پرداخت 66 درصد مطالبات گندمکاران

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی گفت: با وجود کاهش میزان تولید شاهد تداوم خودکفایی گندم هستیم و نیازی به واردات این محصول برای خبازی و صنعت نداریم. یزدان سیف، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم اظهار کرد: تا به امروز ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم با ارزش بالغ بر ۱۱۳ هزار میلیارد ریال از گندمکاران ۳۱ استان خریداری شد.

وی با اشاره به اینکه تمام تلاش دولت بر آن است که گندمکاران در اسرع وقت مطالبات خود را دریافت کنند، افزود: براین اساس ۷۴ هزار میلیارد ریال معادل ۶۶ درصد بهای گندم‌های تحویلی پرداخت شده است. سیف اظهار کرد: خوزستان با یک میلیون و ۳۵۳ هزار و ۶۰۰ تن،گلستان با یک میلیون و ۱۰۲ هزار و ۲۱۸ تن، فارس با ۸۹۷ هزار و ۱۹۴ تن، کرمانشاه با ۶۴۲ هزار و ۷۱۱ تن و کردستان با ۴۹۲ هزار و ۵۲۳ تن از استان‌های تولید‌کننده برتر گندم هستند.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه میزان خرید به ۹ میلیون تن خواهد رسید، گفت: این میزان به سبب عدم بارندگی مناسب در فصل کاشت و سرمازدگی مزارع دیم در مقایسه با سال گذشته بیش از ۲ میلیون تن کاهش یافته است. به گفته وی باوجود کاهش میزان تولید شاهد تداوم خودکفایی گندم هستیم و نیازی به واردات گندم برای خبازی و صنعت نداریم. معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: تمامی کشاورزانی که تا ۲۰ خرداد ماه گندم خود را تحویل دادند صد درصد مطالبات خود را دریافت کردند و دسته دیگر کشاورزان که تا امروز گندم خود را تحویل دادند، حداقل ۵۰ درصد بهای محصول به حسابشان واریز شده است.

خرید دانه‌های روغنی دوبرابر افزایش یافت

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی دانه‌های روغنی بیان کرد: تا‌کنون ۱۹۳ هزار تن دانه‌های روغنی با ارزش بالغ بر ۵۱۰۰ میلیارد ریال از کشاورزان خریداری شد که ۱۸۱ هزار تن از این میزان کلزا، ۱۰ هزار تن گلرنگ و حدود ۲ هزار تن آفتابگردان خریداری شده است. وی با اشاره به اینکه خرید کلزا به اتمام رسیده است، افزود: این درحالی است که خرید گلرنگ و آفتابگردان ادامه دارد. سیف ارزش کل دانه‌های روغنی خریداری شده را ۵۱۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: حدود ۴۹۰۰ میلیارد ریال معادل ۹۸ درصد بهای دانه‌های روغنی خریداری شده به حساب کشاورزان واریز شده است. معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره استان‌های برتر تولیدکننده کلزا بیان کرد: گلستان با ۵۰هزار تن، مازندران ۱۹ هزار تن، خوزستان ۱۸ هزار تن، فارس ۱۶ هزار تن و اردبیل ۱۴ هزار تن بالاترین میزان خرید را به خود اختصاص داده‌اند. وی تصریح کرد: تا پایان فصل برداشت پیش‌بینی می‌شود که میزان خرید دانه‌های روغنی به ۴۰۰ هزار تن برسد که این میزان دوبرابر سال گذشته است.