بازار رو به بهبود

عکس: آکو سالمی

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روزگذشته با وجود شروع ضعیف، رو به بهبود گذاشت به گونه‌ای که در ساعت پایانی بازار، بیشتر نمادهای معاملاتی رشد قیمتی اندکی را تجربه کردند. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که در بازارهای جهانی همچنان ضعف نسبی در معاملات مواد خام حاکم است.

در بازارهای جهانی تداوم کاهش ارزش یورو در مقابل دلار سبب شده است، ارزش مواد خام رو به کاهش بگذارد.

در مسائل سیاسی نیز تلاش برای اعمال دور جدیدی از تحریم‌های یکجانبه از سوی ایالات متحده آمریکا مطرح بود.

در بازار دیروز معامله‌گران در معاملات عمده شاهد معامله بلوک ۵۰ درصد به علاوه یک سهم حفاری شمال در نرخ ۵۶۰۱ ریال بودند تا بنیاد مستضعفان پس از چند روز رقابت، مالک این شرکت شود. با انجام این معامله، سهام حفاری شمال به صف فروش ۵/۱۰ میلیون سهمی فرورفت.

در همین حال رقابت در نماد ایران خودرو نیز تا رقم ۷ هزار و ۷۱۰ ریال ادامه یافت. روزگذشته معامله‌گران در گروه خودرویی شاهد بازگشایی نماد گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو بودند که پس از افت ۶/۱۲ درصدی با صف خرید به کار خود پایان داد. در این گروه بحث‌ها در مورد مساله رقابت بر سر بلوک‌های ایران‌خودرو همچنان وجود دارد.

در گروه بانکداری، معامله‌گران دیروز شاهد توقف نماد بانک سینا برای برگزاری مجمع عادی سالانه بودند. در همین حال بانک فرابورسی آرین نیز دیروز با صف خرید همراه شد. سینا همچنین با ۳۳ درصد افزایش سرمایه مواجه است. در نماد تجارت معامله‌گران با ثبت افزایش سرمایه این شرکت روبه‌رو هستند.

در گروه معدنی، توسعه معادن روی شاهد توقف نماد برای برگزاری مجمع سالانه بود.در گروه ساختمانی دیروز نماد باغمیشه با افت قیمت و صف فروش مواجه شد تا ۷/۵ میلیون سهم این نماد در صف فروش معامله شود.

در نماد مخابرات معامله‌گران دیروز شاهد حمایت از نمادهای دوگانه بودند. این دو نماد با رشد قیمت خود تاثیر قابل ملاحظه‌ای در بهبود نسبی شرایط بازار داشتند.

در گروه شرکت‌های هلدینگی، سرمایه‌گذاری خوارزمی روز شنبه شاهد بازگشایی نماد خواهد بود. در همین حال مدیرعامل سرمایه‌گذاری غدیر دیروز در مصاحبه‌ای از قصد این شرکت‌های برای افزایش سرمایه مجدد ۱۰۰ درصدی و ورود برخی از شرکت‌های دیگر به بورس و فرابورس خبر داد. براساس خبرهای اولیه غدیر درخردادماه شاهد ورود پتروشیمی زاگرس به فرابورس خواهد بود.

در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که در آن شاخص ۸۸/۱۲ واحد رشد کرد و به ۲۵ هزار و ۷۷۳ واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز ۸/۴۷ میلیارد تومان بود که ۸/۸ درصد ارزش معاملات را معامله ۱۰ میلیون سهم غدیر تشکیل داد. از ۲۰۷ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند، ۱۲۰ نماد با کاهش قیمت و ۸۵ نماد با رشد ارزش معامله شدند.