استراتژی‌های بزرگ‌ترین‌ هلدینگ شوینده و غذایی بورس شفاف‌سازی شد

گروه بنگاه‌های اقتصادی، فاطمه حاج‌علی: روزنامه «دنیای اقتصاد» هفته گذشته میزبان مدیران هلدینگ توسعه صنایع بهشهر بود، هلدینگی با ارزش بازاری بالغ بر هزار میلیارد تومان که شرکت‌های پرفروش و موفقی همچون پاکسان، بهپخش، گلتاش، مارگارین، شکر شاهرود، بهپاک، قند نیشابور، صنایع شیر ایران(پگاه)، سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر و... را در پرتفولیوی خود جای داده و در کنار همه اینها ۳۸ درصد از بانک اقتصاد نوین را در اختیار خود دارد. در مراسم بازدید مدیران هلدینگ وبشهر از دنیای اقتصاد که با حضور مدیران شرکت‌های زیرمجموعه برگزار شد، مرتضی داداش، روزنامه دنیای اقتصاد را رسانه‌ای حرفه‌ای خواند که توانسته با ورود به حوزه تولیدات متنوع رسانه‌ای از جمله روزنامه انگلیسی‌زبان اقتصادی و... تصویر واضح و شفافی از اقتصاد ایران به نمایش بگذارد.

مدیرعامل بزرگ‌ترین هلدینگ شوینده و غذایی کشور در ادامه به تشریح فعالیت‌های شرکت پرداخت.

داداش با بیان اینکه این شرکت یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های تولیدی است که توسط حاج محمود لاجوردی تاسیس و فعالیت خود را از سال ۴۹ در حوزه‌های صنعت شوینده، تولید روغن و روغن‌کشی آغاز کرده است، افزود: این مجموعه از سال ۵۳ وارد بورس اوراق بهادار شد که از همان زمان توانست اصالت اولیه خود را در صنایع غذایی و خدماتی به دست آورد و تا به امروز حفظ کند.

مرتضی داداش ادامه داد: همزمان با تاسیس توسعه صنایع بهشهر مجموعه‌های مشابه زیادی شروع به فعالیت کردند که به مرور زمان نتوانستند به فعالیت خود ادامه دهند و دیگر نامی از آنها باقی نمانده که این نشان از اصالت مجموعه است.

وی راز توسعه و نقاط قوت مجموعه را تغییرات کم مدیریتی دانست و اظهار کرد: از سال ۷۰ تا اواخر ۸۶ مهندس عسگری آزاد و از سال ۸۶ تا ۹۰ آقای عبدالحسین ثابت و از اواسط سال ۹۰ بنده مسوولیت مدیریت این مجموعه را برعهده داشته‌ایم که البته بنده از سال ۱۳۶۸ مدیرعاملی پاکسان و از سال ۱۳۸۱عضو و رئیس هیات‌مدیره شرکت توسعه صنایع بهشهر را برعهده داشتم.

داداش با بیان اینکه مجموعه وبشهر در چند زمینه تخصصی مشغول به فعالیت است، افزود: این شرکت حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد صنعت شوینده کشور را در اختیار دارد که شامل پاکسان، گلتاش، ساینا، مروارید‌هامون و آلی شیمی ‌قم است. البته برخی واحدهای خارج از کشور متعلق به توسعه صنایع بهشهر را نیز متوقف کردیم که آخرین کارخانه در ایروان ارمنستان بود.

وی با عنوان اینکه در بخش غذا دو کارخانه صنعتی بهشهر و مارگارین در مجموعه بهشهر فعالیت می‌کنند، افزود: از سال ۸۱ با توجه به استراتژی شرکت به سمت کمپانی‌های خارجی صاحب برند رفتیم که بتوانیم مجموعه صنعتی بهشهر و مارگارین را با نرم‌افزار مدیریتی در کنار رقابت بخش خصوصی حفظ کنیم که در این راستا مجموعه صافولا بهشهر به وجود آمد.

داداش با اشاره به اینکه اوایل سال ۸۳ در مجموعه صافولا بهشهر میزان سهام توسعه صنایع بهشهر ۵۱ درصد و صافولای عربستان ۴۹ درصد بود، اظهار کرد: در همان زمان میزان سهام صافولا بهشهر در مارگارین و صنعتی بهشهر ۵۳ درصد بود که صافولا توانست سهام خود در دو مجموعه مزبور را تا جایی که بورس اجازه می‌دهد به مرز ۸۰ درصد افزایش دهد.

وی افزود: شرکت توسعه صنایع بهشهر در سال ۸۷ با توجه به نیاز نقدینگی و حفظ سهام خود در بانک اقتصاد نوین مجبور به واگذاری ۳۱ درصد از سهام به شریک عربستانی شد و عملا نسبت مالکیت وبشهر در مجموعه صافولا بهشهر به ۲۰ درصد رسید. اما در حدود ۶ ماه گذشته ۸۰ درصد از سهام مارگارین به سبد توسعه صنایع بهشهر برگشت و از طرفی در ازای آن ۱۰ درصد سهم صافولا بهشهر را واگذار کردیم. به این ترتیب توانستیم حدود ۱۵ درصد تولید روغن کشور را در مجموعه خانواده خود داشته باشیم که در گذشته این رقم حدود ۷ درصد بود؛ این اقدام نشان از ارتقای سطح روغن و افزایش فروش بهپخش دارد.

این مقام مسوول در وبشهر با اشاره به جابجایی ۸۰ درصدی که در مجموعه صافولا بهشهر رخ داد، اظهار کرد: در اواسط سال ۹۱ شرکت‌ها ملزم بودند کالاهای تولیدی خود را به شرکت بهپخش بدهند که سبب شد در اواسط سال ۹۱ حدود ۵۰۰ هزار تن روغن در سبد این شرکت قرار گیرد.

داداش گفت: میزان فروش تلفیقی شرکت‌های زیر‌مجموعه توسعه صنایع بهشهر در سال ۹۱ را معادل ۲۵۰۰ میلیارد تومان ذکر کرد که در سال ۹۲ با خارج شدن روغن از سبد توزیع محصول، به ۱۷۰۰ میلیارد تومان رسید که امیدواریم در سال جاری یک جهش قابل توجه داشته باشیم.

مدیرعامل توسعه صنایع بهشهر با اشاره به یکی دیگر از زیرمجموعه‌های این شرکت اظهار داشت: «بهپاک» در حال حاضر یکی از شرکت‌های سودآور مجموعه توسعه صنایع بهشهر است. بهپاک از سال ۴۳ آغاز به کار کرده و عملیات روغن‌کشی را انجام می‌دهد. وی با بیان اینکه بهپاک مجموعه بزرگی در بین شرکت‌های روغن کشی‌ است و سهم ۱۵ درصدی را میان تولیدکنندگان عهده دارد،اظهار داشت: بهپاک دارای دارایی‌های متعدد در بخش زمین (نکا، گرگان) و کارخانه ۳۰ هکتاری در بر بزرگراه اصلی شهر بهشهر است. همچنین مذاکراتی با شهرداری برای تجاری کردن ۵ هکتار زمین آن انجام شده و در توافقات حاصل شده قرار شده که سود به دست آمده صرف خرید دارایی‌های دیگر برای آن شرکت گردد.

داداش با اعلام اینکه «بهپاک» در بخش صنایع غذایی نیز فعالیت دارد، افزود: شرکت دارای مدیریت صنعت قند و هلدینگ تولیدکننده قند و شکر است و قند نیشابور و شکر شاهرود را در اختیار دارد. این در حالی است که کارخانه دیگری به نام ذرت زرین در کنار شکر شاهرود تاسیس شده که کار تولید نشاسته و گلوکز را بر عهده دارد. وی افزود: همچنین شرکت صادراتی توسعه زرین خدمات واردات شکر خام را انجام می‌دهد و عملا هلدینگ بخش صنعت شکر را مدیریت کرده و چند شرکت دیگر را تحت پوشش خود دارد.

صنایع شیر به بورس می‌آید

وی دیگر زیرمجموعه غذایی بهشهر را صنایع شیر برشمرد و گفت: ۳۴ درصد صنایع شیر متعلق به بهشهر بوده و دارای دو عضو هیات‌مدیره است که با تولید یک میلیون تن ماست، شیر و پنیر توانسته ۲۵ درصد لبنیات کشور را تامین کند و امیدواریم بتوانیم تا پایان سال جاری این شرکت را وارد بورس کنیم.

مرتضی داداش از فعال بودن بخش‌های نهاده‌های دامی ‌در میان مصرف‌کنندگان گفت و اظهار کرد: امید است بتوانیم یک میلیون تن از ۱۰ میلیون تن واردات نهاده‌های دامی‌ را شرکت‌های زیر‌مجموعه توسعه صنایع بهشهر از جمله شرکت سرآمد بهشهر انجام دهد.

دو پروژه در بخش ساختمان

وی فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری ساختمانی بهشهر به‌عنوان یک شرکت تحت نظر مجموعه بهشهر اشاره کرد و افزود: این شرکت دو پروژه مهم و جدی دارد که از جمله آنها پروژه نبش خیابان هفتم بخارست بوده و دیگری پروژه ۱۹ طبقه‌ای است که کار اسکلت‌بندی آن انجام شده و بحث فروش آن به یک بانک مطرح است.

وی گفت: مجموعا وبشهر ۵۰ درصد از بازار صابون کشور، ۱۵ درصد از بازار پودر و ۱۰ درصد از بازار مایعات شوینده را در اختیار دارد و سهم از بازار آن در بازار روغن هم به ۱۰ درصد می‌رسد.

مدیرعامل توسعه صنایع بهشهر ادامه داد: مجموعه توسعه صنایع بهشهر دومین سهامدار بانک اقتصاد نوین است که ۳۸ درصد سهام آن را در اختیار دارد و به تبع حضور در این بانک، این شرکت در تامین سرمایه نوین و حتی در بیمه نوین سهامدار بوده و در این زیر‌مجموعه‌های بانک نیز به ترتیب ۱۰ درصد و ۲۰ درصد سهام آنها را داراست.

وی با اشاره به اینکه تا سه سال گذشته نقش سوددهی بانک در شرکت‌های زیر‌مجموعه توسعه صنایع بهشهر بسیار موثر بود و ۷۰ درصد سود شرکت متعلق به بانک و ۳۰ درصد متعلق به سود عملیاتی شرکت‌ها بود، تصریح کرد: اگر امروز به شرکت توسعه صنایع توسعه بهشهر به‌عنوان یک شرکت سرمایه‌گذاری نگاه کنیم سود کسب شده ناشی از شرکت‌های زیر‌مجموعه‌ است و نقش درآمد توسعه صنایع بهشهر در سال ۹۳ شرکت از سود بانک به واسطه تحریم‌ها ۲۸ درصد است و ۷۲ درصد مابقی هم متعلق به شرکت‌های زیرمجموعه است که این امر چنانچه بانک به سوددهی گذشته خود برگردد پتانسیل عظیمی ‌را در شرکت ایجاد خواهد کرد.

داداش خاطرنشان کرد: نگاه ما به این صنعت تخصصی کردن کارها در مجموعه و توسعه دادن خدمات بازرگانی، تولید و حرکت در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور است که باید به‌صورت متشکل و نظام‌مند صورت گیرد. همچنین در صورت تحریم‌ها در این راستا قصد داریم که صنعت بانکداری را توسعه داده و سهامدار بانک دیگری نیز بشویم.

وی با عنوان اینکه در توسعه صنایع بهشهر تفکر محافظه‌کاری وجود دارد، افزود: سعی ما بر این است که اطلاعات شرکت شفاف و کامل باشد و سعی کرده‌ایم که همیشه روند آرامی ‌را طی کنیم و به هیچ وجه EPS سینوسی نداشته باشیم.

او تصریح کرد: با توجه به اینکه اکثر سهامداران شرکت ثابت و باوفا هستند، هدف این است که اگر در یک سال، به‌صورت جهشی سود بالایی داشته باشیم با تقسیم مناسب در شرکت‌های زیر‌مجموعه روند شیب سود شرکت منطقی باشد.

این فعال صنعتی پیشرفت شرکت را براساس قدمت، تجربه همکاران، دارایی و استادانی که مجموعه را پرورش می‌دهند برشمرد و گفت: اساس این شرکت بر پایه استاندارد و تربیت صحیح پرسنل بوده و از نظر ما برند توسعه صنایع بهشهر یکی از برندهای معتبر در بخش خدمات است.

شایعه افزایش سرمایه بانک اقتصاد نوین...؟

سهامدار ۳۸ درصدی بانک اقتصاد نوین برنامه افزایش سرمایه قریب‌الوقوع ۱۶۷ درصدی این بانک از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را شایعه خواند.

مرتضی داداش، مدیرعامل هلدینگ توسعه صنایع بهشهر اعلام کرد: این بانک مصوبه هیات مدیره برای افزایش سرمایه از ۱۱۳۱ میلیارد تومان به ۲۰۰۰ میلیارد تومان را دارد، اما این افزایش سرمایه قریب‌الوقوع نیست، چرا‌که نیاز به دریافت مجوز از بانک مرکزی و بورس و مجمع دارد.

وی در برابر این سوال که با توجه به وجود مصوبه هیات مدیره چه عاملی موجب قریب‌الوقوع نبودن انجام این افزایش سرمایه است، گفت: بانک‌ها باید اساسنامه خود را براساس فرمت ارائه‌شده توسط بانک مرکزی تغییر دهند و چون هنوز این کار در «ونوین» انجام نشده، بنابراین مجوز افزایش سرمایه هم از سوی بانک مرکزی صادر نشده است.

مدیرعامل «وبشهر» ادامه داد: از آنجا که انجام این افزایش سرمایه به مجوز بانک مرکزی نیاز دارد، بنابراین مشخص نیست که چه زمانی این مجوز صادر شود، چرا‌که درخصوص اساسنامه جدید ارائه‌شده، نظرات متفاوت و عملا حرف و حدیث‌هایی وجود دارد.

وی گفت: بخش عمده‌ای از افزایش سرمایه بانک اقتصاد نوین تا ۲۰۰۰ میلیارد تومان از محل صرف سهام خواهد بود و نه تجدید ارزیابی. چون بانک یک بار تجدید ارزیابی دارایی‌ها داشته است.

مدیرعامل هلدینگ توسعه صنایع بهشهر در ادامه افزایش سرمایه وبشهر را قریب‌الوقوع اعلام کرد و خاطر‌نشان ساخت: همان طور که در مجمع اعلام رسمی شد، از ۷۵ تومان سود تقسیم شده، مبلغ ۵۰ تومان به افزایش سرمایه اختصاص پیدا می‌کند.

وی گفت: این افزایش سرمایه ۵۰ درصدی و از محل مطالبات و آورده نقدی است و سرمایه این هلدینگ به ۵۴۳ میلیارد تومان خواهد رسید.

او به ترکیب سهامداران وبشهر اشاره کرد و گفت: بزرگترین سهامدار ما، شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی است.صندوق بازنشستگی کشوری هم با حدود نزدیک به ۵/۱۲ درصد، دومین مالک سهامدار شرکت توسعه صنایع بهشهر است که متشکل از خود صندوق و شرکت سرمایه‌گذاری مربوط به صندوق است.

وی افزود: سهامدار سوم مجموعه وبشهر، شرکت غدیر است و مجموعا ۸ درصد از مجموعه صنایع بهشهر را داراست.

داداش خاطرنشان کرد: مجموعه بهشهر ۲ عضو در بانک اقتصاد نوین دارد؛ هرچند اداره‌کننده بانک اقتصادنوین نیستیم. ولی با توجه به اینکه مجموعه بانک تجارت و گروه توسعه ملی وابسته به بانک ملی سهامداران اصلی ما هستند نگاه بانکی‌مان روی بانک اقتصاد نوین نگاه قوی است چون شاخص‌ها را کاملا کنترل می‌کنیم.

او در پایان شایعه واگذاری ۱۰ درصد از سهام باقی‌مانده وبشهر در صافولا را تایید نکرد و همچنین برنامه افزایش سرمایه مجدد بهپاک را فعلا شایعه خواند.