گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار روز گذشته شاهد انجام داد و ستد بلوک‌های قابل‌ملاحظه‌ای بود، به گونه‌ای که ارزش معاملات بازار به مرز ۱۴۶میلیارد تومان رسید. در بازار دیروز معامله‌گران در ۵ نماد حفاری شمال، کالسیمین، بانک کارآفرین، فولاد مبارکه و ایران خودرو شاهد جابه‌جایی‌های سنگین سهام بودند که در نهایت معاملات این ۵ نماد ۷۰ درصد ارزش کل معاملات دیروز را به خود اختصاص داد.

معامله‌گران علاوه بر تحولات درون بازار، روند اتفاقات در بیرون بازار به خصوص جلسه پیش روی شورای پول و اعتبار در مورد کاهش سود بانکی و جلسه مجلس خبرگان در روز چهارشنبه را دنبال می‌کردند. دیروز معاون نظارت و هماهنگی در سیاست‌های اقتصادی معاون اول رییس‌جمهور با قطعیت خبر داد، کاهش نرخ سود بانکی سال ۹۰ در جلسه سه‏شنبه جاری شورای پول و اعتبار تصویب خواهد شد.

علی آقامحمدی در همایش طرح میزان با اعلام اینکه در سال آینده تامین مالی آسان می شود، گفت: نرخ سود بانکی در سال آینده کاهش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: کاهش نرخ سود بانکی در جلسه سه‎شنبه جاری شورای پول و اعتبار تصویب خواهد شد.

آقامحمدی در این همایش از فروش اوراق مشارکت در بازار سرمایه از سال آینده نیز خبر داد.

در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی شاهد ادامه معاملات پر حجم در نماد ایران خودرو بودند که در شیراز با حضور رییس‌جمهور، بهره‌برداری از کارخانه ایران خودرو فارس شروع شد.

این کارخانه در مجموعه کارخانه‌های مخابراتی ایران ساخته شده و به همین دلیل «لکما» دیروز صف خرید را شاهد بود. در همین حال دیروز سرمایه‌گذاری رنا فروش یک درصد از سهام باقی مانده خود در ایران خودرو را در نرخ ۴ هزار و ۸۰۰ ریال آگهی کرد. سرمایه‌گذاری رنا در طول هفته جاری بخشی از سهام خود را به صورت نقد در بازار به فروش رسانده است که براساس شنیده‌ها، مجموعه‌های ایران خودرو و قطعه‌سازی کروز خریدار این سهام بوده‌اند. در همین حال کارشناسان بازار هدف از فروش ایران خودرو توسط رنا را ناشی از دو فرضیه عنوان می‌کنند.

در فرض اول سرمایه‌گذاری رنا قادر خواهد بود بلوک ایران خودرو تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی را به صورت نقد و اقساط خریداری کند و فروش کنونی با هدف جایگزینی سهام فروشندگان یاد شده و تامین نقدینگی این معامله صورت می‌گیرد.

در همین حال یک سناریو متفاوت نیز مطرح است و آن مخالفت جدی با هر گونه خرید سهام ایران خودرو توسط رنا است و با فروش کنونی این دو مجموعه بار دیگر از یکدیگر دور شده و معاملات عمده‌ای در کار نخواهد بود. باید منتظر ماند و دید کدام یک از این دو فرضیه می‌تواند تحقق پذیرد؟

در گروه بانکی معاملات بلوکی کارآفرین احتمالا دیروز همچنان در برگیرنده خروج سهامداران قبلی این بانک در آستانه افزایش سرمایه بود. در خارج از بازار، دیروز مدیرعامل بانک سرمایه با اشاره به تقاضای دو سازمان بزرگ برای خرید سهام این بانک اعلام کرد: هم‌اکنون گروه بهمن و شرکت سرمایه‌گذاری نیرو متقاضی جدی خرید سهام مدیریتی بانک سرمایه هستند.

غلامرضا حاجی‌زاده از افزایش سرمایه این بانک تا چهار هزار میلیارد ریال تا پایان سال‌جاری از طریق فرابورس خبر داد.

وی با اشاره به برگزاری جلسه معارفه بانک سرمایه برای ورود به فرابورس در روزهای آینده، خاطرنشان کرد: افزایش ۱۰۰ درصدی سرمایه بانک تا ۷ هزار و ۷۰ میلیارد ریال ظرف مدت چهار سال به تصویب رسیده که ۱۳ درصد آن تا پایان سال محقق خواهد شد.

وی به پذیرش بانک سرمایه در فرابورس اشاره کرد و افزود: بی‌تردید این بانک قبل از فرارسیدن سال جدید، وارد فرابورس خواهد شد.

در گروه فلزی مهر اقتصاد دیروز به خریدهای خود در نماد مبارکه ادامه داد. در همین حال بورس روز چهارشنبه شاهد عرضه اولیه ۵ درصد سهام فولاد آلیاژی ایران خواهد بود که پس از عرضه آلیاژی یزد، دومین شرکت آلیاژی بازار سرمایه است. در بازار دیروز کالسیمین شاهد ادامه فروش سهام به‌طور احتمالی توسط تامین اجتماعی بود.

در گروه تجهیزات، حفاری شمال شاهد انتقال باقیمانده بلوک سهام شرکت از زیرمجموعه مهر به تامین اجتماعی بود. در مجموع بازار دیروز بازاری با عرضه‌های قابل‌ملاحظه به نظر می‌آمد. روند عرضه‌ها که از روز یکشنبه در بازار شروع شده است، دیروز شاخص را ۸/۳۷ واحد عقب راند و به ۲۱ هزار و ۸۰۱ واحد رساند. از ۲۰۶ نمادی که دیروز روی تابلو رفتند، ۱۱۷ نماد با کاهش ارزش و ۸۵ نماد با رشد قیمت همراه شدند.