گروه بورس - هدیه لطفی: بازار فرابورس آخرین روز کاری هفته را با معامله 4 میلیون و 536 هزار سهم به ارزش 25 میلیارد ریال سپری کرد که این رقم نسبت به معاملات روز سه‌شنبه 27 درصد کاهش نشان می‌دهد.

در بازار دیروز نمادهای معاملاتی کویرتایر، عمران و توسعه شاهد، تجارت الکترونیک پارسیان، بیمه دی، بالاست و سبحان‌دارو به همراه سه گواهی تسهیلات مسکن شاهد معامله سهام خود بودند که نیمی از این نمادها با افزایش قیمت و مابقی با کاهش قیمت به کار خود پایان دادند.همچنین شرکت‌های مرجان‌کار، لیزینگ ایرانیان و سیمان سبزوار غایبان بازار دیروز بودند و معامله‌ای بر سهام آنها صورت نگرفت.روز گذشته به دنبال تشکیل صف خرید ۱۱ میلیون سهمی بالاست، هر سهم این شرکت رشد قیمت ۵ درصدی را تجربه کرد و به قیمت ۹ هزار و ۴۶۰ ریال رسید.همچنین در مجموع ۲۰۶ هزار سهم این شرکت ارزشی معادل یک میلیارد و ۹۴۵ میلیون ریال روانه بازار کرد.نمادهای معاملاتی «پکویر»، «رپارس»، «ودی» و «سبحان» نیز هر کدام به ترتیب ۸/۴ درصد، ۹۵/۲ درصد، ۴/۲ درصد و ۶۱ صدم درصد افزایش قیمت یافتند.این در حالی است که نماد «ثعمرا» با ۴۸ صدم درصد کاهش به قیمت دو هزار و ۸۹۱ ریال رسید و در مجموع ۱۵۱ هزار و ۶۸۰ سهم این شرکت به ارزش ۴۳۸ میلیون ریال دادستد شد و به این ترتیب این نماد بعد از کویرتایر به عنوان کم‌ارزش‌ترین سهم شناخته شد.
ارزش معاملاتی «پکویر» در بازار دیروز 97 میلیون ریال بود.گواهی تسهیلات مسکن مهر، آبان و آذرماه نیز روز گذشته به ترتیب 5 هزار و 254 ریال، 11 هزار و 608 ریال و 5 هزار و 620 ریال کاهش قیمت یافتند.
همچنین سه هزار و ۴۹۷ برگه از دوره مهرماه این گواهی به ارزش دو میلیارد و ۳۹۳ میلیون ریال، تعداد ۵ هزار و ۴۲۶ برگه از دوره آبان‌ماه به ارزش سه میلیارد و ۶۸۲ میلیون ریال و تعداد ۴ هزار و ۴۷ برگه از دوره آذرماه به ارزش دو میلیارد و ۷۸۰ میلیون ریال دادوستد شد.
از سوی دیگر در بازار فرابورس روز گذشته نماد بیمه دی با حجم معاملاتی بیش از سه میلیون و 226 هزار سهم به عنوان پرمعامله‌ترین و باارزش‌ترین سهم دیروز شناخته شد. ارزش معاملات «ودی» معادل رقم 6 میلیارد و 188 میلیون ریال بود.بازار اوراق مشارکت فرابورس نیز روز گذشته تنها معامله اوراق گواهی بانک کشاورزی را در خود جای داد.بر این اساس تعداد یک هزار و 240 برگه از گواهی یادشده به ارزش یک میلیارد و 240 میلیون ریال در میان سهامداران فرابورسی دادوستد شد.
عرضه سهام «پتروشیمی زنجان»
از سوی دیگر شرکت صنایع پتروشیمی زنجان در نظر دارد 58/23 درصد از کل سهام خود را در بازار سوم فرابورس به فروش رساند.این شرکت که هنوز به بهره‌برداری نرسیده، در نظر دارد تعداد 131 میلیون و 193 هزار و 611 سهم معادل 58/23 درصد از کل سهام خود را به طور یکجا و به صورت نقد در بازار سوم فرابورس عرضه کند.قیمت پایه هر سهم در این عرضه مبلغ یک هزار و 114 ریال و قیمت پایه کل 146 میلیارد و 150 میلیون ریال در نظر گرفته شده است. همچنین سهام مزبور در تاریخ 6 بهمن‌ماه سال جاری در بازار فرابورس عرضه خواهد شد. همچنین شرکت ملی صنایع پتروشیمی با داشتن 14/16 درصد از سهام پتروشیمی زنجان به عنوان سهامدار عمده این شرکت به حساب می‌آید و 28/60 درصد دیگر از سهام شرکت مزبور در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی است که این افراد هر کدام سهامدار کمتر از 2 درصدی به شمار می‌آیند.