گروه بورس- مجید اسکندری: فرابورس، نخستین روزکاری هفته را همانند بورس با رشد مناسبی آغاز کرد که در این فرآیند، صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی نقش اصلی را بر عهده داشتند. بر این اساس، پیشتازی پتروشیمی جم سهم بسزایی را در رشد فرابورس ایفا کرد و به دنبال آن نمادهای پالایش نفت لاوان و پالایش نفت تهران، از نمادهای ارزشمند بازار شدند. در همین حال ذوب‌آهن نیز جزو نمادهای مورد توجه بازار بود. روز گذشته بازار فرابورس، دادوستد حدود ۱۵۵ میلیون سهم به ارزش حدود ۲ هزار میلیارد ریال را در ۲۷هزار و ۱۰۱ دفعه به ثبت رساند که در این میان پتروشیمی جم با معاملات ۵۴ میلیون سهمی به ارزش حدود ۸۹۲میلیارد ریال در صدر توجه فعالان فرابورس قرار گرفت.

با این حال پس از معاملات سنگین دیروز پتروشیمی جم همچنان با صف خرید حدود ۵میلیون سهمی به کار خود پایان داد.

پس از «جم»، پالایش نفت لاوان و تهران به ترتیب هر کدام با معاملات ۱۴۱ میلیارد ریالی و ۱۳۳ میلیارد ریالی، در جایگاه دوم و سوم ارزش معاملات بازار ایستادند. در همین حال جایگاه دوم و سوم بیشترین حجم معاملات به ذوب‌آهن اصفهان و بانک دی رسید که توانستند از معاملات ۴۶میلیون سهمی و ۲۱ میلیون سهمی برخوردار شوند.

از سوی دیگر رهشاد سپاهان با معاملات یک هزار سهمی به ارزش ۲ میلیون ریال به عنوان کم‌اقبال‌ترین نماد بازار شناخته شد. روز گذشته توسعه و عمران کرمان با ۵ درصد رشد، بیشترین افزایش قیمت را از آن خود کرد و نمادهای تدبیرگران فارس و خوزستان، بانک سرمایه، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، توکاریل و پتروشیمی جم از ۹۸/۴ تا ۹۹/۴ درصد افزایش قیمت را تجربه کردند.

از سوی دیگر بیمه دی با ۹۶/۴ درصد افت، بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرد و با صف فروش مواجه شد. در بازار دیروز فرابورس ۱۱۹ نماد دادوستد شد که از این تعداد، ۵۲ نماد با افزایش قیمت و ۲۷ نماد با کاهش قیمت روبه‌رو شدند و ۴۰ نماد بدون تغییر ماندند. شاخص فرابورس روز گذشته با ۸۷/۸ واحد رشد به رقم ۶۹۷ واحد رسید. روز گذشته بازار امتیاز تسهیلات مسکن همچنان نوسان قیمت را تجربه کرد. امتیاز تسهیلات مسکن شهریور ۹۰ با ۴ درصد رشد به نرخ ۳۸۷ هزار و ۷۲۹ ریال و امتیاز تسهیلات مسکن آذر ۸۹ با بیشترین کاهش قیمت به نرخ ۳۷۷ هزار و ۹۱ ریال رسید.

افزون بر این، در بازار ابزارهای نوین مالی، بیشترین حجم معاملات به ترتیب به خرید و فروش ۲۴۰هزار برگه اجاره ماهان ۲ تعلق داشت. پس از آن به ترتیب، ۶۷ هزار و ۵۵ برگه گواهی سپرده انصار و ۵۵هزار و ۵۴برگه اجاره امید در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.

عرضه سهام کنترلی داده‌پردازی فن‌آوا در بازار سوم

مدیریت بازار فرابورس با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده است شرکت گروه فن‌آوا (سهامی عام) در نظر دارد تعداد ۵۱۰ سهم معادل ۵۱ درصد از سهام کنترلی شرکت داده‌پردازی فن‌آوا (سهامی خاص) را با قیمت پایه کل ۴۰ میلیارد و ۷۳۲ میلیون و ۱۷۰ هزار ریال به صورت یکجا و با شرایط پرداخت ۳۰ میلیارد ریال نقد و بقیه یک سال پس از انجام معامله از طریق بازار سوم فرابورس در تاریخ نهم مهرماه سال جاری به فروش برساند.

این مدیریت در اطلاعیه‌ای دیگر از عرضه ۱۰ درصد از سهام شرکت داروسازی تولید دارو (سهامی عام) معادل ۱۰ میلیون سهم برای اولین بار پس از پذیرش در بازار اول فرابورس در روز جاری خبر داده است.