نوبت معدنی‌ها در بازار
عکس: نگار متین‌نیا
گروه بورس - همایون دارابی: بازار سهام روز چهارشنبه و در شرایطی که به دلیل تعطیلی میان هفته، بخش عمده‌ای از معامله‌گران در بازار حضور نداشتند، شاهد بازگشایی نماد فولاد مبارکه بود که این امر چهره بازار را تغییر داد.

در بازار سهام معامله‌گران پس از آنکه به دلیل توقف نمادهای خودرویی ابتدای هفته را با رفتارهای ناپایدار در گروه‌های مختلف سهام آغاز کردند، در نهایت روز چهارشنبه به سوی گروه معدنی - فلزی سوق پیدا کردند که در این میان بازگشایی نماد فولاد مبارکه و تشکیل صف خرید 200 میلیون سهمی برای آن نقش اساسی داشت. در همین حال انتشار گزارش‌های 9 ماهه سه نماد سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، گل‌گهر و چادرملو و تعدیل سود این شرکت‌ها، انتظار برای بازگشایی این نمادها برای امروز را ایجاد کرده است. معادن و فلزات با اعلام 950 ریال، گل‌گهر با یک هزار و 100 ریال و چادرملو با 700 ریال سود، انتظار برای رشد شاخص را ایجاد کرده‌اند. در این میان تعطیلی انتهای هفته آینده سبب خواهد شد که وضعیت معاملاتی فولاد مبارکه با ابهام مواجه شود. در صورتی که سازمان خصوصی‌سازی و سهامداران فولاد اقدام به عرضه سهام در روزهای آتی نکنند، فولاد تنها یک روز می‌تواند پیش از توقف نماد مشمول ضوابط رفع گره‌های معاملاتی شود و در نرخی کمتر از سه هزار ریال وارد مجمع افزایش سرمایه خواهد شد. کارشناسان بازار معتقدند بدون عرضه سهام توسط سازمان خصوصی‌سازی و سهامداران عمده، شانس تعادل نماد فولاد در زیر مرز سه هزار ریال اندک است.
در بازار سهام، معامله‌گران در کنار کمین گروه معدنی -فلزی برای رسیدن به صدر بازار، در تحولات کلان شاهد بروز تحولات مهمی هستند. در بخش سیاسی سخنان رییس‌جمهوری آمریکا در مورد تمرکز این کشور بر مسائل کره شمالی و ایران موجب انتظار برای تحولات پررنگ سیاسی خارجی شده است.
در همین حال در حوزه سیاسی داخلی مباحث مثلث مجلس شورای اسلامی، دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام و احتمال استیضاح وزیر راه و ترابری از جمله مسائلی است که مورد توجه کارشناسان بازار است.
در حوزه اقتصادی کارشناسان بازار همچنان در انتظار ارائه لایحه بودجه سال ۹۰ از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی هستند. در این میان نزدیکی زمان واریز دومین مرحله از یارانه نقدی سبب پررنگ شدن مباحث در مورد تاثیر این اقدام بر سطح نقدینگی عمومی جامعه شده است. در صحنه اقتصاد کشور تصویب بخشی از قانون جدید معادن با تفویض اختیارات قابل‌ملاحظه به وزارت صنایع و معادن در تعیین عوارض و حقوق دولتی نیز می‌تواند در ماه‌های آینده به فاکتور مهمی در حوزه بخش معادن و فلزات تبدیل شود.
در بازارهای جهانی معامله‌گران در هفته گذشته با کاهش بهای فلزات و مواد خام مواجه بودند. سیاست‌های انقباضی چین و تلاش کشورها برای مهار تورم سبب کاهش بهای مواد خام شده است. در همین حال در بازار فلزات، بهای مس که در 19ماه جولای رکورد تاریخی 9 هزار و 781 دلار را ثبت کرد با فاصله 5/3 درصدی نسبت به این نقطه اوج در آخرین معاملات به 9 هزار و 490 دلار در هر تن رسیده است. در همین حال افزایش موجودی انباری‌های بورس فلزات لندن به‌میزان 5 هزار و 25 تن که این موجودی را به مرز 400 هزار تن رسانده است به عنوان نشانه‌ای از کاهش تقاضا در بازار جهانی تلقی می‌شود. با وجود این تغییرات نظر سنجی روز گذشته شبکه بلومبرگ از 15 کارشناس بازار در مورد روند آتی بهای فلز مس حکایت از نظر 10 کارشناس در مورد رشد بهای مس، 3 کارشناس کاهش قیمت و 2 کارشناس مبنی بر تثبیت قیمت است. در درون بازار سرمایه معامله‌گران روز چهارشنبه شاهد پذیرش دومین شرکت پتروشیمی فرابورس بودند.پتروشیمی امیرکبیر در شرایطی که هفته گذشته پتروشیمی پردیس در فرابورس پذیرفته شد به عنوان دومین شرکت پتروشیمی فرابورس و نخستین شرکت بازار دوم این بورس پذیرفته شده است تا نگاه‌ها به سوی جلسات آتی هیات پذیرش فرابورس باشد، جایی که احتمال پذیرش پتروشیمی زاگرس وجود دارد. در همین حال امروز (شنبه) جلسه معارفه گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان - زیرمجموعه ایران خودرو - برگزار می‌شود تا روز دوشنبه این شرکت در فرابورس عرضه شود.
در بازار سرمایه با گذشت بیش از یک ماه از سخنان وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد کاهش کارمزدهای معاملات، هنوز برنامه‌ای عملی برای این امر اعلام نشده است. کاهش کارمزد معاملات موجب خواهد شد تا نقدشوندگی سهام و سرعت چرخش سهام افزایش و همچنین دهانه قیمتی -فاصله قیمتی نخستین فروشنده نسبت به نخستین خریدار - کاهش یابد. کاهش دهانه قیمتی سبب می‌شود تا معامله‌گران در هر لحظه بتواند بدون تحمل هزینه بالا یا افت قیمتی، نسبت به خرید یا فروش سهام اقدام کنند.
در بازار چه خبر بود؟
بازار روز چهارشنبه شروعی ضعیف داشت که این امر ناشی از تعطیلی میان هفته و عدم حضور بخش عمده‌ای از فعالان بازار بود.در بازار چهارشنبه معامله‌گران در گروه بانکی شاهد تعادل نسبی بودند. این گروه در ابتدای هفته جاری با رشد قیمتی نمادهای شاخص از جمله سه بانک دولتی ملت، تجارت و صادرات توانست امیدواری‌هایی را برای کسب صدرنشینی بازار ایجاد کند. در همین حال پست بانک نیز پس از اعلام آخرین گزارش عملکرد خود و تعدیل مثبت اندک با عرضه‌های سنگین از دستیابی به مرز ده هزار ریال بازماند.
در گروه خودرویی معامله‌گران روز چهارشنبه شاهد جریانی از خبرها در مورد بروز حادثه تصادف در ایران خودرو بودند که با توجه به فروکش کردن خبرها، روند تولید عادی این واحد از سر گرفته شده است. در گروه خودرویی سرنوشت معامله سهام سایپا میان گروه بهمن و زیرمجموعه‌های سایپا همچنان به دلیل عدم تکمیل تعهدات گروه بهمن با ابهاماتی مواجه است. در این گروه گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو امروز مشمول ضوابط رفع گره معاملاتی است. این نماد با خبرهایی در مورد فروش سهام مهرکام پارس و رشد درآمدهای سرمایه‌گذاری با توجه به افزایش درآمدهای سرمایه‌گذاری سمند با صف خرید همراه است.
در گروه پتروشیمی معامله‌گران روز چهارشنبه شاهد بازگشایی نماد فن‌آوران و انجام نخستین معامله نماد پتروشیمی شیراز پس از تعدیل سود بودند. فن‌آوران با ۵/۴ درصد جهش قیمتی و پتروشیمی شیراز با بیش از ۳۰ درصد رشد مواجه شدند. این امر در شرایطی رخ داده است که همچنان ابهامات در مورد نرخ گاز خوراک صنایع پتروشیمی وجود دارد. در همین حال نرخ خوراک مایع - نفتا -پتروشیمی‌های قدیمی نیز همچنان محل بحث این واحد‌ها به شمار می‌رود.
در گروه واسطه‌گری مالی معامله‌گران روز چهارشنبه در بازگشایی نماد توسعه ملی با جهش قیمتی این نماد مواجه شدند تا مجمع این شرکت بازدهی مطلوبی را برای سهامداران فراهم کند. توسعه ملی در نرخ هر سهم یک هزار و 257 ریال برای برگزاری مجمع متوقف شد تا بعد از تقسیم 210 ریال، دیروز با قیمت یک هزار و 349 ریال بازگشایی شود.
در همین حال سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی(بانک ملی سابق) نیز با توجه به بازگشایی مناسب نماد زیرمجموعه و ادامه رقابت بر سر بلوک نساجی بروجرد و به‌رغم فشار تعدیل منفی پتروشیمی اراک، کف قیمتی خود را حفظ کرده است.
در گروه واسطه‌گری مالی امروز سرمایه‌گذاری پردیس برای برگزاری مجمع سالانه و تقسیم سود نقدی متوقف می‌شود. در گروه دارویی جابرابن حیان امروز برای برگزاری مجمع فوق‌العاده افزایش سرمایه متوقف می‌شود.
در گروه تصفیه نفت مدیرعامل پالایشگاه تبریز در مصاحبه‌ای از واگذاری ۳۰ درصد سهام این واحد به سهام عدالت و عدم قطعیت واگذاری ۲۰ درصد از این سهام به منظور رد دیون خبر داده است. به گفته اسماعیل آقاپور قدیمی‌نژاد با اجرای طرح توسعه این پالایشگاه در اواخر سال آینده، تولید بنزین این مجتمع به یک میلیون لیتر در روز خواهد رسید.
در نماد مخابرات انتشار خبرهایی مبنی بر لزوم اعلام کل سود شرکت همراه اول و عدم پذیرش سود اولیه 5 هزار و 300 ریالی این شرکت موجب شد تا مخابرات بتواند از مرز روانی سه هزار ریال عبور کند. این امر همچنین باعث شد تا بانک سینا به مرز سه هزار و 500 ریال برسد.
در مجموع بازار روز چهارشنبه با رشد ۲۲۲ واحد به ۲۰ هزار و ۶۴۸ واحد رسید. ارزش معاملات نیز به ۷/۶۰ میلیارد تومان رسید که ۵/۲۲ درصد آن را معامله ۹/۱۳ میلیون سهم پست بانک تشکیل داد. از ۲۲۱ نمادی که به روی تابلو رفتند ۸۲ نماد با کاهش قیمت و ۱۳۶ نماد با افزایش ارزش معامله شدند.