استراتژی‌های مس ایران پس از هدفمندی یارانه‌ها

گروه بورس - علیرضا باغانی: مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس گفت: این شرکت بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها با مشکل جدی مواجه نشده است. اردشیر سعد محمدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار دنیای اقتصاد با اشاره به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: گرچه در این قانون نرخ حامل‌های انرژی افزایش یافته اما مس ایران تمهیداتی را برای کاهش اثرات اجرای این قانون و همچنین عدم‌افزایش بالای بهای تمام‌شده به کار گرفته است.

وی در برابر این سوال که با توجه به اینکه شرکت به دلیل حمل مواد معدنی و کنسانتره در مجتمع سرچشمه، مصرف‌ گازوئیل بالایی دارد، چه تدابیری برای افزایش هزینه‌های این بخش در نظر گرفته است؟ گفت: مس در سال‌های گذشته سعی کرده خود را در بخش انرژی به استانداردهای جهانی نزدیک کند که نوسازی و بهسازی سیستم‌ها و روش‌ها و برخی خطوط در این زمینه انجام گرفته است، اما در بخش گازوئیل بدون شک افزایش هزینه صورت گرفته است. از این رو «فملی» برای کاهش هزینه‌های این بخش به استفاده از تراک‌های کم‌مصرف و بزرگ گرایش پیدا کرده و هم‌اکنون تراک ۱۳۶ تنی در مجتمع مس فعال است و در آینده‌ای نزدیک برای نخستین‌بار تراک ۲۴۰ تنی در ایران از سوی مس ایران به کار گرفته می‌شود، به طوری که در این روش مواد معدنی و کنسانتره و محصول نهایی بیشتری جا‌به‌جا می‌شود و از این طریق قیمت تمام‌شده محصول کاهش می‌یابد.

مدیرعامل «فملی» در پاسخ به این پرسش که مس ۷۵۰ هزار مگاوات برق در سال مصرف می‌کند، با این وصف آیا هدفمندی یارانه‌ها می‌تواند هزینه انرژی برق را ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان افزایش دهد، گفت: در هر حال نمی‌توان گفت که این طرح اثری در قیمت تمام‌شده محصولات ندارد، اما نکته اینجا است که در بخش‌های مختلف، شرکت تدابیری در نظر گرفته که از اثرات این طرح بکاهد که از جمله این تدابیر می‌توان به طرح‌های توسعه شرکت به ارزش ۵/۴ میلیارد دلار اشاره کرد.

وی افزود: طرح توسعه خاتون‌آباد، طرح توسعه میدوک و سرچشمه و طرح جامع آب و برق از جمله طرح‌های توسعه‌ اصلی شرکت است، به گونه‌ای که ارزش این طرح‌‌ها ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برآورده شده و در اجرای آنها به آب و برق نگاه ویژه‌ای شده تا براساس شرایط موجود شرکت بتواند با کمترین هزینه، آب و برق مورد نیاز خود را تامین کند.

وی از برنامه رشد ۵/۳ برابری تولید مس کاتد در «فملی» سخن گفت و افزود: برنامه شرکت ملی صنایع مس افزایش تولید مس کاتد از ۲۰۰ تن تا ۷۰۰ تن تا پایان سال ۹۳ است و به نظر می‌رسد با توجه به معادن در اختیار شرکت و عدم‌مشکل تامین مواد اولیه، این پیش‌بینی تولید محقق شود. افزون‌بر این، با اجرای طرح‌های توسعه شرکت در سال‌جاری که به مرحله تامین مالی رسیده است، مس ایران در آستانه تحول قرار دارد.

وی درباره چشم‌انداز مس در سال‌جاری میلادی گفت: در سال ۲۰۱۰ در جهان ۱۹ میلیون و ۴۵۰ هزار تن مس تولید شد که «فملی» ۲۲۰ هزار تن از این محصول را تولید کرد، اما برای سال‌جاری میلادی «۲۰۱۱» تولید ۲۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تن مس پیش‌بینی شده که براساس آخرین بررسی‌های آماری در سال ۲۰۱۱ معادل ۵۰۰ هزار تن کسری تولید مس در جهان وجود دارد که این موضوع از بازار مناسب فروش مس در جهان و افزایش تقاضا حکایت دارد.

سعد محمدی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را فرصتی مناسب برای افزایش بهره‌وری دانست و گفت: با هدفمندی یارانه‌ها، تمام بخش‌ها به ویژه صنایع تلاش می‌کنند تا با نوسازی ناوگان تولید و بهسازی سیستم‌ها و روش‌ها، ضمن افزایش تولید، بهای تمام‌شده خود را پایین بیاورند. در واقع این قانون موجب می‌شود تا فرآیند تولید به‌صرفه شود، بر این اساس با توجه به تجربیات موفق رخ داده در دنیا، نگرانی از بابت هدفمندی یارانه‌ها و آثار و تبعات آن وجود ندارد. از سویی دیگر بر اساس بسته‌های حمایتی دولت از صنایع به نظر نمی‌رسد که صنایع انرژی‌بری همچون فولاد و مس و ... با تهدیدی از این بابت روبه‌رو باشند.

مدیرعامل «فملی» با اشاره به رکورد تولید ۲۲۰ هزار تن مس کاتد در این شرکت گفت: در ۹ ماهه اول سال‌جاری به دلیل عدم‌اتمام کامل فرآیند دفتری فروش، بخشی از عملیات فروش در حساب‌های ۳ ماهه چهارم به ویژه دی‌ماه ثبت شد، بر این اساس شرکت در حال حاضر به لحاظ فروش داخلی و هم به لحاظ فروش صادراتی با مشکلی مواجه نیست و اخبار غیررسمی مربوط به تحریم درست نیست. وی به سهامداران مس ایران توصیه کرد: با توجه به اینکه مس در بورس تهران بازدهی مناسبی از زمان پذیرش داشته است، یک سهام بلندمدت محسوب می‌شود و این شرکت در شرایط مختلف توانسته همچنان رکورد‌دار تولید این محصول باشد، بر این اساس سهامداران می‌توانند با نگاه درازمدت سهام این شرکت ارزنده را در سبد سهام خود داشته باشند، چراکه این شرکت با نگرانی و مشکل جدی روبه‌رو نیست و آینده خوبی خواهد داشت.