آغاز ثبت نام دومین دوره MBA بازار سرمایه در دانشگاه علوم اقتصادی

گروه بورس، هدیه لطفی: رئیس دانشگاه علوم اقتصادی از اجرای موفق مرحله اول دوره MBA بازار سرمایه در این دانشگاه و ثبت‌نام مرحله دوم این دوره در مرداد ماه ۹۳ خبر داد. برای اطلاع از مزیت، انگیزه اصلی و برنامه‌های دانشگاه از برگزاری این دوره با دکتر محمدرضا منجذب رئیس دانشگاه به گفت‌وگو نشستیم.

مزیت شرکت در دوره MBA بازار سرمایه چیست؟

هدف اصلی دوره‌های MBA تربیت و پرورش افرادی است که قادر باشند در زمینه‌های اداره، راهبری موثر و کارآمد و ایجاد تحول در یک بخش تخصصی نقش کلیدی ایفا کنند. این رشته دارای حدود ۳۰ گرایش است که گرایش مدیریت مالی و مدیریت موسسات مالی مهم‌ترین گرایش آن است که طی ۳۰ سال اخیر در جهان با اقبال زیادی به‌خصوص از سوی افرادی که رشته کارشناسی آنها به‌جز مدیریت بوده و در عین حال دارای تجربیات خوبی در سمت‌ها و پست‌های مدیریتی بوده‌‌اند، مواجه بوده است. مزیت دوره MBA بازار سرمایه نیز که یک دوره ابتکاری در حوزه بازار سرمایه است، تاکید توامان بر کاربردی کردن دانش مدیریت در نهادهای پولی و مالی از یکسو و کسب توانمندی تحلیل مسائل روز بازار سرمایه از سوی دیگر است. رویکرد این گرایش از MBA بسیار کاربردی و مبتنی بر یادگیری دانش و مهارت‌های مدیریت در نهادهای اقتصادی به‌ویژه سازمان بورس و مجموعه‌های وابسته، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های تامین سرمایه، کارگزاری‌ها، بانک‌ها و.... است. این دوره فرصت مناسبی را برای افراد حرفه‌ای که دارای سابقه کار در بازار سرمایه هستند ولی رشته‌های تحصیلی آنها غیر از رشته مدیریت بوده است یا حتی کسانی که دارای مدارک کارشناسی ارشد یا دکترا در رشته‌های غیر‌مدیریتی هستند، فراهم می‌آورد تا بتوانند با مفاهیم علمی و فنون، تکنیک‌ها و ابزار مدیریت موفق سازمان‌ها آشنا شوند. به فارغ‌التحصیلان این دوره با شرط معدل چهار گواهینامه «اصول بازار سرمایه»، «کارشناسی عرضه و پذیرش»، «مدیریت نهادهای بازار سرمایه» و «تحلیلگری بازار سرمایه» اعطا می‌شود.

انگیزه اصلی دانشگاه علوم اقتصادی در برگزاری این دوره چیست؟

وجه تمایز دانشگاه علوم اقتصادی با سایر دانشگاه‌ها این است که این دانشگاه حیطه فعالیت خود را به طور تخصصی در حوزه اقتصاد، مالی و مدیریت تعریف کرده و از دیرباز خدمات شایانی را به دستگاه‌های مالی و اقتصادی کشور ارائه داده است. از آنجا که بازار سرمایه کشور بازاری است جوان و دستیابی به توسعه کشور مستلزم برخورداری از بازار پول و سرمایه توسعه‌یافته در اقتصاد است، دانشگاه علوم اقتصادی با هدف کمک به این مهم و پرورش و تربیت نسلی از کارشناسان و مدیران حرفه‌ای که بتوانند با به‌کارگیری دانش و مهارت‌های مدیریتی باعث ارتقای بهره‌وری در بازارها و نهادهای پولی و مالی شوند، به برگزاری این دوره همت گماشته است. یکی دیگر از انگیزه‌های برگزاری این دوره، برقراری ارتباط بازار و دانشگاه و پاسخگویی به نیازهای روز بدنه اجرایی کشور است. این دوره با همکاری شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس وابسته به سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار می‌شود. این دانشگاه در این نوع همکاری‌ها سوابق درخشانی دارد که می‌توان به برگزاری دوره‌های ضمن خدمت کارکنان مالیاتی و مالی کلیه دستگاه‌ها، دوره‌های عمومی مالیات بر ارزش افزوده در سراسر کشور در کنار آموزش‌های رسمی وزارت علوم اشاره کرد.

برنامه امسال، برای پذیرش دانش‌پذیر در رشته MBA بازار سرمایه چیست؟

با توجه به برگزاری موفق این دوره در سال قبل و وجود متقاضیان علاقه‌مند، کمیته علمی که متشکل از اعضایی از دانشگاه و سازمان بورس است، تصمیم گرفت تا امسال نیز از طریق برگزاری آزمون کتبی مجزا و مصاحبه در اواسط شهریور ماه سال جاری نسبت به پذیرش دانش‌پذیران اقدام کند. سوالات آزمون کتبی ورودی این دوره شامل مباحث عمومی مانند مسائل روز مدیریت، زبان انگلیسی و هوش و استعداد است و داشتن حداقل مدرک کارشناسی مورد تایید وزارت علوم و حداقل ۳ سال سابقه کار مرتبط با حوزه بازار پول و سرمایه از مهم‌ترین شرایط برای شرکت در این دوره است. علاقه‌مندان می‌توانند برای اطلاع بیشتر به سایت این دانشگاه به آدرس www.ues.ac.ir پورتال مدیریت روابط‌عمومی و امور بین‌الملل مراجعه کنند.