ایسنا- رییس سازمان بورس اوراق بهادار از افزایش پنج درصدی تسهیلات بانک مرکزی به شرکت‌های تولیدی حاضر در بورس و افزایش ۱۵ درصدی تسهیلات شرکت‌های غیر دولتی خبر داد. دکتر علی صالح‌آبادی، از افزایش رابطه بازار پول و سرمایه خبر داد و گفت: در جلسه‌ای که با حضور وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی برگزار شد، یکی از اهداف این بود که رابطه بازار پول و سرمایه برقرار شود؛ زیرا اعتقاد داریم که بازار پول و سرمایه هم افزایی دارند و می‌توانند به یکدیگر کمک کنند.

وی با بیان این‌که این اولین جلسه بود و قرار است این جلسات ادامه پیدا کند، افزود: یکی از اهداف ما حمایت از تولید است؛ زیرا اعتقاد داریم اگر شرکت‌ها تولید کنند بورس هم رونق می‌گیرد در این راستا قرار شد بانک مرکزی از شرکت‌های تولیدی حاضر در بورس و فرابورس حمایت کند.

سخنگوی سازمان بورس از افزایش پنج درصدی تسهیلات بانکی به شرکت‌های تولیدی حاضر در بورس و فرابورس خبر داد و گفت: مقرر شده است تسهیلاتی که بانک‌ها به شرکت‌های تولیدی حاضر در بورس و فرابورس ارائه می‌دهند، پنج درصد افزایش یابد، بر این اساس بانک‌ها تا ۲۰ درصد سرمایه پایه خود می‌توانند به شرکت‌های تولیدی بورسی و فرابورسی وام ارائه دهند.

وی ادامه داد:‌ در خصوص شرکت‌های غیر‌تولیدی نیز قرار شد سقف تسهیلات ۱۵ درصد افزایش یافته و از پنج به ۲۰ درصد برسد که با این کار اجازه برای تامین مالی بنگاه‌ها فراهم شد.

وی در مورد زمان اجرای این طرح گفت: قرار است در جلسه سه شنبه شورای پول و اعتبار این طرح‌ها به تصویب برسد و اجرایی شود.

صالح‌آبادی به دیگر نتایج جلسه وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی اشاره و عنوان کرد: بحث دیگر این است که بانک‌ها سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی را به وثیقه بگیرند و تسهیلات دریافت کنند. به گفته صالح‌آبادی با اجرای این طرح اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند با وثیقه کردن سهام خود در بانک، تسهیلات دریافت کنند و در صورت تغییر قیمت سهام، سهام بیشتری وثیقه کنند. دبیر شورای عالی بورس در ادامه گفت: همچنین قرار است به شرکت‌های تابع بانک تسهیلات ارائه شود و این اقدام با تایید رییس سازمان بورس و رییس کل بانک مرکزی انجام شود.

وی توضیح داد: با این اقدام بانک‌هایی که شرکت‌های تابعه آنها در بورس حضور دارند می‌توانند تسهیلات بیشتری دریافت کنند و از منابع بانک استفاده کنند.

وی در ادامه از افزایش سه درصدی نرخ اوراق مشارکت خبر داد و گفت: مقرر شده است سود اوراق مشارکت بورس تا سه درصد بالاتر از سود اوراق مشارکت افزایش یابد یعنی نرخ اوراق بورسی به ۲۳ درصد متناسب با ریسک برسد.

وی تاکید کرد: البته این موضوع تا زمان راه‌اندازی موسسات رتبه‌بندی اجرایی نمی‌شود.

صالح‌آبادی در پایان اظهار کرد: همچنین مقرر شده است که اوراق مشارکت صکوکی که بورس مجوز آن را می‌دهد، تقویت شده و میزان آن افزایش یابد.

رییس سازمان بورس تاکید کرد: با تمهیدات اتخاذ شده وضعیت بازار سرمایه بهبود می‌یابد.