گروه بنگاه‌ها - مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت به تشریح وضعیت حال و آینده این تامین سرمایه پرداخت و گفت: این شرکت با برخورداری از سود خالص یک هزار و 14 میلیارد و 666 میلیون ریالی در پایان شهریورماه 92، عملکرد مناسبی داشته است.
علی قاسمی‌از کسب و کار تامین مالی به عنوان یکی از پیچیده ترین و مهمترین فعالیت ‌های تجارت مالی در دنیا نام برد و در بیان اهمیت صنعت تامین مالی در کشور گفت: در دنیا شرکت‌های تامین سرمایه بزرگی وجود دارد و سالانه بیش از ۵هزار میلیارد دلار توسط این شرکت‌ها تامین مالی صورت می‌گیرد.
وی با ضروری برشمردن اصلاح سیستم بانک‌محوری در اقتصاد کشور گفت: به‌رغم اقدامات خوبی که طی سال‌های گذشته در توسعه بازار سرمایه صورت گرفته است هنوز هم اقتصاد کشور بانک‌محور است. طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته در برنامه پنجم توسعه، سهم بخش بانکی در تامین مالی طرح‌ها طی برنامه معادل ۴۷ درصد کل تامین مالی در نظر گرفته شده است، سهم بازار سرمایه نیز در تامین مالی طرح‌ها ۱۶ درصد برآورد شده است. با این حال آمارها نشان می‌دهند که به‌‌رغم کاهش سهم سیستم بانکی در تامین منابع مالی طی برنامه پنجم، همچنان بخش عمده تامین مالی در سال‌های اخیر بر دوش نظام بانکی قرار داشته است.
قاسمی‌ در ادامه به گزیده‌ای از خدمات ارائه شده از سوی این شرکت تامین سرمایه طی سه سال فعالیت شرکت اشاره کرد و گفت: این شرکت در تامین مالی از طریق انتشار اوراق با درآمد ثابت موفق شد تا ۴۹۷۸۰ میلیارد ریال تامین مالی برای شرکت‌های نفت فلات قاره، نفت و گاز پارس جنوبی، نفت مناطق مرکزی، وزارت راه و شهرسازی، توسعه منابع آب و نیروی ایران، آب و فاضلاب خوزستان، هواپیمایی ماهان و... انجام دهد.
وی همچنین مجموع تعهد پذیره‌نویسی اوراق مشارکت ارزی این شرکت را ۴۰۰ میلیون یورو ذکر کرد.
او به تامین مالی فاز ۱۲ پارس جنوبی از طریق «صندوق انرژی۳» اشاره کرد که بالغ بر یک میلیارد یورو است و وظیفه شرکت؛ طراحی، راستی آزمایی اطلاعات (Due Diligence)، مستندسازی (Documentation)، تهیه قراردادهای حقوقی و مالی و Underwriting بوده است. وی گفت: این تامین سرمایه راه‌اندازی صندوق‌های ارزی برای حوزه معدن و پتروشیمی ‌را در دستور کار خود قرار داده است.
قاسمی‌ در مورد فعالیت صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت در بازار سرمایه، به اقدام شرکت تامین سرمایه بانک ملت در تاسیس سه صندوق آتیه ملت، اندوخته ملت و ملت ایران زمین به عنوان صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت (از نوع بزرگ) اشاره کرد.
به گفته وی؛ بازدهی سه ماهه منتهی به پایان آذرماه برای صندوق آتیه ملت ۷۸ درصد، اندوخته ملت ۶۴ درصد و ملت ایران زمین ۵۶ درصد بوده است که در رتبه‌بندی بازدهی صندوق‌های با درآمد ثابت، آتیه ملت رتبه اول را کسب کرده است.
وی با اشاره به راه اندازی بورس ایده و با توجه به اینکه رشد اقتصادی هر کشور در گرو کارآفرینی است، از شروع یک برنامه تلویزیونی تحت عنوان «ثروت آفرینان» به منظور توجه و ارج نهادن به کارآفرینان یاد کرد. این برنامه که بزودی از شبکه‌پنج پخش می‌شود به بررسی اختراع ۹۰ مخترع داخلی برای تامین مالی می‌پردازد. در این برنامه که با همکاری شبکه پنج تهیه شده است به بررسی امکان تجاری‌سازی ایده‌های کارآفرینان پرداخته شده است. تامین مالی این طرح‌ها از بازار سرمایه از جمله مزایای بورس ایده است. همچنین سرمایه‌گذارانی که به دنبال طرح‌هایی با سود مناسب هستند می‌توانند در این طرح‌ها سرمایه‌گذاری کنند.
قاسمی‌ با اشاره به راه‌اندازی صندوق‌های پروژه‌ای در حوزه پتروشیمی ‌افزود: کمیته‌ای در حال تدوین اساسنامه مد نظر سازمان بورس است. او همچنین به اخذ مجوز راه اندازی ETF سهام و شاخصی توسط شرکت اشاره کرد و از طراحی و انتشار اوراق مبتنی بر جریانات نقدی آتی پروژه یا صکوک پروژه محور در آینده‌ای نزدیک سخن گفت.
قاسمی ‌در پایان از موارد مهمی‌همچون نسبت کفایت سرمایه، فعالیت چشمگیر در صنعت تامین مالی و سایر شاخصه‌های مهم از جمله سهم از بازار ۱۸ درصدی یاد و خاطر نشان کرد: تامین سرمایه بانک ملت طی سه سال فعالیت، بیشترین حجم فعالیت‌هایی همچون تعهد پذیره‌نویسی، بازارگردانی اوراق گواهی سپرده و مشارکت و سایر خدمات مالی و به تبع آن بیشترین درآمد را در میان شرکت‌های تامین سرمایه به خود اختصاص داده است.