانی را در روز ابتدایی هفته برداشت.  رشد نرخ در بازار مالی بورس‌کالای ایران ظرف ساعات ابتدایی روز شنبه دهم تیرماه، تنها شامل حال گواهی‌‌‌های سپرده سکه نبود و سایر دارایی‌‌‌های قابل معامله در این بازار نیز در این زمان با افزایش قیمت مواجه شدند و به این ترتیب بازار مالی یکپارچه سبزپوش شد. این رشد نرخ شامل حال گواهی‌‌‌های سپرده شمش طلا نیز بود. همچنین بر ارزش هر گواهی صندوق طلا در بازار مشتقه افزوده شد. البته جریان ورود نقدینگی به اغلب صندوق‌های طلا مثبت نشد.

بازگشت نرخ ارز به مسیر رشد ظرف ساعات ابتدایی روز گذشته، محرک اصلی سبزپوشی بازار مشتقه بورس‌کالای ایران بود. در حالی که دلار در روز کاری پایانی هفته گذشته، در معاملات غیررسمی بازار آزاد در محدوده 49‌هزار و 300تومان تا 49‌هزار و 500تومان نوسان داشت، ظرف ساعات ابتدایی روز شنبه دهم تیرماه نرخ فروش هر اسکناس یک‌دلاری در معاملات غیررسمی به 49‌هزار و 700تومان رسید که این رشد نرخ محرک سایر بازارها شد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، برقراری مذاکرات هسته‌‌‌ای با ایران را تکذیب کرد؛ هرچند تاکید کرد که دولت این کشور به دنبال یافتن مسیرهای دیپلماتیک در خصوص ایران است. در کنار موارد یادشده ظرف روزهای اخیر خبر کنار گذاشته‌شدن رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در دولت بایدن، به شکل رسمی منتشر شد که این خبر نیز با تعویق حصول نتیجه در مذاکرات میان ایران و آمریکا، سیگنالی افزایشی برای دلار به همراه داشت. به این ترتیب، مجموع سیگنال‌‌‌های سیاسی از نرخ ارز حمایت کرد و زمینه رشد نرخ در بازارهای مالی رسمی و غیررسمی کشور را فراهم آورد.

غلبه احتیاط در رینگ مالی

بررسی روند خرید و فروش سکه بورسی و مقایسه آن با نرخ معامله سکه در بازار فیزیکی حاکی از آن است که معامله‌‌‌گران سکه بورسی ظرف یک‌هفته اخیر به فاز احتیاط رفته‌‌‌اند و به این ترتیب میانگین نرخ فروش سکه بورسی کمتر از بهای سکه فیزیکی شده است. به شکل بنیادی ارزش هر گواهی سکه در بازار مالی بورس کالای ایران برابر یک‌صدم نرخ معامله سکه در بازار فیزیکی است؛ اما عرضه و تقاضا و چشم‌‌‌انداز فعالان این بازار از آینده قیمت سکه می‌‌‌تواند باعث شود تا نرخ سکه بورسی بالاتر یا پایین‌‌‌تر از سکه فیزیکی قیمت بخورد. ظرف یک‌هفته اخیر سکه بورسی 3/ 0 تا 7/ 0‌درصد ارزان‌‌‌تر از سکه فیزیکی معامله شده است. رفتار معامله‌‌‌گران بازار مالی بورس‌کالای ایران حکایت از آن دارد که فعالان این بازار به رشد نرخ با دیده تردید می‌‌‌نگرند و ترجیح می‌دهند معاملات خود را با احتیاط بیشتری به ثبت برسانند.

آرامش در رینگ طلای جهانی

نوسان بهای طلا در بازار جهانی، دومین سیگنال اثرگذار بر معامله سکه بورسی است که ظرف هفته‌‌‌های اخیر کاهشی شده است. طلا در روز جمعه 30ژوئن با نرخ ‌هزار و 910دلار به ازای هر اونس به فروش رفت که این رقم در بازه هفتگی کاهش 09/ 0درصدی و در بازه ماهانه افت 18/ 2درصدی داشت. فدرال‌رزرو در ماه ژوئن بر نرخ بهره اضافه نکرد؛ اما اظهارنظرهای مختلف و گوناگون این نهاد ظرف روزهای گذشته مبنی بر لزوم مهار تورم باعث شده است تا بازارهای کالایی با سیگنال کاهشی موثری مواجه شوند.

شاخص قیمت PCE در ماه مه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش 6/ 4درصدی داشت که بیشترین میزان این شاخص پس از دسامبر 2022 بود و از چسبندگی تورم حکایت دارد. جروم پاول، رئیس فدرال‌رزرو، این هفته بر لزوم کاهش تورم تا سطح 2‌درصد تاکید کرد و از احتمال افزایش دومرحله‌‌‌ای دیگر در نرخ بهره خبر داد. این سخنان احتمال افزایش 25واحدی دیگر در نرخ بهره برای ماه ژوئیه را مطرح کرد. در عین حال، سایر بانک‌های مرکزی بزرگ دنیا از جمله بانک مرکزی اروپا و بانک انگلستان در ماه ژوئن سیاست‌‌‌های انقباضی خود را تشدید کردند تا به این ترتیب مبارزه با تورم را جدی کنند. به این ترتیب انتشار اخباری مبنی بر استمرار جریان رشد نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو، موقعیت طلا را متزلزل کرد.