خوشبینی چینی‌ها به بازار فولاد

معدن و توسعه: در کنفرانس بین‌المللی آهن و فولاد که متال بولتن و مین متال هفته پیش در پکن برگزار کردند اختلاف نظر زیادی بین بازارهای فولاد جهانی و نقش چین در این سال مطرح شد. به‌طور کل کارخانه‌های فولادسازی چینی و تجار این کشور اظهار امیدواری می‌کردند که قیمت‌های فولاد و تقاضای جهانی آن همچنان مطلوب خواهد بود حال آنکه شرکت‌کنندگان غیرچینی مطرح می‌کردند که قیمت‌ها نه تنها افزایش نخواهد یافت بلکه کاهش شدیدی نیز برای آن وجود خواهد داشت.

خوش‌بینان دلایل ساختاری محکمی برای چشم‌انداز خود بیان می‌کردند: استمرار تقاضای خوب در چین و کوشش دولت چین برای کنترل صادرات، شکوفا شدن بازار آمریکا پس از رکود آن در پایان سال قبل، عدم وجود موجودی مازاد در کلیه مناطق و تقویت قدرت اقتصادی روسیه که موجب کاهش صادرات روسیه خواهد شد.

جالب این است همین گروه از چینی‌های خوش‌بین علنا نارضایتی فزاینده خود را در خصوص مداخله دولت در بازار مطرح می‌کردند. آخرین تغییرات که کاهش مشوق‌های صادراتی بود چندین بار به تعویق افتاد که نوعی عدم اطمینان در قیمت‌گذاری‌ها ایجاد می‌کند و بدون شک در مرحله بعدی موجب افزایش قیمت‌های فولاد خواهد شد. هیات‌های شرکت‌کننده از سایر کشورها شکایت از این می‌کردند که کار با صادرکنندگان چینی در حال حاضر آسان نیست، بهار فصلی است که در چین تقاضا به بالاترین سطح خود می‌رسد بنابراین دستیابی به صادرات اندک می‌شود. اثرات کاهش مشوق‌های صادراتی زمانی مشخص می‌شود که مصرف داخلی در اواخر امسال کاهش پیدا کند اگرچه تجار اکثرا پیش‌بینی می‌کنند که آنان موفق به کاهش حجم صادرات نخواهند شد.

رییس هیات مدیره انجمن ذوب فلزات و معادن چین اعلام کرد واردات سنگ‌آهن چین امسال با ۶۰‌‌میلیون تن افزایش به ۳۸۵‌‌میلیون تن خواهد رسید و صادرات کشور نیز ۳۰‌‌میلیون تن افزایش خواهد داشت. چین در سال ۲۰۰۶ حدود ۵۱‌‌میلیون تن فولاد صادر کرده است که شامل محصولات نیمه نهایی می‌شود. صادرات طی ماه‌های ژانویه ـ مارس ۲۰۰۷ با دو برابر افزایش به ۱۳/۱۴‌‌میلیون تن رسید.

چنین افزایش میزان صادرات در زمانی که نوعی ابهام بر سر مالیات‌های صادراتی وجود دارد خیره‌کننده است و در حقیقت موید نظرات کسانی است که می‌گویند اقدامات دولت برای تغییر رفتار صادرات کافی نبوده یا نیست و قیمت فولاد در سطح جهان بالاست.

اگرچه این علائم وجود دارد که قیمت‌های محصولات طویل می‌تواند در بعضی از مناطق با وجود قیمت‌های پایین‌تر قراضه افزایش پیدا کند، علاوه بر این علائمی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد قیمت‌های قراضه نیز رو به افزایش است.

بنابراین اگر قرار است امسال صادرات چین محدود شود مسوولیت دولت چین مجددا افزایش خواهد یافت. به‌دلیل ساختار پراکنده آن، صنعت فولاد چین وزنه سنگینی است در اقتصاد این کشور و آخرین تغییرات مالیات صادراتی این کشور برای این عدم جاه‌طلبی آنان بسیار قابل توجه بوده است.

شاید دولت چین زمانی که متوجه شد صادراتش قیمت‌های جهانی را پایین می‌آورد نه تنها اقدامات قاطعی اتخاذ خواهد کرد بلکه صادرات خود را نیز محدود خواهد کرد که می‌تواند بازار جهانی را تقویت کرده و در نهایت به بازار داخلی خود نیز کمک کند.

این امر بستگی خواهد داشت به تعامل بین بازارهای داخلی و جهانی که بر این اساس چین نیز تصمیمات خود را اتخاذ خواهد کرد.

براساس آخرین خبرهای دریافتی از سایت خبری مید‌ل‌ایست استیل نیوز چین می‌خواهد ظرفیت‌ها یا واحدهای قدیمی تولید آهن و فولاد را در ۳۴۴ کارخانه‌ فولادسازی خود در استان‌های مختلف تا پایان ۲۰۰۷ تعطیل کند که در حقیقت قدمی است در جهت کنترل تولید مازاد و بازسازی صنعت فولاد این کشور.