گروه بورس- مجید اسکندری: فرابورس در حالی روز یکشنبه را سپری کرد که مهم‌ترین اتفاق آن رشد قیمت حدود 5 درصدی پالایشگاه شیراز بود.شرکتی که با تجربه حضور 3 روزه خود در فرابورس برخلاف شرکت‌های دیگر بازدهی خوبی را به نمایش گذاشته است. حال آنکه به‌رغم صف خرید بیش از 75 میلیون سهمی دیروز فقط 9 هزار سهم آن معامله شده است.

با این حال این تک‌سهم پالایشگاهی هم‌اکنون در فرابورس یکه‌تازی می‌کند. بازار فرابورس در دومین روز هفته جاری همچنان شاهد جنب‌وجوش معاملاتی بود. این اتفاق در سایه پذیره‌نویسی بانک خاورمیانه رخ داد و با توجه به ادامه این پذیره‌نویسی در امروز پیش‌بینی می‌شود، شرایط خوب این بازار تداوم یابد.
روز گذشته و در دومین روز پذیره‌نویسی بانک خاورمیانه، بیش از 5/11 میلیون سهم این بانک به ارزش 5/11 میلیارد ریال در بازار سوم فرابورس به فروش رسید و ادامه پذیره‌نویسی به امروز موکول شد.براساس اعلام بانک خاورمیانه، این شرکت در نظر دارد افزایش سرمایه 1900 میلیارد ریالی خود را از طریق پذیره‌نویسی 10 روزه در فرابورس تامین کند.دیروز بازار معاملات فرابورس شاهد دادوستد 53 میلیون سهم به ارزش بیش از 84 میلیارد ریال بود.در این میان اوراق اجاره مپنا با ارزش معاملاتی بیش از 38 میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات بازار را به خود اختصاص داد.پس از «صمپنا» حق‌تقدم بانک ایران‌زمین با ارزش معاملات 19 میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را دارا شد.از سوی دیگر حق‌تقدم بانک ایران زمین بیشترین حجم معاملات روز گذشته را از آن خود کرد. بر این اساس دیروز تعداد 5/39 میلیون برگه حق‌تقدم این بانک در بازار دوم فرابورس دادوستد شد.در این میان بانک خاورمیانه با دادوستد 5/11 میلیون سهم خود، رتبه دوم حجم معاملات بازار فرابورس را از آن خود کرد.در همین حال کمترین ارزش معاملات، یک میلیون ریال بود که متعلق به شرکت «بیمه ما» بود و امتیاز تسهیلات مسکن بهمن‌ماه 89، کمترین حجم معاملات را در بازار دیروز به ثبت رساند. یادآور می‌شود روز گذشته تنها 79 برگه امتیاز تسهیلات مسکن بهمن‌ماه 89 دادوستد شد.مقایسه تغییرات قیمت‌ها در فرابورس نشان می‌دهد در معاملات روز گذشته این بازار شرکت پالایش نفت شیراز با 9/4 درصد افزایش قیمت، بیشترین رشد را در میان دیگر شرکت‌ها شاهد بود. از سوی دیگر بیشترین کاهش قیمت نصیب شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود شد. قیمت هر سهم این شرکت در معاملات روز گذشته فرابورس با 9/4 درصد افت روبه‌رو شد.
بازگشایی و توقف دو نماد
به گزارش خبرنگار ما، روز گذشته نماد معاملاتی شرکت مهندسی صنعتی روان فناور پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه با محدودیت دامنه نوسان 50 درصدی بازگشایی شد.
همچنین نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان به منظور برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و مجمع فوق‌العاده در روز سه‌شنبه ۲۰ تیرماه، متوقف شد.
حجم معاملات ابزارهای نوین
در بازار ابزارهای نوین مالی، بیشترین حجم معاملات را اوراق اجاره مپنا با جابه‌جایی ۳۸ هزار و ۶۴۰ برگه داشت. همچنین در این روز ۵ هزار و ۱۳۰ برگه اجاره امید، ۴ هزار و ۲۸۰ برگه اجاره ماهان، ۳ هزار و ۶۱۰ برگه اجاره سامان، ۳ هزار و ۳۵۰ برگه مشارکت نارنجستان، ۳ هزار و ۲۴۵ برگه مشارکت مسکن مهر، ۲ هزار و۴۲۰ برگه اجاره مسکن، هزار و ۲۶۰ برگه مشارکت نفت فصلی، هزار و ۲۶ برگه مشارکت توسعه، ۵۶۰ برگه اجاره ماهان۲ و ۱۵۰ برگه مشارکت بوتان نیز جابه‌جا‌ شد.