تقویت امیدواری

گروه بورس- همایون‌ دارابی: بورس اوراق بهادار روز گذشته شاهد بهبود نسبی شرایط حاکم بر معاملات سهام بود.

در معاملات دیروز بازار سهام، کارشناسان با افزایش امیدواری نسبی جهت بهبود شرایط حاکم بر متغیرهای کلان بازار به ویژه در بعد سیاسی مواجه بودند. انتشار برخی شایعات در مورد احتمال حصول توافقی در زمینه پرونده هسته‌ای کشورمان که مانع از صدور قطعنامه‌ای جدید از سوی شورای امنیت شود، در بازار دیروز سبب کاهش احتیاط معامله‌گران شد. در شرایط کنونی به نظر می‌رسد بازار در میان معامله‌گران خوشبین و ناامید در نوسان است. این امر سبب می‌شود اکثر نمادها پس از نوسان‌های محدود با عرضه‌های قابل ملاحظه‌ای مواجه می‌شوند.

در بازار دیروز در گروه معدنی پس از یک روز تاخیر، عرضه‌های دولتی تا حد حجم مبنای سهم پیش رفت. در این گروه چادرملو همچنان با صف خرید مواجه است. در گروه تجهیزات مانده عرضه سازمان گسترش در نماد تراکتورسازی دیروز به تعداد ۵/۱میلیون سهم در بازار صورت گرفت که خریداری شد. نمادهای هپکو و کمباین‌ نیز دیروز با صف‌های خرید مواجه بودند. در گروه ساختمانی صف فروش نوسازی ساختمان تهران دیروز جمع‌آوری شد که این مساله تاثیر مثبتی را در اکثر نمادهای این گروه بر جای گذاشت.

در این گروه نماد بین‌المللی ساختمان دیروز در حالی گشایش یافت که حرکت سهامداران عمده این شرکت مانع از کشف قیمت واقعی سهم شد. بین‌المللی توسعه ساختمان با آغاز روند فروش واحد‌های برج تهران از پتانسیل شناسایی سود از این پروژه ساختمانی برخوردار است. در گروه خودرویی اکثر نماد‌های این گروه رشد پیش از موعدی را آغاز کرده‌اند که این امر باعث گرایش معامله‌گران به این گروه شده است. پیش از این انتظار می‌رفت گروه خودرویی در سه ماه نخست سال آتی همزمان با نزدیک شدن موعد برگزاری مجامع سالانه این شرکت‌ها رشد قیمتی را شاهد باشند.

در مجموع بازار دیروز شرایط بهتری نسبت به چند روز گذشته داشت که در آن شاخص ۱/۲۳واحد رشد کرد. حجم معاملات نیز بالغ بر ۷میلیارد تومان بود. از ۱۲۲نماد مورد معامله نیز ۵۰نماد با رشد قیمت و ۴۲نماد با افت ارزش دادوستد شدند. نماد‌های داروسازی جابرابن حیان و بین‌المللی توسعه ساختمان نیز دیروز در تالار بازگشایی شدند.