گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته به روند روبه‌رشد خود ادامه داد و توانست رشد ۴/۳۵واحدی شاخص را با تکیه بر بازگشایی نماد سیمان فارس و خوزستان ثبت کند. کارشناسان بازار با توجه به فضای سیاسی کشور و انتظار برای اعلام نتایج انتخابات روز جمعه گذشته سیاست انتظار را در پیش گرفتند. این سیاست با توجه بر احتمال آغاز مجدد مذاکرات گروه ۱+۵ و حصول توافق میان روسیه و سه کشور اروپایی و آمریکا بر روی پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت از نمود قابل ملاحظه‌ای در ابتدای بازار دیروز برخوردار بود.

از این‌رو اکثر نمادهای عمده بازار به ویژه پتروشیمی خارک، گل‌گهر، چادرملو وصندوق بازنشستگی با نوساناتی در ابتدای بازار مواجه بودند، این نوسانات در میانه بازار با حمایت سهامداران عمده دو تولیدکننده سنگ‌آهن به صف‌های خرید مبدل شد، اما پتروشیمی خارک و صندوق بازنشستگی به‌دلیل نبود حمایت قابل ملاحظه روند رو به ضعفی را شاهد شدند.

در بازار دیروز در گروه تجهیزات معامله‌گران با توجه به عرضه‌های عمده سهام روند رو به رشد فعالیتی را شاهد بودند. معامله هپکو در روز چهارشنبه که یک شرکت واگن‌سازی خریدار آن شناخته شده است، به همراه رقابت نزدیک معامله‌گران بر سر بلوک ماشین‌آلات زراعی ایران در روز گذشته که ادامه آن به امروز موکول شده است و عرضه بلوک موتورسازان در روز جاری موجب خواهد شد بازار توجه بیشتری را به گروه تجهیزات از خود نشان دهد که صف‌های تشکیل شده در مورد تراکتورسازی و هپکو به عنوان نشانه‌ای از این امر قلمداد می‌شود. با این اقبال ناگهانی، بازار عملا شاهد عرض اندام گروه تجهیزات و عقب‌نشینی گروه ساختمان به عنوان صدرنشین نه چندان قوی بازار هفته گذشته خواهد بود. هرچند که گروه پتروشیمی نیز به رغم ضعف پتروشیمی خارک در دو نماد پتروشیمی اصفهان و اراک از موقعیت محکمی برخوردار بوده و در گروه معدنی نیز نمادهای تولیدکننده سنگ‌آهن و باما از موقعیت مناسبی همچنان برخوردارند. باما امروز شاهد عرضه یک بلوک یک‌میلیون سهمی در نرخ پایه ۷۵هزار ریال خواهد بود که توسط دانایان پارس در بازار عرضه می‌شود. در بازار دیروز در گروه خودرویی معامله‌گران با توجه به احتمال عرضه اولیه سهام گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو در هفته جاری نمادهای خودرویی از جمله ایران خودرو و ایران خودرو دیزل را مورد توجه قرار دادند که انتظار تقویت بیشتر این روند در هفته جاری وجود دارد.

در بازار دیروز مجموعا شاخص ۴/۳۵واحد ترقی کرد و حجم معاملات با توجه به معاملات پرحجم نمادهای پتروشیمی خارک و سرمایه‌گذاری مسکن به ۹/۲۱میلیارد تومان رسید، از ۱۵۵نماد مورد معامله نیز ۶۳نماد با رشد قیمت و ۶۱نماد با افت ارزش دادوستد شدند.