به گزارش «کالاخبر»، ۱۵میلیون و ۲۹۱‌هزار و ۵۳۵ورقه بهادار مبتنی بر کالا با ارزش بیش از ۹۷۲میلیارد و ۷۷تومان در بازار گواهی سپرده کالایی در بورس‌کالا طی هفته گذشته دست به دست شد. ارزش معاملات هفته منتهی به ۷بهمن نیز بیش از ۵۰۷میلیارد تومان برای ۱۵میلیون و ۵۴۰‌هزار و ۶۸۵ورقه بهادار مبتنی بر کالا بود. در جریان معاملات هفته گذشته، یک‌میلیون و ۷۵۲‌هزار و ۶۰۰اوراق گواهی سپرده تمام‌سکه طلا در حالی دست به دست شد که این دارایی پایه ارزش بیش از ۴۱۹میلیارد تومانی را ثبت کرد. در این مدت همچنین ۳میلیون و ۹۰۸‌هزار و ۴۰۰گواهی ربع‌سکه به ارزش بیش از ۳۲۹میلیارد تومان دادوستد شد. اوراق مبتنی بر تمام‌سکه طلا با کسب سهم ۴۳درصدی و ربع‌سکه طلا با کسب سهم ۳۴درصدی از ارزش معاملات به ترتیب در جایگاه‌های نخست و دوم ایستادند. ربع‌سکه سهم ۲۶درصدی و تمام‌سکه سهم ۱۱درصدی از حجم معاملات داشت و به این ترتیب ربع‌سکه جایگاه دوم و تمام‌سکه جایگاه چهارم را در حجم کل بازار گواهی سپرده کالایی از آن خود کرد.

سیمان با ثبت معامله ۵میلیون و ۹۲۴‌هزار گواهی سپرده، رتبه نخست را از نظر حجم از آن خود کرد و ارزش معاملات این دارایی نزدیک به ۸/ ۴میلیارد تومان شد. سهم این دارایی از حجم کل معاملات ۳۹‌درصد بود و از لحاظ حجم در جایگاه نخست ایستاد. در هفته منتهی به ۱۴بهمن ۲میلیون و ۴۷۷‌هزار و ۴۳۹گواهی سپرده زعفران نیز به ارزش بیش از ۶/ ۸۱میلیارد تومان دست به دست شد که این دارایی پایه، با کسب سهم ۱۶درصدی از حجم و کسب سهم ۸درصدی از ارزش، جایگاه سوم را از نظر حجم و جایگاه چهارم را از نظر ارزش به خود اختصاص داد.

ارزش معاملات یک‌میلیون و ۲۱۰‌هزار و ۶۹۶گواهی سپرده شیشه نیز به ۱۳۶میلیارد تومان رسید و این دارایی توانست مقام سوم را از لحاظ ارزش بعد از تمام‌سکه و مقام چهارم را از نظر حجم بعد از سیمان، ربع‌سکه و زعفران از آن خود کند. این دارایی پایه توانست سهم ۸درصدی از حجم کل معاملات گواهی سپرده کالایی و سهم ۱۴درصدی از ارزش کل این معاملات را به خود اختصاص دهد. در هفته‌ای که گذشت معامله ۱۸‌هزار و ۳۸۱گواهی سپرده برنج به ارزش بیش از ۴/ ۱میلیارد تومان در بازار مالی بورس کالای ایران نیز به ثبت رسید. همچنین ۱۹گواهی سپرده زیره‌سبز به ارزش نزدیک به ۲/ ۳میلیون تومان دست به دست شد.