«خگستر» سرانجام عرضه شد

گروه بورس- علیرضا باغانی: سرانجام پس از گذشت چند هفته تاخیر، دیروز ۱۲میلیون برگه سهم شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو در بازار عرضه شد.

این شرکت در نخستین روز عرضه در بازار، نوسان قیمتی از ۲۳۵۰ ریال تا ۲۴۱۱ ریال را شاهد بود که در نهایت معاملات نماد «خگستر» در قیمت ۲۳۸۰ریال در روز شنبه متوقف ماند.

نکته قابل توجه در عرضه سهام «خگستر» این است که هر کارگزاری می‌توانست تنها ۸۰هزار سهم این شرکت سرمایه‌گذاری را خریداری کند.

به نظر می‌رسد سهام شرکت مزبور در روزهای آینده نیز شاهد عرضه‌های قابل توجهی باشد و پیش‌بینی می‌شود روز یکشنبه بیش از ۵میلیون برگه سهم «خگستر» عرضه شود.

دیروز همچنین نماد قند شیروان جهت برگزاری مجمع فوق‌العاده به منظور تعیین اعضای هیات‌مدیره متوقف شد.

از سویی دیگر عملیات بازارسازی ایران‌خودرو و ایران‌خودرو دیزل در بازار آغاز شد.

سرمایه‌گذار این بازارسازی، شرکت سرمایه‌گذاری سمند و کارگزار بازارساز ایران‌خودرو، کارگزاری نهایت نگرو کارگزار بازارساز «خاور»، کارگزاری خبرگان سهم است.

این بازارسازی تا پایان بهمن ماه به طول می‌انجامد. ساختمان اصفهان شریک طرح نواب

گفته‌های بازار: ساختمان اصفهان ۱۲۰هزار متر از پروژه‌های تجاری- اداری نواب را با شهرداری شریک شده است.

شنیده‌های ما: ساختمان اصفهان در‌خصوص پروژه یاد شده اظهار داشت که حدود ۳۵ تا ۴۰میلیارد تومان هزینه این طرح برآورد شده است که با شهرداری تهران برای ساخت این زمین‌ها شریک شده‌ایم.

این شرکت افزوده است که توافقات اولیه در این ‌خصوص به انجام رسیده است و طرح توجیهی آن میان دو طرف قرارداد رد و بدل شده است.

تعدیل ۶۵۰ریالی «تراک»

گفته‌های بازار: درباره ماشین‌آلات زراعی گفته می‌شود که این سهم تا ۶۵۰ریال تعدیل مثبت عایدی دارد که همین امر انتظار رشد قیمت تا محدوده ۶۰۰۰ریال را رقم زده است.

شنیده‌های ما: اما توضیح آقای گلشنی، مدیر مالی شرکت شنیدنی است:« من مسوول پاسخگویی به شایعات نیستم. شما باید فقط به اطلاعیه‌ها توجه کنید.هرچه شایعه است، شما مسوول آن هستید و...»

باز هم شایعه‌ای از «شصفها»

گفته‌های بازار: با توجه به رشد قابل توجه سهم پتروشیمی اصفهان در چند هفته اخیر، همان‌گونه که پیش‌بینی شده بود از دیروز شاهد خروج برخی از سهامداران جدید سهم به قصد شناسایی سود بودیم.

این شرکت تعدیل مثبت عایدی تا ۱۶۰۰ریال را در گزارش ۹ماه دارد، اما با توجه به فشار محدود فروش فعلی، احتمال برگشت مقطعی روند سهم تاحدود ۱۰‌هزار ریال نیز وجود دارد.

پیشنهاد کارشناسان، نگهداری سهام برای سرمایه‌گذاران میان‌مدت و خرید سهم برای سرمایه‌گذاران جدید در روند فعلی سهم است.

شنیده‌های ما: تعدیل مثبت EPS تا ارقام یاد شده غیرواقعی است و تا زمانی که ۹ماه سال مالی به پایان نرسد، نمی‌توان در مورد میزان تغییرات در پیش‌بینی سود هرسهم شرکت سخن گفت.

اما نکته حائز اهمیت این است که معامله‌گران بازار به ارزندگی بودن سهم «شصفها» واقف هستند و همیشه سهام شرکت در بازار سرمایه مورد توجه بوده است.