ایران سینا - طبق آخرین آمار صادرات آرماتور چین به خاورمیانه نسبت به سال ۲۰۰۵ افزایش یافت. این افزایش به دلیل این است که کارخانه‌های چین ۱۰درصد بازار آرماتور خلیج فارس را در دست دارند و عرضه‌کنندگان همیشگی مثل ترکیه و اوکراین با رقابت فزاینده‌ای مواجه شده‌اند. در این رابطه یک تحلیل‌گر گفت ترکیه و اوکراین صادرکنندگان همیشگی آرماتور به خاورمیانه بوده‌اند.

در سال ۲۰۰۶ صادرات آرماتور ترکیه به خاورمیانه ۹درصد و اوکراین به خاورمیانه ۱۳درصد کاهش یافت. در حالی که صادرات چین با ۹۰۰درصد افزایش به ۴۲۲ هزار تن یا ده درصد کل رسید. در سه ماهه اول امسال صادرات آرماتور چین به میزان کل صادرات سال ۲۰۰۵ رسید و در سال ۲۰۰۶، معادل ۱۱۱درصد افزایش سالانه پیدا کرد.

همین در سال ۲۰۰۵، ۳درصد صادرات آرماتور چین(۴۱۰۰۰ تن)، در سال ۲۰۰۶، ۱۲درصد (۴۲۲۰۰۰ تن) و در سه ماهه اول امسال ۴۱درصد (۶۶۵۰۰۰ تن) مربوط به کشورهای خاورمیانه (به جز ترکیه) بودند. در سال ۲۰۰۶ با افزایش بیشتر صادرات آرماتور نسبت به محصولات طویل و نسبت به کل صادرات محصولات فولادسازان چین، آرماتور برای کارخانه‌های چین بیشتر از پیش به عنوان یک محصول صادراتی مهم قلمداد شد.

در سه ماهه اول سال ۲۰۰۷ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل صادرات آرماتور ۲۰ درصد افزایش یافت در حالی که صادرات محصولات نیمه نهایی، تخت و تیوب و کل صادرات در مقایسه با سه ماهه اول سال قبل کاهش پیدا کرد.