گروه بورس، مسعود‌رضا طاهری: واکنش‌های مثبت بازار به اتفاقات و رویدادهای سیاسی ادامه دارد. دیروز در بازار فرابورس افزایش۱۳ واحدی شاخص کل موجب رسیدن رقم آن به مرز ۷۷۰ واحد شد. روز گذشته روند افزایشی منحنی آیفکس با یک شیب ملایم از دقایق اول آغاز شد و در ادامه پس از یک ساعت، جهش تقریبا ۱۳ واحدی را استارت زد. دیروز حجم معاملات در این بازار از ۶۲ میلیون برگه اوراق بهادار بالاتر نرفت که در مجموع در ۲۰ هزار دفعه مبادله، ارزش آن به تقریبا ۱۲۵۰ میلیارد ریال رسید. در بازار دیروز اعلام شد که از ۳۰ تیر ماه در راستای شفافیت بیشتر در شیوه کشف قیمت اوراق ابزارهای مالی تغییراتی ایجاد می‌شود؛ به این نحوه که از حالت درصد- واحد به شکل اعلام قیمت ریالی تغییر خواهد کرد. همچنین اعلام شد که در پذیرش معاملات توافقی، معاملات قطعی، یکجا و مقطوع در اولویت پذیرش قرار می‌گیرند.

نمایش قیمت کامل اوراق در بازار ابزارهای نوین مالی

در اطلاعیه‌های مهم دیروز بازار آمده بود: در راستای دقیق‌تر شدن فرآیند کشف قیمت اوراق درج شده در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس‌، وضعیت نمایش تمامی قیمت‌های اوراق شامل اوراق مشارکت، صکوک اجاره و مرابحه در نمادهای معاملاتی از روز دوشنبه مورخ ۳۰تیرماه از حالت درصد- واحد به وضعیت نمایش کامل قیمتی (با واحد ریال) تغییر می‌یابد. بدیهی است از این روز ورود هرگونه سفارش خرید و فروش در نماد‌های اوراق مذکور باید بر اساس قیمت کامل و دقیق اوراق و در دامنه نوسان مجاز قیمتی صورت پذیرد.

در‌خصوص نحوه اولویت‌بندی سفارش‌های یکجا در بازار پایه توافقی

همچنین اعلام شد که در سامانه معاملات بازار پایه توافقی در صورت انتخاب گزینه یکجا در‌خصوص ورود سفارش‌های فروش یکجا یا خرید یکجا، اولویت این سفارش‌ها در صف به مانند سفارش‌های قابل مذاکره‌، کاهش می‌یابد. به عبارت دیگر، در سامانه معاملات بازار پایه توافقی، اولویت با سفارش‌های خرید و فروش وارد شده به صورت صرفا مقطوع است. اولویت سفارش‌های مقطوع یکجا و سفارش‌های قابل مذاکره در صف به ترتیب در درجات بعدی قرار خواهد گرفت. پس از انتخاب نوع سفارش (سفارش صرفا مقطوع، سفارش مقطوع یکجا و سفارش قابل مذاکره) ساز و کار نحوه اولویت‌بندی سفارش‌های خرید و فروش در صف با در نظر گرفتن اولویت قیمت است. در بازار دیروز اما خوش‌بینی‌ها دوباره بازار سرمایه را فراگرفته و روند تحلیل‌ها دوباره بر محورانتظارات مثبت از آینده شکل گرفته است. لیدرهای فرابورس در چنین روزهایی دوباره برجسته می‌شوند. روز گذشته نیز نمادهای مارون، زاگرس، میدکو، جم، شپاس و بمپنا بیشترین تاثیر مثبت را بر آیفکس گذاشتند. در مقابل نمادهای شاوان، وخاور و ارفع در میان اکثریت نمادهای سبز، فشار منفی برای کاستن از آن ایجاد کردند.

دیروز نماد جم در پایان معاملات روزانه برای برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه و فوق‌العاده صاحبان سهام در روز دوشنبه ۳۰ تیر بسته شد. دیروز بیشترین ارزش معاملات به داد و ستد ۳۰۱ میلیارد ریال اوراق مشارکت نفت و گاز پرشیا اختصاص یافت. بیشترین حجم معاملات نیز به تغییر مالکیت ۷/۵ میلیون سهم از شرکت گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی (سمگا) تخصیص یافت. بیشترین افزایش قیمت در بازار دیروز فرابورس به نماد وگردش رسید. بیشترین صف خرید به نماد جم رسید که ۲ میلیون سهم آن در آستانه بسته شدن نماد خریداری شد. در عین حال در رده بیشترین‌های صف فروش‌، اوراق مشارکت ۳ ماهه با نرخ سود ۲۰ درصدی گل‌گهر در رأس ایستاد.