گروه بورس - کارشناس مدیریت نظارت بر نمادهای مالی سازمان بورس از تمرکز 69 درصد ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری در پرتفوی سرمایه‌گذاران حقیقی تا نیمه اول دی‌ماه امسال خبر داد.

«ایمان مقدسیان» گفت:‌ در هفته منتهی به۲۲ دی‌ماه امسال، بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام بین ۰۶/۰ تا ۵۶/۶ درصد در نوسان بود. بازدهی متوسط بورس تهران در این هفته ۰۵/۲ درصد بود و ۲۶ صندوق سرمایه‌گذاری در سهام توانستند بازدهی افزون بر بازدهی بازار کسب کنند. وی افزود: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام، ماه منتهی به ۲۲ دی‌ماه امسال را در حالی به پایان رساندند که طی این ماه بیشترین بازده آن‌ها به ۱۵/۲۱ درصد رسید. بازدهی متوسط بازار طی این مدت ۳/۷ درصد بود و ۳۱ صندوق سرمایه‌گذاری در سهام توانستند بازدهی بالاتر از بازدهی بازار به دست آورند.
وی ادامه داد: در بین 4 صندوق سرمایه‌گذاری در سهام با اندازه بزرگ، صندوق سرمایه‌گذاری ممتاز در ماه و هفته گذشته بیشترین بازده‌ را به دست آورد.وی درخصوص بیشترین بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری گفت: در دوره یکساله منتهی به 22 دی‌ماه امسال، صندوق سرمایه‌گذاری پویا با 72/92 درصد بیشترین بازده را به خود اختصاص داده و پس از آن، صندوق‌های سرمایه‌گذاری آگاه با 29/92 و فارابی با 63/89 درصد بیشترین بازده‌ها را در این دوره یکساله داشته‌اند. وی یادآور شد: تا تاریخ 22 دی‌ماه، بیشترین بازده‌ها به ترتیب متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی، سهم آشنا و آگاه بود. این سه صندوق سرمایه‌گذاری طی مدت فعالیت خود توانسته‌اند به ترتیب 283، 253 و 242 درصد بازدهی کسب کنند. «مقدسیان» به ارزش روز صندوق‌ها اشاره کرد و گفت: ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا تاریخ نیمه اول دی‌ماه امسال، 6 هزار و 865 میلیارد ریال بود که بیش از دو هزار و 866 میلیارد ریال از این مقدار متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام است. بیشترین ارزش در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان است. پس از این صندوق، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مهر ایرانیان و ممتاز بیشترین ارزش را از آن خود کرده‌اند. وی در مورد وضعیت سرمایه‌گذاری حقیقی‌ها در صندوق‌ها گفت: سرمایه‌گذاران حقیقی 69 درصد واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران حقیقی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری فیروزه ، پارس و کارآفرین بیشترین درصد تملک را به خود اختصاص داده‌اند.