گروه بنگاه‌های اقتصادی: مدیرعامل شرکت نفت پارس در حالی چشم‌انداز سهام این شرکت برای سهامداران را «خوب» و «امن» ارزیابی می‌کند که در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، معتقد است کاهش قیمت لوبکات تاثیر چشمگیری در سودآوری شرکت ندارد. حمیدرضا خلیلی همچنین خبر از انعقاد تفاهمنامه فروش ۱۰ میلیون دلاری این شرکت به صورت سالانه، با کشور عمان را داد.

وی در حاشیه برنامه بازدید کارگزاران بازار سرمایه از پالایشگاه نفت پارس ضمن تشریح فعالیت‌های این شرکت به جزئیات بیشتری درباره عملکرد و آینده پیش روی نفت پارس پرداخت.

مدیرعامل نفت پارس در حاشیه این بازدید در گفت‌وگو با

«دنیای اقتصاد» یکی از دلایل صف خرید سهام «شنفت» در چند روز گذشته را مربوط به خبر کاهش قیمت لوبکات عنوان کرد و افزود: بررسی‌های شرکت نشان می‌دهد صف خرید به دلیل این کاهش قیمت بوده است و به نوعی با واقعیت‌های بنیادی شرکت مطابقت دارد.

حمیدرضا خلیلی ادامه داد: خبر تغییر در سیاست‌های فروش شرکت نیز می‌تواند یکی دیگر از دلایل ایجاد این صف خرید باشد. وی در تشریح تغییرات استراتژی فروش نفت پارس، گفت: با توجه به اینکه کانال توزیع در این‌مدت بیشتر شده است، سبد فروش را به سمت محصولات پرحاشیه سود هدایت کرده‌ایم و همچنین مشوق‌هایی را برای عاملان فروش در نظر گرفته‌ایم که بیشتر روی محصولاتی که حاشیه سود بالایی دارد تمرکز کنند.

مدیرعامل شرکت نفت پارس در پاسخ به اینکه تاثیر کاهش قیمت لوبکات در عملکرد شرکت چگونه بوده است؟ گفت: اثر کاهش قیمت لوبکات در شرکت‌ها فوری نیست، چون شرکت‌هایی در این مقیاس مواد نیمه ساخته زیادی دارند که این مواد در ‌مدت زمان طولانی از چرخه فرآیندی تولید خارج می‌شوند، بر این اساس ما با توجه به میانگین قیمت لوبکات در بازار حرکت می‌کنیم. خلیلی ادامه داد: در ۷ ماه ابتدای سال لوبکات را با قیمت بالا خریداری کردیم اما در یک ماه گذشته لوبکات با قیمت پایین‌تر خریداری شده است، این کاهش قیمت میانگین کل را کاهش می‌دهد، اما کاهش هزینه‌های مواد اولیه ناگهانی نیست و به مرور زمان اعمال می‌شود.

خلیلی همچنین گفت: اثر کاهش قیمت لوبکات در عملکرد ۸ ماهه خود را نشان می‌دهد، اما این تاثیر در کوتاه‌مدت چشمگیر نخواهد بود. وی همچنین درباره تاثیر افزایش نرخ ۱۲ درصدی محصولات که در مهرماه سال‌جاری دریافت کرده‌اند، اظهار کرد: این افزایش نرخ از سوی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان با ۶ ماه تاخیر مصوب شد، این در حالی است که ما این افزایش نرخ را از ابتدای سال در قیمت محصولات در حدود ۶ تا ۷ درصد دیده بودیم و وقتی در نیمه سال این افزایش نرخ مصوب شد عملا تغییری در سودآوری شرکت ایجاد نمی‌شود. مدیرعامل نفت پارس با بیان اینکه EPS پیش‌بینی شده را تا پایان سال محقق خواهیم کرد، ابراز امیدواری کرد که در صورت بهبود شرایط، تا پایان سال تعدیل مثبت نیز در EPS شرکت وجود داشته باشد. وی همچنین افزود: نفت پارس نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش تولید داشته است. خلیلی طرح توسعه افزایش راندمان تولید و طرح توسعه پالایشگاه تولید روغن پایه گروه ۲ و ۳ در بندرعباس را از مهم‌ترین‌ طرح‌های توسعه‌ای این مجموعه عنوان کرد. وی با اشاره به اینکه در زمان حاضر تمرکز نفت پارس بر توسعه بازارهای منطقه‌ای است، افزود: در این زمینه با کشور عمان به مرحله تفاهم‌نامه اولیه رسیده‌ایم که به‌زودی به نتیجه نهایی نیز خواهیم رسید. خلیلی افزود: در این تفاهم‌نامه فروش بخشی از محصولات نفت پارس به میزان ۱۰ میلیون دلاردر سال به کشور عمان، انجام می‌شود. وی ادامه داد: طرف‌ این قرارداد بزرگ‌ترین توزیع‌کننده فرآورده‌های نفتی در عمان است. خلیلی همچنین با اشاره به اینکه در زمان حاضر محصولات این شرکت به کشورهای ترکیه، امارات، هند، چین، آفریقای جنوبی، عمان و عراق صادر می‌شود، ادامه داد: مشتریان خارجی نفت پارس به دلیل همکاری ما با عمده‌فروشان بعضا قابل شناسایی نیستند.

کاهش قیمت روغن موتور منتفی است

وی با تاکید بر اینکه کاهش قیمت روغن موتور کاملا منتفی است، افزود: با توجه به جلسه‌ای که هفته گذشته با سازمان حمایت از مصرف‌کننده داشته‌ایم، کاهش قیمت روغن موتور منتفی است. وی با بیان اینکه اگر قرار باشد پس از لغو تحریم‌ها شرکت شل با یک شرکت ایرانی همکاری داشته باشد بدون شک نفت پارس اولین گزینه است، افزود: ارتباط ما با مجموعه شل در این‌مدت قطع نشده است و بسیاری از روغن‌های شرکت نفت پارس فرمولاسیون شل را در اختیار دارد. خلیلی با بیان اینکه نفت پارس به صورت میانگین ۱۴ درصد سهم بازار داخل را در اختیار دارد، افزود: این سهم در محصولات مختلف فرق می‌کند، به عنوان مثال در گریس رتبه اول بازار را با سهم ۶۰ تا ۷۰ درصدی در اختیار داریم و در روغن موتور دوم هستیم. مدیرعامل نفت پارس همچنین با اشاره به افزایش سرمایه این شرکت از ۲۵۰ میلیارد ریال به ۷۵۰ میلیارد ریال در سال‌جاری گفت: در زمان حاضر در مرحله ثبت مجوز هستیم و این افزایش سرمایه از محل آورده و مطالبات است.