گروه بورس- هدیه لطفی: بازار فرابورس در حالی آخرین روز کاری هفته را با رونق چشمگیر معاملات و تشکیل صف‌های خرید سنگین به پایان برد که بخش عمده این رشد در رقابت بین خریداران سهام پتروشیمی‌ها رقم خورد.

به گزارش خبرنگار ما، در بازار دیروز بیش از ۲۶ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۶/۵۰۱ میلیارد ریال دادوستد شد و در نهایت شاخص فرابورس با ۴۷/۶ واحد افزایش به ۹/۶۱۶ واحد رسید.

افزون بر این روز گذشته ۳۲۳ میلیون سهم پتروشیمی خراسان به ارزش ۶۲۵ میلیارد ریال به صورت بلوکی معامله شد که مدیر بازار فرابورس در این خصوص اظهار کرد: معامله مزبور به صورت درون‌گروهی و خارج از ساعات معاملات بوده که با مجوز سازمان بورس اوراق بهادار صورت گرفته است.

بهنام محسنی در ادامه افزود: سازمان بورس مجوز جابه‌جایی درون‌گروهی را به شرکت‌های خواستار اعطا می‌کند که پس از اتمام ساعات معاملات این مبادلات صورت گیرد که معاملات دیروز خراسان نیز مشمول همین موضوع است. محسنی درخصوص عرضه پتروشیمی جم در فرابورس نیز اظهار کرد: بحث‌های تکمیلی پتروشیمی جم برای عرضه در حال آماده‌سازی است که پس از تطابق در سیستم و سامانه معاملاتی زمان عرضه آن مشخص خواهد شد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: به احتمال زیاد عرضه اولیه مزبور در هفته آینده صورت خواهد گرفت. در همین حال مدیرعامل شرکت فرابورس نیز در گفت‌وگو با «ایسنا» از عرضه سهام پترول در بازار دوم فرابورس خبر داد.

امیر هامونی در ادامه گفت: پنج درصد از سهام گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایران (پترول) در بازار دوم فرابورس عرضه می‌شود.

وی در مورد زمان عرضه این شرکت گفت: عرضه سهام پترول در بازار دوم فرابورس منوط به ارائه بودجه ۹۲ و انعکاس آن در سایت کدال است که بعد از ارائه اطلاعات لازم سهام آن عرضه می‌شود.

هامونی یادآور شد: در حال حاضر سهام پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایران در بازار پایه معامله می‌شود که در صورت عرضه اولیه نماد آن به بازار دوم فرابورس منتقل خواهد شد.

مدیرعامل فرابورس در خصوص آخرین وضعیت عرضه استقلال و پرسپولیس در فرابورس گفت: هنوز صورت‌های مالی این دو شرکت ارائه نشده است تا سهام آن قابل پذیرش در فرابورس باشد، بنابراین برای پذیرش ابتدا باید صورت‌های مالی این دو باشگاه اصلاح شده و ارائه شود. از سوی دیگر در بازار دیروز به دلیل عدم عرضه سهام خراسان، صف خرید سنگین آن همچنان باقی ماند و در نهایت به ۱۳۶ میلیون سهم رسید و به این ترتیب تنها ۹۰ هزار سهم مزبور به ارزش ۷۳۰ میلیون ریال دادوستد شد و در پایان هر سهم آن نوسان مثبت ۵ درصدی را به ثبت رساند.

پتروشیمی مارون نیز دیگر نمادی بود که شاهد نوسان مثبت ۵ درصدی سهام خود بود؛ بنابر پیغام ناظر بازار فرابورس نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی مارون پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵۰ درصد، آماده انجام معاملات شد و با دادوستد ۳۰/۱ میلیون سهم به ارزش ۶/۳۷ میلیارد ریال به کار خود پایان داد.

بر این اساس پتروشیمی مارون برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه متوقف شده بود که در این مجمع تقسیم سود نقدی به ازای هر سهم ۵۷۰۰ ریال را به تصویب رساند.

براساس این گزارش، به دنبال بازگشایی نماد‌های کویر‌تایر و سبحان دارو با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵۰درصد، بیشترین رشد قیمت به این دو شرکت تعلق گرفت به طوری که کویر‌تایر با رشد ۹/۳۴ درصدی قیمت هر سهم آن به ۱۳هزار و ۳۱ریال رسید. پس از آن رشد ۸/۸ درصدی سبحان دارو آن را در جایگاه دوم قرار داد و قیمت هر سهم آن ۲۵هزار و ۳۴۵ ریال را ثبت کرد.

این در حالی است که صنعتی معدنی شمال شرق شاهرود و همکاران سیستم، بیشترین کاهش قیمت را نسبت به سایر شرکت‌های فرابورسی از آن خود کردند.

در بازار ابزارهای نوین مالی نیز بیشترین حجم معاملات را اوراق اجاره امید با جابه‌جایی ۱۱۴هزار و ۱۲۰۰برگه داشت و پس از آن اجاره مپنا با مبادله ۶۲ هزارو ۴۵۰ برگه و مشارکت مجد با دادوستد ۶۰هزار برگه در پله‌های دوم و سوم از این لحاظ نشستند.

در این روز نماد معاملاتی اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن تیر ماه ۹۲، در بازار عادی با محدودیت دامنه نوسان ۵ درصدی قیمت بازگشایی شد و در اولین روز معاملاتی خود شاهد خرید و فروش ۱۱۵ برگه به ارزش ۴۶ میلیون ریال بود. افزون بر این، امتیاز تسهیلات مسکن بقیه دوره‌ها نیز با نوسان در محدوده یک درصد به میانگین نرخ ۴۰ هزار تومان رسید.

رقابت خریداران در نمادهای پتروشیمی