مس
قیمت مس در هفته گذشته با رشد ۷درصدی به ۵۷۷۹دلار برای هر‌تن رسید. در معاملات روز پنج‏شنبه قیمت مس برای قراردادهای ۳‏ماهه به ۵۹۳۵‌دلار برای هر‌تن هم رسید که بالاترین قیمت در هفته گذشته بود. همان‌طور که در گزارش‏های قبلی عنوان کردیم، در اوایل فوریه قیمت مس به ۵۲۵۰‌دلار کاهش یافت که نسبت به ۸۸۰۰دلار چهار ماه پیش معادل ۴۰درصد کاهش یافته است.

عامل اصلی افزایش قیمت اخیر مس، انتظارات مربوط به واردات چین پس از تعطیلات سال نو چینی در 10 روز آینده است. ذخایر دولتی چین تقریبا خالی شده است و احتمالا چینی‏ها مجبور به افزایش ذخایر خواهند بود. چین در ماه ژانویه 49‌درصد بیشتر از ژانویه سال قبل مس وارد کرده است و انبارهای LME به دلیل افزایش واردات چین با کاهش موجودی مواجه شده‏اند. در حال حاضر تفاضل قیمت مس در چین و قیمت در خارج از چین نیز واردات چین را مقرون به صرفه می‏سازد. این در حالی است که صادرات چین در 3 ماه آخر سال 2006 با 23‌درصد افزایش به 29832‌تن رسیده بود. همچنین انتظار می‏رود که رشد اقتصادی آمریکا که در 3‏ماهه آخر سال 2006، 5/3‌درصد گزارش شده بود، در سطح قابل قبولی ادامه پیدا کـند.
البته باید در نظر داشت که موجودی‏های لندن، شانگهای و نیویورک در سال ۲۰۰۷، معادل ۱۳‌درصد افزایش یافته است و به ۲۷۷۳۰۸‌تن رسیده است. موجودی انبارهای شانگهای هم با ۱۶‌درصد افزایش، ۳۱۰۰۷‌تن است.
همان‌طور که در گزارش‏های قبلی اشاره شد، بنا بر آمار ICSG مازاد تولید مس در 11 ماه اول سال 2006 بیش از 108هزار ‌تن بوده است و اکثر تحلیلگران در میان‏مدت انتظار کاهش قیمت مس را دارند. اما Deutsche Bank می‏گوید که بدبینی نسبت به مس بیش از حد افزایش یافته است و افزایش واردات چین و تثبیت بازار مسکن در آمریکا قیمت را بالاتر از آنچه تصور می‏رود نگاه خواهد داشت.
آلومینیوم
هفته گذشته آلومینیوم هم با دیگر فلزات غیرآهنی همراهی کرد و قیمت نقدی آن با افزایش 8/3‌درصدی به 2889‌دلار برای هر ‌تن رسید. موجودی‏های بورس لندن نیز با افزایش 6/0‌درصدی به 8/761‌تن رسیدند. ناآرامی‏ها در گینه که یک‏ سوم ذخایر بوکسیت جهان را در اختیار دارد بر افزایش قیمت آلومینیوم موثر بود و باعث افزایش قیمت متوالی این فلز برای چندین دوره متوالی شد. همچنین شرکت‏های Alcoa و BHP اشاره کرده‏اند که عملیات آنها در گینه با مشکل روبه‌رو شده است.
Star Futures پیش‏بینی می‏کند که میانگین قیمت آلومینیوم در سال ۲۰۰۷ به ۲۳۰۰‌دلار برای هر‌تن کاهش یابد (در مقایسه با ۲۶۰۰‌دلار در سال ۲۰۰۶) و بازار با مازاد تولید ۳۰۰هزار ‌تن مواجه باشد. به گفته تحلیلگران این شرکت، تولید در سال جاری ۱۴‌درصد افزایش می‏یابد و عرضه بیشتر از تقاضا خواهد بود. در سال ۲۰۰۷ مصرف آلومینیوم در چین ۸‌درصد و مصرف در آمریکا ۳‌درصد رشد خواهد داشت. J P Morgan هم این پیش‏بینی را تایید می‏کند و می‏گوید که با افزایش تولید چین، قیمت آلومینا که تا ۳۶۰‌دلار برای هر ‌تن کاهش یافته بود در سطوح پایین باقی خواهد ماند. (برای تولید هر‌تن آلومینیوم ۲‌تن آلومینا لازم است).
روی
پس از کاهش قیمت ۲۰‌درصدی روی در ماه ژانویه، قیمت نقدی روی در هفته گذشته با افزایش ۸/۷‌درصدی به ۳۳۸۰‌دلار برای هر‌تن رسید و موجودی بورس لندن به ۹۷هزار ‌تن رسید. وضعیت چین از واردات ۳۰۰۰‌تنی در اکتبر سال ۲۰۰۶ به صادرات ۳۹۰۰۰‌تنی در دسامبر تغییر یافت و باعث ترس بازار و افت شدید قیمت این فلز شد. حال برخی تحلیلگران می‏گویند که کاهش مشوق‏های مالیات بر صادرات چین از اواسط دسامبر صادرات چین را کاهش خواهد داد. همچنین با کاهش قیمت اخیر روی، تفاضل قیمت در چین و خارج از چین سودآوری صادرات را کاهش داده است و صادرات چین هم‌اکنون در حال کاهش است. معامله‏گران می‏گویند که برای شرکت‏های بازرگانی سود صادرات در ماه دسامبر ۱۰۰‌دلار در هر ‌تن بود ولی با کاهش قیمت اخیر روی، تفاضل قیمت داخلی و خارجی چنان است که صادرات برای شرکت‏های بازرگانی سودی ندارد.
شـرکت تـحـقـیـقـاتی Antaike چـین و همچنین Goldman Sachs می‏گویند که چین در کل برای سال 2007 وارد‌کننده روی باقی خواهد ماند، اگرچه در برخی مواقع ممکن است صادرات از واردات بیشتر شود( اگر قیمت جهانی به مقدار قابل توجه از قیمت داخلی بالاتر رود).
اما برخی دیگر از تحلیلگران می‏گویند که با اجرای پروژه‏های جدید هم در داخل و هم در خارج از چین بازار با مازاد روبه‌رو خواهد شد و قیمت افت خواهد کرد. آنها استدلال می‏کنند که واردات کنسانتره چین با ۴۶‌درصد افزایش در سال ۲۰۰۶ به ۸۳۰‌هزار تن رسید و ممکن است امسال نیز ۴۰‌درصد افزایش یابد. بنابراین چین در نظر دارد که از ظرفیت ذوب خود حداکثر استفاده را بکند. برخی از این تحلیلگران رشد تولید را ۸‌درصد و رشد مصرف را ۴ تا ۵‌درصد ارزیابی می‏کنند.
سرب
فلز سرب که اخیرا روند قیمت خوبی داشته است در هفته گذشته با افزایش قیمت ۱۰‌درصدی به ۱۸۰۸‌دلار برای هر‌تن رسید. موجودی‏های سرب نیز با کاهش ۹درصدی به ۳۳‌هزار تن کاهش یافتند. خبر مربوط به عدم تحویل توسط Mount Isa از شرکت xstrata به دلیل اختلالات تولید بر قیمت اثر گذار بود. اختلالات تولید و تقاضای بالای فصلی باعث افزایش قیمت ۱۰‌درصدی قرارداد سه‏ماهه به ۱۸۰۵‌دلار در اواسط دوره معامله روز جمعه شد.
نیکل
قیمت قراردادهای سه‏ ماهه نیکل در روز پنج‏شنبه به رکورد جدید دست یافته و به قیمت ۳۹۳۵۰‌دلار برای هر‌تن رسید. موجودی‏های ۴۹۰۰‌تنی این فلز برای مصرف ۱ روز جهان کفایت می‏کند. در سال جاری قیمت نیکل با ۱۵‌درصد افزایش مواجه بوده است. با وجود این، برخی از تحلیلگران قیمت در سال جاری را با کاهش مواجه می‏بینند.
منبع: شرکت کارگزاری مفید