بورس و بی‌تفاوتی به خبرهای خوب
گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز شرایط ضعیف خود را به‌رغم انتشار خبرهای مناسب از حوزه های موثر بر بازار سرمایه ادامه داد.
دیروز در حالی که انتظار می‌رفت نتایج اجلاس گروه بیست و عدم حصول اجماع در مورد بحران سوریه به نگرانی‌ها در بازار سرمایه خاتمه دهد، اما این امر رخ نداد هر‌چند که خریدهای رخ داده در بازار امیدواری را برای تعادل بازار در روز جاری یا دوشنبه افزایش داد. بر این اساس در ادامه روند منفی بازار شاخص با افت ۶۵۴ واحدی به محدوده ۵۷ هزار و ۴۹۱ واحد عقب‌نشینی کرد. این در حالی است که نوسان منفی قیمت‌ها در ملی مس، بانک ملت، تاپیکو و فولاد مبارکه بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشتند.
در بازار دیروز، همچنین سخنان مسوولان اجرایی در مورد عدم رخداد مسائل نگران کننده‌ای نظیر اجرای مرحله دوم هدفمندی و افزایش سود بانکی نیز نتوانست یخ بازار را آب کند. اکثر کارشناسان امیدوارند بازار بتواند بدون نیاز به حمایت بیرونی به چرخه کاهشی کنونی خاتمه دهد.
در همین حال شاخص کل دیروز به رقم ۵۷هزار و ۴۹۱واحد رسید با توجه به اینکه جمع‌آوری صف‌های فروش کنونی نیز نزدیک به هزار واحد دیگر افت را برای شاخص رقم خواهد زد، بازگشت شاخص به مرز ۵۶هزار واحد را به عنوان یکی از سطوح اولیه حمایتی تلقی کرده و امیدوارند شاخص بتواند در این سطح به تعادل نسبی برسد و پس از انتشار گزارش‌های شش ماهه، بازار در انتظار رشد پاییزه باشد. در بازار دیروز در تحولات مهم اعلام شد دولت آمریکا برای چهارمین بار معافیت ژاپن و ۱۰ کشور اروپایی را از تحریم نفتی ایران تمدید کرد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، دولت آمریکا معافیت ۱۱ کشور از تحریم نفتی ایران را برای ۶ ماه دیگر تمدید کرد. وزیر خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: معافیت ۱۰ کشور عضو اتحادیه اروپا از تحریم نفتی ایران تمدید شده است، اگرچه اتحادیه اروپا با وضع قانون جداگانه‌ای از جولای ۲۰۱۲ واردات نفت ایران را توسط اعضای خود ممنوع کرده است.
در همین حال دیروز اعلام شد شاپور محمدی به عنوان معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی منصوب شده است. شاپور محمدی پس از راه‌اندازی بورس انرژی ایران در اواخر سال گذشته به عنوان اولین مدیرعامل این بورس فعالیت خود را آغاز کرد و یک سال و ۴ ماه مدیر عامل بورس انرژی ایران بوده است. در همین حال در تحولات اقتصادی نیز رییس کل بانک مرکزی از تشکیل نخستین جلسه شورای پول و اعتبار دولت یازدهم در هفته جاری خبر داد و گفت: طبق دستور ویژه رییس جمهور، بانک مرکزی و سایر وزارتخانه‌ها مامور ارائه برنامه‌هایی برای بهبود وضعیت تولید شده‌اند.
سیف با بیان اینکه اعضای جدید شورای پول و اعتبار به زودی معرفی خواهند شد، درباره انتخاب هیات عامل بانک مرکزی تصریح کرد: به زودی هیات عامل بانک نیز معرفی خواهد شد.
در همین حال در تحولات اقتصادی مهم دیگر نیز معاون کل سازمان توسعه تجارت از احتمال لغو ممنوعیت صادرات پتروشیمی مشروط به اعلام مازاد نیاز بازار خبر داد.
در گروه پتروشیمی دیروز همچنین مدیرعامل مجتمع پتروشیمی ایلام در گفت‌وگو با «ایسنا» از اتمام احداث فاز اول پتروشیمی ایلام خبر داد و گفت: تمامی پیش‌نیازهای فاز اول پتروشیمی ایلام انجام شده و منتظر دریافت اتیلن از خط اتیلن باختر هستیم. شرکت پتروشیمی ایلام که زیر مجموعه گروه پتروشیمی ایرانیان، پترول می‌باشد در آستانه راه‌اندازی قرار دارد.
در گروه معدنی، تولید سنگ‌آهن معادن ایمیدرو طی ۵ ماهه نخست امسال ۶ درصد رشد یافت.
در گروه غذایی، روغن‌نباتی ناب در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که با توجه به موقعیت مکانی شرکت به آدرس فلکه دوم تهرانپارس و وضعیت زیست محیطی و وضعیت بازار روغن در داخل مسوولان اقدام به تعطیلی شرکت کرده و حدودا ۱۰۰ نفر از پرسنل خود را بازخرید یا بازنشسته کرده است.
شرکت در حال انجام مقدمات جابه‌جا‌یی به محل کارخانه جدید واقع در حسن آباد قم می‌باشد و فعلا هیچ گونه فعالیتی ندارد.
در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن شاخص ۱۳/۱ درصد افت کرد. ارزش معاملات نیز دیروز به ۸۰میلیارد تومان بالغ شد که ۲۶درصد آن را معاملات اوراق مشارکت شهرداری شیراز تشکیل داد. از ۲۴۳نمادی که به روی تابلو رفتند نیز ۲۰۹نماد با کاهش قیمت و ۳۲نماد با رشد ارزش همراه شدند.