گروه بنگاه‌ها: مدیرعامل شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران گفت: فاز توسعه (دوم) معدن طلای زرشوران به‌زودی فراخوان می‌شود. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، محمدرضا احمدی در جمع خبرنگاران بازدید‌کننده از مجتمع طلای زرشوران گفت: طرح توسعه این شرکت برای افزایش تولید با ورودی خوراک ۶۰۰ هزار تن با سرمایه‌گذاری ۹۵۰ میلیارد ریال و ۵/ ۴ میلیون یورو را در برنامه داریم که قرار است به‌صورت EPC انجام شود. وی تصریح کرد: تا یک هفته آینده آگهی فاز توسعه زرشوران از طریق جراید اعلام عمومی خواهد شد ضمن اینکه حضور پیمانکاران با یک مشاور خارجی در برنامه پیش‌بینی شده است.

احمدی همچنین از انتشار اوراق مشارکت به میزان ۷۰۰ میلیارد ریال برای اجرای فاز ۲ طرح توسعه طلای زرشوران خبر داد و گفت: بخشی از تجهیزات مورد نیاز فاز ۲ خریداری شده و تاکنون متقاضیانی نیز برای اجرای فاز ۲ آمادگی خود را اعلام کرده‌اند. وی درباره عملکرد سال گذشته این شرکت گفت: معدن طلای زرشوران در ۴ ماه نخست امسال ۱۳۷ کیلوگرم شمش طلا تولید کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴ برابر و میزان استخراج از معدن نیز دو برابر سال قبل بود. وی افزود: برنامه سال جاری دستیابی به تولید ۶۰۰ کیلوگرم طلا و همچنین ۱۰ میلیون مترمکعب استخراج ماده معدنی و باطله است. مدیرعامل شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران ادامه داد: این معدن از نظر ذخیره در کلاس جهانی است و بر اساس آخرین اکتشافات انجام شده دارای ذخیره‌ای بیش از ۲۷.۵ میلیون تن ماده معدنی است. همچنین آنتیموان و آرسنیک به ترتیب ۸ و ۷ درصد ذخایر معدن را تشکیل می‌دهد. احمدی میزان ذخایر شناسایی شده در زرشوران را حدود ۱۰۸ تن ذخیره با عیار ۴ و حدود ۵۰ تن نقره ذکر کرد. احمدی با بیان اینکه سال گذشته عملکرد در بخش معدن، سه درصد بیشتر از هدف برنامه محقق شد، اظهار کرد: در زمینه اکتشاف سال گذشته ۱۰ هزار متر حفاری انجام شد و برنامه امسال ۳۰ هزار متر حفاری است.

پایش لحظه‌ای محیط زیست

مدیرعامل شرکت زرشوران ادامه داد: در زمینه بهداشت ایمنی و محیط زیست (‌HSE ) آزمایش‌های خود کنترلی داریم ضمن اینکه آزمایش ادواری نیروها و بهسازی فضاها به منظور ایجاد فضای ایمن برای کارگران انجام شده است. احمدی از راه‌اندازی دو دستگاه سامانه پایش برخط (آنلاین) زیست محیطی در کارخانه طلای زرشوران هم خبر داد و گفت: این سامانه باهدف رصد وکنترل آلودگی‌های احتمالی زیست محیطی برای نخستین بار در این واحد بزرگ صنعتی تولید طلا و در پایین دست محوطه انباشت توده خشک کارخانه راه‌اندازی شده است. به گفته وی با نصب و راه‌اندازی سامانه مذکور،آلاینده‌های احتمالی زیست محیطی کارخانه طلای زرشوران به‌صورت برخط کنترل می‌شود. این سامانه دارای جدیدترین تکنولوژی‌های موجود درجهان بوده و از بلژیک خریداری شده است. وی افزود: با نصب سامانه مذکور، تمام موارد زیست محیطی کارخانه به‌صورت برخط به ادارات محیط زیست شهرستان، استان و در نهایت کشور قابل ارسال خواهد بود.

دریافت نشان استاندارد و عرضه شمش طلا در بورس کالا

احمدی با بیان اینکه زرشوران نشان استاندارد برای تولید شمش طلا از موسسه استاندارد را دریافت کرده است، گفت: مجتمع طلای زرشوران در سال گذشته موفق به عرضه ۱۳۴ کیلوگرم شمش طلای ۲۴ عیار در بورس کالا شده و این روند در سال جاری نیز ادامه دارد.

90 درصد نیروها بومی هستند

احمدی گفت: در حال حاضر ۶۷۵ نفر در مجتمع زرشوران اشتغال دارند که از این تعداد ۵۱ درصد را نیروهای بومی منطقه، ۴۰ درصد را ساکنان روستاهای اطراف زرشوران و بقیه نیروهای فنی و تخصصی هستند. به این ترتیب بیش از ۹۰ درصد نیروهای کاری را افراد بومی و محلی تشکیل می‌دهند. وی اظهار امیدواری کرد با تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های توسعه زرشوران میزان اشتغالزایی به ۱۰۰۰ نفر برسد که این رقم تامین‌کننده اشتغال یک هفتم منطقه خواهد بود. احمدی تولید سنگ‌های تراورتن را یکی دیگر از برنامه‌های آتی مجتمع زرشوران ذکر کرد و افزود: در این طرح مجزا با تولید سنگ تراورتن، می‌توان اشتغال بیشتری را در این منطقه ایجاد کرد.

طرح تولید نانو ذرات نقره

وی ادامه داد: با توجه به ارزش افزوده تولید نقره، تولید نانو ذرات نقره در برنامه قرار گرفت و به زودی تفاهمنامه‌ای با جهاد دانشگاهی دانشگاه شریف در این زمینه منعقد می‌شود.

بهینه‌سازی انرژی

احمدی اظهار کرد: تفاهمنامه‌ای با شرکت ملی گاز استان منعقد شده که بر اساس آن تا پایان سال ۹۶ تمام منطقه گازکشی می‌شود، به‌طوری که علاوه بر شرکت زرشوران، تمام روستاهای منطقه نیز از نعمت گاز بهره مند خواهند شد. وی همچنین از ساخت نیروگاه برق به منظور تامین کامل برق زرشوران و روستاهای منطقه خبر داد و گفت: به جز سرمایه‌گذاری ۲۰۰۰ میلیارد ریالی برای ایجاد مجتمع زرشوران، در حال حاضر حدود ۱۷۰۰ میلیارد ریال پروژه توسط پیمانکاران در دست اجرا است که چنانچه فقط ۱۰ درصد آن در منطقه زرشوران صرف شود، سبب توسعه روستاهای اطراف و افزایش درآمدزایی آنان می‌شود.