گروه بنگاه‌های اقتصادی: مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: سودآوری موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در حالی برای نخستین بار در سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ از مرز یک‌هزار میلیارد تومان عبور کرده که تنها حدود یک درصد از حقوق ماهانه فرهنگیان عضو این موسسه به حساب صندوق واریز می‌شود. با این حال میانگین سود پرداختی به هر یک از اعضای صندوق در سال ۱۳۹۳، حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود. شهاب‌الدین غندالی با اشاره به اینکه براساس تبصره ۶۳ برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، دولت ملزم به تاسیس صندوق ذخیره فرهنگیان شد، در‌باره سازو‌کار فعالیت این موسسه گفت: طبق تبصره یاد‌شده، فرهنگیان می‌توانند ماهانه حداکثر تا ۵ درصد از حقوق و مزایای خود را به حساب صندوق واریز کنند و دولت نیز موظف است همه ساله معادل مبلغ فوق را که به همین منظور در بودجه سالانه لحاظ می‌شود، به صندوق مزبور واریز کند تا این مبالغ به همراه سود حاصله هنگام بازنشستگی و از کارافتادگی یا بازخریدی به آنان و در صورت فوت به وارث آنها پرداخت ‌شود.

وی افزود: همچنین طبق بند ۱ ماده ۲ اساسنامه موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان، هدف از تاسیس این صندوق «تولید و افزایش سرمایه و ثروت جهت تقویت توان مالی و معیشتی فرهنگیان عضو در دوران بازنشستگی و حتی‌المقدور در حین خدمت و ارائه خدمات و تسهیلات عادلانه و فراگیر در چارچوب مدل صندوق بازنشستگی به آنان» است.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان تصریح کرد: موسسه در دوره‌های مختلف به ویژه در یک سال اخیر، تلاش کرده از یک بنگاه صرف اقتصادی خارج شده و نیازهای رفاهی فرهنگیان عضو را نیز در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد، اما موانعی مانند پایین بودن سهم واریزی اعضا و همچنین عدم پرداخت به‌موقع سهم واریزی دولت، محدودیت‌هایی برای استراتژی‌های سودآوری و خدمت‌رسانی به اعضا ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه در برنامه دوم توسعه و در اساسنامه موسسه تاکید شده که فرهنگیان عضو تا سقف ۵ درصد از حقوق و مزایای خود را به موسسه پرداخت کنند، گفت: در حال حاضر، فقط ۲۸/۱ درصد از حقوق اعضا کسر می‌شود. از سوی دیگر، دولت سهم واریزی خود را با تاخیر و گاهی تحت شرایط خاص به موسسه پرداخت کرده است. بنابراین اعضای موسسه نه تنها از ۷۲/۳ درصد سهم واریزی دولت محروم می‌شوند، بلکه سهم واریزی دولت به موقع در چرخه فعالیت‌های اقتصادی موسسه وارد نمی‌شود.

به گفته وی، خدماتی مانند خودرو لیزینگی از سوی شرکت لیزینگ و رفاه فرهنگیان به حدود ۱۰۰ هزار نفر از فرهنگیان عضو، خدمات بیمه‌ای شرکت بیمه معلم برای کلیه فرهنگیان، دانش‌آموزان و حتی خانواده‌های آنان به‌صورت اقساطی، خدمات گردشگری داخلی و خارجی شرکت زاگرس به جامعه آموزش و پرورش به‌صورت کاملا اقساطی ارائه شده و فقط بخشی از خدمات موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان برای اعضا بوده است.

غندالی گفت: اجرای طرح‌هایی مانند «طرح فرهنگ» به منظور ارائه کالاهای مصرفی با تخفیف‌های مناسب در قالب فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سراسر کشور، طراحی و اجرای

«کارت متوازن» به منظوره بهره‌مندی فرهنگیان از مزایا و خدمات مختلف این طرح و حتی طرح «اعطای وام به فرهنگیان عضو» نیز از دیگر برنامه‌های رفاهی در دست اقدام این موسسه به اعضا است. مدیر‌عامل صندوق ذخیره فرهنگیان تصریح کرد: در کنار فعالیت‌های اقتصادی و سودآوری چشمگیر موسسه، شفاف‌سازی این فعالیت‌ها نیز از دیگر استراتژی‌های اصلی موسسه بوده است که در این راستا علاوه بر ایجاد ساز و کارهای نظارتی داخلی مانند مدیریت حسابرسی داخلی، مدیریت امور حقوقی و قراردادها و نظارت سه نفر از اعضای هیات امنا بر موضوع برنامه و بودجه صندوق، اطلاعات موسسه و شرکت‌های تابعه روی وب‌سایت موسسه قابل دسترس است.