بازگشت تجار آهن به بورس

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: بعد از چند هفته رکود معاملات محصولات فولادی در بورس کالا، دیروز تقاضای زیادی برای عرضه‌های ذوب‌آهن مطرح شد که باعث شد نرخ پیشنهادی دو سبد مخلوط این شرکت در رقابت افزایش پیدا کند. از این رو نوسان قیمت‌ها در بازار آزاد که از اولین ساعات روز شنبه هفته جاری آغاز شده بود به رینگ فولادی‌ها نیز رسید. البته بعد از معاملات بورس، روند صعودی قیمت‌ها در بازار آزاد تا حدودی در ساعات میانی روز تعدیل شد و میانگین افزایش نرخ‌ها ۵ تا ۱۰ تومان در بازار میلگرد کم شد. به گفته تجار یکی از دلایل آرام تر شدن بازار، فروش نسبتا زیاد یکی از عرضه‌های ذوب‌آهن در بورس بود. البته فرآیند کلی بازار در دو روز اخیر، ثبت نوسان لحظه‌‌ای بود که با عرضه‌های بورس فاصله زمانی بین این نوسان‌ها، در معاملات روز گذشته بیشتر شد، اما به طور کلی دیروز هم مثل روز شنبه و اوایل هفته قبل، بازار آهن، قیمت تثبیت شده نداشت و نرخ‌های پراکنده‌‌ای مطرح شد و حتی تا ساعات پایانی روز قیمت‌ها همچنان در حال تغییر بود.

بر این اساس دیروز در رینگ فولاد بورس کالا، سبد مخلوط تیرآهن و میلگرد با دو ترکیب عرضه شد که سبد نخست آن از نرخ یک هزار و ۱۰۰ تومان به یک هزار و ۲۰۰ تومان افزایش یافت. این رقم بالاترین قیمت ثبت شده برای محموله‌های این شرکت بود. میانگین قیمت محموله‌های فروش رفته از این‌سبد یک هزار و ۱۱۲ تومان ثبت شد، ضمن اینکه در مجموع حجم معاملات آن ۵ هزار و ۲۸۰ تن بود.قیمت سبد دوم این شرکت نیز با بیشترین افزایش، از نرخ پایه یک هزار و ۹۰ تومان به یک هزار و ۱۲۱ تومان رسید؛ ضمن اینکه میانگین قیمت این محموله‌های فروخته شده از این کالا یک هزار و ۱۰۵ تومان ثبت شد. از این کالا نزدیک به ۱۴۸ هزار تن فروخته شد.

پیش‌بینی‌های متناقض از زمان بالا رفتن تقاضا در بازار

با توجه به اینکه عرضه‌های دیروز بورس، سلف ۳۰ تیرماه بود و شرایط فعلی بازار به شدت پرنوسان و لحظه‌‌ای است، برخی از تجار معتقدند رقابت برای این کالا منطقی نبوده است. از نظر آنها با وضعیت نامشخص قیمت‌ها و بی‌ثباتی زیاد، مشخص نیست آیا قیمت‌ها تا زمان تحویل این کالاها که اواسط مرداد است، در همین سطح باقی می‌ماند یا خیر.

به نظر می‌رسد همین تحلیل‌ها باعث شده تا طی هفته‌های اخیر بیشتر معاملات بازار آزاد نیز بر خلاف دوره‌های قبلی که به صورت سلف و اعتباری انجام می‌شد، به صورت نقدی باشد. البته اگر چه از روز شنبه جریان بازار بیشتر به سمت افزایش قیمت بوده اما این موضوع بیش از آنکه به افزایش تقاضا ارتباط داشته باشد به نوسان ارز مربوط می‌شود؛ به خصوص که تاثیر‌پذیری آن از هر زمان دیگری بیشتر شده؛ به طوری که حتی برخی از دست‌اندرکاران بازار شدت آن را غیرمنطقی ارزیابی می‌کنند.

نوسان‌های لحظه‌‌ای و سردرگمی بازیگران بازار آهن

به گفته تجار بازار تهران از روز شنبه، نوسان قیمت‌ها در بازار آهن لحظه‌‌ای شده و با فواصل کمی ثبت می‌شود. نتیجه این شرایط، درگیری زیاد خریداران و فروشنده‌ها با یکدیگر و زیاد شدن فضای چانه زنی میان عوامل بازار بوده از این رو بیشتر فروشنده‌ها ترجیح می‌دهند، معاملات نقدی انجام دهند.

تحلیل‌های متفاوتی از آینده بازار و زمان رونق واقعی آن که معمولا با ورود خریدهای پروژه‌های دولتی آغاز می‌شود، وجود دارد. برای مثال برخی، تیرماه را زمان بالا رفتن تقاضای بازار می‌دانند؛ اما بعضی از تجار نیز معتقدند به خصوص با تجربه‌‌ای که سال گذشته و با ابلاغ دیرهنگام بودجه‌ها روی داد، احتمال دارد تقاضاهای مربوط به این بخش زودتر از شهریور وارد بازار نشود.

پیشنهاد شمش بالاتر به بازار

در روزهای اخیر و به خصوص در معاملات روز گذشته، یکی از سردرگمی‌های بازیگران بازار، محدود بودن تعداد فعالان بازار شمش بود که این موضوع معمولا قدرت مانور را از خریداران می‌گیرد و بسیاری از شرکت‌های تولیدی را در تامین شمش مورد نیازشان با مشکل مواجه کرده است. به گفته تجار، در حال حاضر تعداد وارد‌کننده‌های شمش به دلیل مشکلات، کم شده است. در نتیجه گزینه‌های شرایط معامله و تنوع آن برای خریداران نیز به شدت کاسته شده است.

دیروز با توجه به التهاب بازار آهن که ناشی از نوسان‌های جدید نرخ ارز در این هفته بود، قیمت‌های متنوعی در بازار شمش پیشنهاد می‌شد که البته حجم‌های پایینی نیز داشت و به طور میانگین در حدود ۱۱۰۰ تا ۱۱۱۰ تومان بود؛ ضمن اینکه آخرین نرخ‌های شنیده شده برای شمش روسیه در بندر انزلی ۱۱۴۰ تومان و شمش قراق ۱۱۳۰ تومان بود.

کاهش علاقه تجار به معاملات کارمزدی

با توجه به افزایش قیمت محصولات فولادی و نوسان‌هایی که در این روز‌ها تجربه می‌شود، بیشتر خریداران ترجیح می‌دهند موجودی‌های محصول نهایی را حفظ کرده یا بالا ببرند، اما در عین حال معاملات کارمزدی نیز بین تجار و شرکت‌های تولیدی کاهش پیدا کرده است. البته جدا از بحث نوسان‌های قیمتی و مشکلاتی که در تامین شمش و دردسرهایی که خرید این کالا دارد، بحث مالیات‌ها نیز در این بخش و پیچیدگی‌های مربوط به آن یکی از دلایل افت حجم این نوع تولید در واحدهای بخش خصوصی بوده است؛ ضمن اینکه عدم اطمینان برخی تجار نسبت به تحویل به موقع کالا از سوی بعضی از کارخانه‌ها عامل دیگر این تغییر بوده است.

دیروز علاوه بر محصولات ذوب‌آهن، ۲۵۰ تن تیرآهن جهان فولاد غرب با نرخ ۱۰۸۰ تومان، ۳۳۰ تن میلگرد سایز ۱۴ تا ۲۵ فولاد آلیاژی ایران با نرخ ۱۲۰۰ تومان، ۴۴۰ تن میلگرد ۱۴ تا ۲۵ فولاد کویر با نرخ ۱۱۹۳ تومان (تحویل۳۱ خرداد) معامله شد، البته سبد دیگری از این کالا (تحویل ۷ شهریور) با نرخ ۱۱۴۰ تومان به میزان ۲۲۰ تن فروش رفت.