لوب‌‌‌کات از جمله فرآورده‌‌‌های نفتی است که ظرف یک‌سال اخیر، بهای عرضه آن در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران صعودی قابل ملاحظه داشته است. رکورد هفتگی قیمت لوب‌‌‌کات در تاریخ بورس‌کالای ایران مربوط به هفته پایانی اردیبهشت امسال می‌شود که میانگین نرخ عرضه هر کیلوگرم لوب‌‌‌کات در این زمان به ۱۸‌هزار و ۹۵۰تومان صعود کرد. در ادامه، ظرف دوهفته ابتدایی خردادماه، میانگین قیمت پایه عرضه این محصول اندکی از رکورد تاریخی فاصله گرفت و تا ۱۷‌هزار و ۵۸۰تومان به ازای هر کیلوگرم در هفته اخیر عقب نشست که این رقم نسبت به رکورد تاریخی قیمتی ثبت‌شده فاصله قیمتی ۲/ ۷درصدی داشت. البته قیمت پایه عرضه لوب‌‌‌کات در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران در هفته گذشته نسبت به زمان مشابه سال قبل رشد ۵/ ۹۷درصدی داشته است. به این ترتیب، می‌‌‌توان از لوب‌‌‌کات به‌‌‌عنوان یکی از سردمداران صعود قیمتی در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران یاد کرد.

جهش قیمت نفت‌کوره سولفور بالا عامل اصلی این صعود قیمتی است؛ البته در این زمان، بهای ارز نیمایی نیز به‌‌‌عنوان فاکتور دیگر اثرگذار بر بهای پایه در مسیر رشد قیمت قدم برداشت؛ اما اثرگذاری آن نسبت به قیمت جهانی محدودتر بود. ظرف بازه زمانی یک‌سال گذشته بهای ارز نیمایی رشد ۷/ ۱۹درصدی داشت. در حال حاضر، بهای نفت‌کوره سولفور بالا در بازارهای جهانی در رکورد قیمتی خود نوسان نرخ دارد؛ حمله روسیه به اوکراین و افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی مهم‌ترین دلیل صعود قیمتی نفت‌کوره سولفور بالا در این زمان است. تناسب عرضه و تقاضا از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های معاملات لوب‌‌‌کات در بورس کالای ایران است. درواقع چند پتروشیمی محدود تولیدکننده لوب‌‌‌کات بوده و خریداران این مشخص هستند. در این شرایط معمولا معاملات لوب‌‌‌کات در محدوده قیمت پایه و با کمترین رقابت قیمتی انجام می‌شود. بنابراین قیمت پایه این محصول از اهمیت زیادی برخوردار است.

لوب‌‌‌کات ماده اولیه مصرفی در تولید روغن‌موتور است؛ در حالی که قیمت این ماده اولیه براساس نوسان نرخ در بازار جهانی و در بازاری شفاف و رقابتی تعیین می‌شود، اما محصول تولیدی یعنی روغن‌موتور از سوی سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان قیمت‌گذاری می‌شود. همین اختلاف رویه در تعیین قیمت مواد اولیه و محصول نهایی باعث می‌شود تا هر از گاهی شاهد اعتراض تولیدکنندگان روغن‌موتور به قیمت‌های اعلامی باشیم. هفته گذشته سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با افزایش قیمت ۲۵درصدی قیمت روغن‌موتور موافقت کرد. افزایش قیمت مواد اولیه و جلوگیری از زیان تولیدکننده دلیل این مجوز اعلام شد.