گروه بورس- بازار فرابورس به‌رغم افت شاخص دیروز با رشد ارزش معاملات روبه‌رو شد، به طوری که ارزش کل مبادلات دیروز با 100 میلیارد ریال افزایش نسبت به معاملات روز دوشنبه به بیش از یک هزار و 600 میلیارد ریال رسید.
در جریان معاملات روز گذشته حدود ۱۰۱ میلیون اوراق بهادار به ارزش یک هزار و ۶۰۱ میلیارد ریال دادوستد شد که بیش از یک هزار میلیارد ریال از این رقم به معاملات بازار ابزارهای نوین مالی تعلق داشت؛ در این روز ۵/۵۱۹ میلیارد ریال از اوراق اجاره مپنا، ۲۰۰ میلیارد ریال از اوراق اجاره پارس، ۱۴۱ میلیارد ریال از اوراق مشارکت نفت، ۳/۹۴ میلیارد ریال از اوراق اجاره رایتل، ۵/۷۴ میلیارد ریال از اوراق مشارکت توسعه و ۵۰ میلیارد ریال از اوراق اجاره امید معامله شد.
این در حالی است که شاخص فرابورس، تحت تاثیر نمادهای پالایشگاهی از جمله پالایش نفت تهران، پالایش نفت شیراز و پالایش نفت لاوان با کاهش ۵/۸ واحدی مواجه شد و به محدوده ۶۲۶ واحد نزول کرد.
همچنین بیشترین حجم معاملات در میان شرکت‌های حاضر در بازارهای فرابورس را داد‌و‌ستد ۸/۱۱ میلیون حق‌تقدم بیمه آرمان به خود اختصاص داد و پس از آن سرمایه‌گذاری مسکن تهران و سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق به ترتیب با جابه‌جایی ۸۳/۹ و ۵۹/۷ میلیون سهم در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. بیشترین ارزش معاملات هم توسط شرکت‌های پالایش نفت لاوان با ارزش ۵۸/۴۱ میلیارد ریال و هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه با ارزش ۳۵/۳۱ میلیارد ریال ثبت شد.
افزون بر این دیروز به دنبال بازگشایی نماد معاملاتی شرکت سبحان دارو که پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی و با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵۰ درصد صورت گرفت بیشترین رشد قیمت با ۷۸/۱۲ درصد افزایش به این نماد اختصاص یافت و پس از آن نیرو سرمایه و افرانت قرار گرفتند. با این حال در آن‌ سوی بازار نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی کازرون، رهشاد سپاهان، مجتمع سیمان غرب آسیا، کود شیمیایی اوره لردگان و قند شیروان قوچان و بجنورد با بیشترین کاهش قیمت به معاملات دیروز خود پایان دادند. همچنین در بازار ETF، ۱۶۰ هزار و ۹۷۲ واحد صندوق قابل معامله آساس به ارزش ۳۷/۱ میلیارد ریال مبادله شد و در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز شاهد دست به دست شدن ۵۱۹ هزار و ۵۵۰ برگه اجاره مپنا بودیم. هر برگه ۵۰۰ هزار تومانی اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن نیز بین قیمت‌های ۶۱ هزار و ۴۰۰ و ۶۴ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد.