رضا زائر حیدری

در اواخر سال ۲۰۰۶ حجم موثر تقاضا در بازارهای منطقه‌ای CIS و خلیج‌فارس کاهش یافت و این موضوع نگرانی تولید‌کنندگان فولاد را در پی داشت اما با پایان تعطیلات و آغاز مجدد فعالیت در بازار به نظر می‌رسد این روند تغییر یافته است. در اوایل ماه دسامبر شمش تولیدی CIS برای تحویل در ژانویه ۲۰۰۷ در یکی از بنادر دریای سیاه یا بالتیک بین ۴۰۰ تا ۴۱۰ دلار/تن معامله شد اما در حال حاضر بهای این کالا با شرایط فوق و تحویل در ماه‌های فوریه یا مارس به ۴۲۵ تا ۴۳۵دلار بر تن رسیده است.

از طرفی طی روزهای اخیر بهای قراضه در بازار ترکیه برای نخستین بار از مرز روانی ۳۰۰ دلار/تن عبور کرد. تولیدکنندگانی که محصول نهائی را از طریق ذوب قراضه تولید می‌کنند به‌رغم افزایش بهای محصول نهائی در بازار، هنوز هم تحت فشار قرار دارند چرا که در نخستین روزهای سال ۲۰۰۷ میلادی بهای قراضه بیش از محصول نهائی افزایش یافت.

در بازار خلیج‌فارس نیز وضع بدین‌گونه است. در اواخر دسامبر میلگرد ترکیه به بهای ۵۰۰ دلار/تن تحویل در دبی معامله شد اما اکنون قیمت جدید ترک‌ها بین ۵۲۰ تا ۵۴۵دلار است و حتی قیمت‌های بالاتری نیز از سوی بعضی تولیدکنندگان اکراین ارائه شده است. چینی‌ها نیز به طور میانگین ۲۰ دلار/تن بر بهای میلگرد صادراتی به این منطقه افزودند. اگر چه میلگرد چینی در جذاب‌ترین بازار خلیج‌فارس یعنی دبی تا کنون چندان پر فروش نبوده است اما اینک آنها به بازار ایران چشم دوخته‌اند.

به گفته منابع نزدیک به بازار در روزهای اخیر شمش چینی بین ۴۵۰ تا ۴۵۵ دلار بر تن و شمش اکراین بین ۴۶۵ تا ۴۷۰دلار برتن تحویل در بنادر خلیج‌فارس معامله شده است که بین ۲۰ تا ۲۵دلار بیش از بهای معامله در قبل از تعطیلات سال نوی میلادی است.

در قاره اروپا نیز بازار با یک جهش روبه‌رو شد. بهای میلگرد به طور میانگین ۷‌درصد افزایش یافت و به ۴۴۰ تا ۴۷۰ یورو تحویل درب کارخانه رسید. براساس گزارش فدراسیون فولاد آلمان WV Stahl تقاضا فولاد در سال ۲۰۰۷ افزایش خواهد یافت و اعلام این مطلب بر روی افزایش قیمت‌ها بی‌تاثیر نبوده است.