گروه بورس - کارگزار پذیرش و عرضه‌کننده سهام، ارزش سهم سبحان‌دارو را با در نظر گرفتن گذشته و آینده شرکت بین ۱۸۰۰ تا ۱۸۴۰ تومان تعیین کرده است، اما در نظر داریم با قیمت مناسبی سهام این شرکت را عرضه کنیم تا برای مردم شیرین بوده و جای رشد داشته باشد. در آستانه عرضه سبحان‌دارو در روز دوشنبه به عنوان اولین شرکت دارویی در بازار اول معاملات فرابورس، مدیرعامل این شرکت به همراه مدیرعامل و مدیر پرتفوی سرمایه‌گذاری البرز که مالک ۳۵ درصدی سهام آن است در جلسه معارفه سهام سبحان‌دارو در میان فعالان بازار سرمایه کشور حاضر شدند تا ضمن معرفی شرکت، وضعیت فعلی و آتی سبحان‌دارو و همچنین عرضه اولیه ۱۰ درصدی سهام آن را تشریح کنند.

دکتر برندگی با اشاره به تجربه رشد ۴۱ درصدی سود در هر سال گفت: سود هر سهم این شرکت با سرمایه ۴۰ میلیارد ریالی طی سال‌های ۸۶ تا ۸۸ به ترتیب ۱۲۵، ۲۰۰ و ۲۷۵ تومان بوده است و سود هر سهم امسال سبحان‌دارو با ۶ میلیارد تومان سرمایه مبلغ ۲۱۷ تومان در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه طی نیمه نخست سال جاری، ۴۴ درصد برابر با ۹۵ تومان از پیش بینی سود هر سهم شرکت برای سال‌مالی جاری پوشش داده شده، سیاست تقسیم سود پیشنهادی برای مجمع سال آتی را ۸۹ درصد اعلام کرد.

برندگی با اشاره به اینکه حاشیه سود ۳۱ درصدی شرکت در سال‌های اخیر سبب قرار گرفتن سبحان‌دارو در بین برترین شرکت‌های صنعت دارو شده است، افزود: از نقاط قوت دیگر این شرکت تنوع تولید با ۹۴ محصول مختلف است که سالانه ۴ تا ۵ محصول جدید نیز به سبد محصولات آن اضافه می‌شود. این درحالی است که سبحان‌دارو در ۳۱ محصول، دارای رتبه نخست در بین کلیه تولیدکنندگان کشور از لحاظ فروش است.

حضور در بین ۵ شرکت برتر دارویی بورسی از لحاظ رشد سود عملیاتی در سال‌های ۸۷ و ۸۸، حضور در بین ۳ شرکت برتر دارویی حاضر در بورس از دو منظر پایین بودن دوره وصول مطالبات و حاشیه سود عملیاتی دو سال گذشته از دیگر مواردی بود که توسط مدیرعامل شرکت سبحان‌دارو در رابطه با جایگاه شرکت در صنعت دارو بیان شد.

این مقام مسوول گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده فروش ۲/۴۳ میلیارد تومانی سال جاری شرکت تا سال ۹۳ به بیش از ۷۵ میلیارد تومان خواهد رسید و به این ترتیب سود خالص شرکت هم از۱۳ میلیارد تومان در سال جاری به بیش از ۲۴ میلیارد تومان در سال ۹۳ خواهد رسید.

اثر اندک هدفمندی یارانه‌ها بر شرکت

برندگی در ادامه در پاسخ به ریسک‌های سبحان‌دارو و اثرات اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها بر وضعیت شرکت گفت: علاوه بر ورود و ظهور شرکت‌های جدید به دلیل محدود بودن جمعیت کشور، رقابت شدیدی بین شرکت‌های دارویی وجود دارد. در این رابطه یکی از راهکارهای مدنظر مدیریت شرکت تکیه بر صادرات محصولات است.

برندگی افزود: میزان برق و گاز مصرفی در کارخانه سبحان‌دارو اندک است و طبق برآوردهایی که شده از اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها فقط یک دهم درصد از حاشیه سود ۳۱ درصدی شرکت کاسته خواهد شد. این در حالی است که در مورد تامین مواد اولیه بعد از اجرای قانون، تاکنون موردی مطرح نشده است.

محمدعلی شیرازی مدیر پرتفوی سرمایه‌گذاری البرز هم در ادامه گفت: به دلیل سرمایه ۶ میلیارد تومانی شرکت، امکان حضور آن در بورس اوراق بهادار نبود به همین دلیل سهامداران اصلی تصمیم گرفتند سبحان‌دارو ابتدا در فرابورس پذیرفته شود تا بعد از اعمال افزایش سرمایه تا ۱۰ میلیارد تومان، زمینه حضورش در بورس اوراق بهادار فراهم شود.

وی با بیان اینکه در صورت کشش بازار و وجود تقاضای مناسب و چند ۱۰ میلیون سهمی پس از عرضه اولیه، درصد بیشتری از این شرکت در فرابورس واگذار می‌شود، در خصوص برآورد قیمت هر سهم این شرکت گفت: کارگزار پذیرش و عرضه‌کننده سهام (تدبیرگران فردا) ارزش سهم را با در نظر گرفتن گذشته و آینده شرکت بین ۱۸۰۰ تا ۱۸۴۰ تومان تعیین کرده است، اما در نظر داریم با قیمت مناسبی سهام این شرکت را عرضه کنیم تا برای مردم شیرین بوده و جای رشد داشته باشد.