گروه بنگاه‌ها- زهرا مجتهد: مدیرعامل شرکت گروه توسعه معادن روی ایران طی نامه‌ای به مدیر نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس اوراق بهادار از عودت ۸۳ هزار و ۸۳۰ تن خاک پرعیار معدن انگوران از سوی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی به این شرکت خبر داد. یعقوب کارگرزاده با اعلام این مطلب در خصوص رای قطعی دادگاه تجدیدنظر استان درباره این شرکت دعوی این شرکت نسبت به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران مبنی بر مطالبه ۸۳ هزار و ۸۳۰ تن خاک پرعیار معدن انگوران شفاف‌سازی کرد و افزود: براساس سیاست‌های گروه نسبت به فروش ماده معدنی یادشده به شرکت‌های فرعی خود اقدام می‌شود و با توجه به نامعلوم بودن زمان تحویل خاک به شرکت، اثرات سود و زیانی آن بر شرکت اصلی و شرکت‌های فرعی در زمان دریافت ماده معدنی و فروش آن متعاقبا اطلاع‌رسانی خواهد شد. این در حالی است که پس از در اختیار گرفتن معدن انگوران از سوی تهیه و تولید، فعالان صنعت روی با کمبود مواد اولیه و مشکل تهیه خاک مواجه هستند. به گفته مدیر مالی و اقتصادی شرکت توسعه معادن روی ایران، از زمانی که دوره بهره‌برداری توسعه معادن از معدن انگوران در سال ۸۴ به پایان رسید، خاک پرعیار استخراج شده به میزان ۸۳ هزار و ۸۳ تن در کنار معدن انباشت شده شرکت تهیه و تولید اجازه حمل این میزان خاک را به توسعه معادن نداده است. این در حالی است که خاک ذخیره دپوی توسعه معادن و با هزینه این شرکت استخراج شده بود.

سیدعلی رییس‌زاده درباره ماجرای دادگاه به اختصار گفت: در ابتدا دادگاه رای را به نفع تهیه و تولید داد اما خوشبختانه با اعتراض توسعه معادن و تجدیدنظر دادگاه بر این پرونده، رای به نفع توسعه داده شد تا در نهایت خاک پرعیار به توسعه معادن بازگردانده شود. وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ما مبنی بر تاثیرات سود ناشی از فروش این خاک به چه میزان است؟ تصریح کرد: اثرات مالی فروش این خاک پس از تحویل و در زمان فروش با توجه به ۳ پارامتر قیمت‌های LME و قیمت دلار بازار آزاد و عیار خاک قابل شناسایی خواهد بود.

رییس زاده با اشاره به این مطلب که مشکل کمبود خاک دست به گریبان کل صنعت روی است، افزود: از این خاک حدود ۱۸ هزار تن شمش روی قابل استحصال است که نیاز خاک شرکت‌های زیرمجموعه توسعه معادن تا حدی مرتفع خواهد شد. وی درباره میزان سود فروش این خاک برای توسعه معادن روی اظهار کرد: در دو حالت توسعه معادن روی از این بابت منتفع می‌شود؛ نخست اینکه از فروش خاک به شرکت‌های زیرمجموعه عایدی خواهد داشت و دیگر از فروش شمش روی از سوی شرکت‌های زیرمجموعه توسعه معادن که سهامدار عمده آنها «کروی» است، سود مطلوبی شناسایی می‌شود. وی درباره بهره‌برداری از معادن کوچک متعلق به «کروی» خاطرنشان کرد: این شرکت معادن کوچکی دارد که برخی از این معادن عملیات استخراج روی آنها به انجام می‌رسد. البته شرکت معدنکاران انگوران که متعلق به شرکت توسعه است در حال انجام شناسایی و اکتشاف معادن کوچک با ذخیره‌های مطلوب هست. وی درباره موجودی فروخته نشده کالسیمین در ابتدای امسال توضیح داد: هیچ کدام از زیرمجموعه‌های توسعه با مشکل فروش و صادرات روبه‌رو نیستند. اما در مورد کالسیمین باید گفت که سیاست مدیران شرکت اساس پیش‌بینی‌هایی از آینده قیمت دلار و LME بوده و همین امر عامل تشخیص آنها برای حفظ موجودی انبار بوده است. مدیر مالی و اقتصادی توسعه معادن روی ایران در خصوص تعطیلی و توقف خط تولید ملی سرب و روی ایران به دلیل آلایندگی آن گفت: تعطیلی کارخانه سرب و روی امری غیرکارشناسانه و عجولانه بوده که در دولت قبل رخ داده و حال باید دید که در دولت جدید چه تصمیمی در این باره اتخاذ خواهد شد، اما مسوولان شرکت در حال اثبات عدم آلایندگی این کارخانه هستند.

وی افزود: با توجه به این مطلب که تکنولوژی به کار رفته در این کارخانه تکنولوژی «کالدو» است و از به‌روزترین تکنولوژی‌های دنیا به شمار می‌رود، انتظار می‌رود با در نظر گرفتن تمهیدات مناسب از سوی مسوولان شرکت بحث توقف خط تولید این کارخانه حل شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ملی سرب و روی از پوشش دوره‌های مالی در بودجه عقب خواهد ماند؟ تصریح کرد: سرب و روی همیشه زیر ظرفیت اسمی کار می‌کرد و اگر به چرخه بازگردد با توان کامل می‌تواند به بودجه موردنظر دست یابد.