دنیای اقتصاد- معامله‌گران بازار سرمایه هفته کاری جدید خود را در شرایطی شروع خواهند کرد که به دلیل انتظار برای عرضه اولیه همراه اول و همچنین نحوه اجرای طرح تحول، جو انتظار بر بازار حاکم است. در حالی که انتظار می‌رفت انتهای هفته گذشته سر آغاز شروع طرح تحول باشد و اعلام قیمت برخی از حامل‌های انرژی این گمانه‌زنی را تقویت کرده بود، معامله‌گران با تکذیب سناریوهای قیمتی حامل‌های انرژی به ویژه بنزین مواجه هستند که این امر باردیگر مساله اجرای طرح تحول را با ابهام مواجه کرده است. جنب پل حافظ

هفته انتظار در بورس

گروه بورس - همایون دارابی: معامله‌گران بازار سرمایه هفته کاری جدید خود را در شرایطی شروع خواهند کرد که به دلیل انتظار برای عرضه اولیه همراه اول و همچنین نحوه اجرای طرح تحول، جو انتظار بر بازار حاکم است.

در بازار سهام معامله‌گران در تحولات کلان سیاسی با تعویق مذاکرات گروه ۱+۵ مواجه شده‌اند.

در کنار مسایل سیاسی در حوزه اقتصادی نیز مسایل همچنان مبهم است. در حالی که انتظار می‌رفت انتهای هفته گذشته سر آغاز شروع طرح تحول باشد و اعلام قیمت برخی از حامل‌های انرژی این گمانه‌زنی را تقویت کرده بود، معامله‌گران با تکذیب سناریوهای قیمتی حامل‌های انرژی به ویژه بنزین مواجه هستند که این امر باردیگر مساله اجرای طرح تحول را با ابهام مواجه کرده است. در این شرایط و با نزدیک شدن ماه محرم، احتمال اجرا شدن این طرح در دهه نخست این ماه در دید نخست کاهش خواهد یافت.

در همین حال معامله‌گران در مسایل اقتصادی شاهد طرح چالش‌های جدی در مورد بودجه بندی سال آینده کشور نیز هستند. این امر سبب خواهد شد تا مباحث بودجه و تاثیر‌گذاری آن بر بازار سرمایه در خلال هفته‌های آتی افزایش یابد. در همین حال مجموعه سیاست‌های دولت در مسایل اقتصادی به ویژه در قالب ساماندهی بازار به شدت در حال گرایش به رویکردهای کنترل سخت است. دولت دهم که رویکردهای گرایش به اقتصاد آزاد را در خلال سال‌های گذشته به نمایش گذاشته است در چند ماه اخیر کنترل شدیدی را بر بازار ایجاد کرده است. در آخرین مصوبه، معاون اول رییس‌جمهوری با ارائه دستورالعملی دامنه نوسان قیمت محصولات پتروشیمی را در بورس کالا و خارج از آن تعیین کرده است.

براساس این مصوبه، شرکت‌های دارای محصول مهم که محصول خود را در بورس کالا عرضه نکنند بر مبنای فوب منهای ۵ درصد و در صورت عرضه در بورس کالا به صورت دامنه نوسان منهای ۵تا مثبت ۱۰ باید عرضه کنند که این امر به معنای پایان استقلال بورس کالا در مورد کشف قیمت واقعی است. با توجه به این نرخ‌گذاری و همچنین در فرضیه آزاد‌سازی قیمت حامل‌های انرژی، بازار ایران اندک مزیت خود را برای سرمایه‌گذاری جهت ایجاد واحدهای پتروشیمی جدید در مقایسه با کشورهای حاشیه خلیج فارس از دست خواهد داد. در صحنه اقتصاد تحولات بازار جهانی نیز بار دیگر توجه معامله‌گران را به خود جلب کرده است. افت ارزش دلار در کنار رشد بخش مسکن ایالات‌متحده سبب شده است تا بهای نفت خام و محصولات معدنی و فلزات رشد شدیدی را به نمایش بگذارند. بهای نفت خام از مرز ۹۰ دلار در هر بشکه عبور کرده است. در همین حال در بازار فلزات بهای مس با رشد شدید قیمتی به بالاترین قیمت سه هفته اخیر برسد. رشد بخش ساختمان آمریکا و به دنبال آن کاهش موجودی انبارهای بورس فلزات لندن به کمترین سطح در ۱۴ ماه اخیر و ورود اعتصاب معدنکاری یک معدن عظیم شیلی به سومین هفته سبب شده است تا معامله‌گران در انتظار رشد بیشتر قیمت مس در هفته جاری شود.

بهای روی به دو هزار و ۱۹۶ دلار، آلومینیوم به دو هزار و ۳۲۶ دلار و سرب به دو هزار و ۲۹۲ دلار رسیده است و بهای بیلت فولادی نیز در مرز ۵۰۰ دلار باقی مانده است.

در درون بازار سرمایه معامله‌گران در انتظار دو عرضه اولیه هستند. دو شرکت همراه اول و سبحان دارو شرکت‌هایی هستند که احتمال عرضه آنها در روزهای آتی وجود دارد. همراه اول در هفته گذشته توانست به سهامی عام تبدیل شود. محاسبه تبعات عرضه همراه اول بر سهام مخابرات و همچنین نحوه استفاده از نقدینگی حاصل از این فروش موضوعاتی است که توجه معامله‌گران را به خود جلب کرده است.

در کنار همراه اول، سبحان دارو نیز با احتمال عرضه در فرابورس مواجه است. ۹۶/۶۴ درصد این شرکت که به تازگی در فرابورس پذیرفته شده است متعلق به دارویی سبحان است. مابقی متعلق به سرمایه‌گذاری البرز است. این شرکت در ۶ماهه امسال ۹۵۱ ریال سود ساخته است و پیش‌بینی سود شرکت۲۱۶۷ ریال است.

در تحولات بازار سرمایه، معامله‌گران همچنین با آغاز روند آموزش معاملات آپشن در بورس کالا مواجه هستند. پس از راه‌اندازی معاملات آتی، ارائه امکان انعقاد قراردادهای اختیار معامله می‌تواند بازار سرمایه را به بلوغ ابزاری خوبی برساند. هر چند که بدنه اجرایی بورس به موازات این رشد همچنان کمبودهایی را به نمایش گذاشته است. به عنوان نمونه عدم‌توسعه سیستم معاملات قراردادهای آتی و همچنین عدم‌ارائه اوراق تسهیلات مسکن آبان‌ماه در شرایطی که اوراق آذر ماه نیز در هفته جاری در سیستم بانکی آزاد خواهند شد، موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

در بازار چه خبر بود؟

در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران با توجه به تعطیلی فعالیت‌ها در تهران شاهد افت معاملات و کاهش فعالیت بازار بودند، هر چند که این امر به معنای عدم‌استفاده معامله‌گران از فضای آرام بازار نبود.

در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران در گروه مالی شاهد بازگشایی نماد آسیا بود. آسیا که سود هر سهم را از ۲۵۳ ریال به ۴۱۳ ریال افزایش داده است با جهش قیمت اندک در حد ۹/۲ درصد مواجه شد. این امر از سوی کارشناسان بازار به عنوان تمایل گروه بیمه‌ای به کاهش P/E تلقی می‌شود. در همین حال در گروه بیمه‌ای بیمه پارسیان با عرضه‌های بیش از ۴ میلیون سهم مواجه شد. هر چند که این عرضه به از میان رفتن صف خرید بیمه پارسیان منجر نشد اما عبور این قیمت از مرز ۴ هزار ریال در بازار امروز، نکته قابل‌توجهی است.

در نماد بیمه پارسیان معامله‌گران همچنین با خبرهایی در مورد احتمال عرضه نزدیک به ۸ درصد سهم مواجه هستند. این میزان سهم که به صورت وثیقه از سوی شرکت «پخش عظیم» در نزد بانک سرمایه به وثیقه گذاشته شده بود با کش و قوس فراوان با امکان عرضه مواجه شده است.

در گروه مالی در کنار وضعیت خاص پست بانک و همچنین اعلام عرضه ۵ درصد سهام بانک صادرات از سوی سازمان خصوصی‌سازی، معامله‌گران با داد و ستدهای پر حجم در نماد بانک پارسیان مواجه هستند. روز چهارشنبه نیز ۹۵/۳۷ میلیون سهم در نماد «وپارس» معامله شد. کارشناسان بازار با دقت روند تحولات در نماد بانک پارسیان را دنبال می‌کنند.

از دیدگاه این کارشناسان، خرید سهام بانک پارسیان از سوی سرمایه‌گذاری سایپا و انتقال بلوک صباتامین به این شرکت (بلوک ۲۳۰ میلیون سهمی) از اهمیت برخوردار است. از دیدگاه کارشناسان، سرمایه‌گذاری سایپا از دو دیدگاه ممکن است به سوی بانک پارسیان گرایش پیدا کند.

از دیدگاه نخست این خریدها به دلیل منع قانونی ایران خودرو و پر بودن سطح مالکیت این شرکت در بانک پارسیان توسط سایپا و به نیابت از ایران خودرو در حال انجام است. در این فضا عرضه سهام بانک پارسیان توسط صباتامین می‌تواند زمینه ساز معاملات بیشتری میان این دو گروه باشد به ویژه که بلوک بانک پارسیان می‌توانست در قیمت‌های بالاتری نیز خریدار داشته باشد. از دیدگاه دوم گروه سایپا پس از تثبیت مدیریت خود در سایپا به دنبال خرید ایران خودرو و ادغام دو خودرو ساز خواهد بود.

از سویی در تحولات سایپا عدم‌ثبت صورت جلسه مجمع فوق‌العاده هیات مدیره سایپا و شایعاتی که در مورد دخالت یک مقام عالی رتبه در ممانعت از انجام این ثبت وجود دارد، به شایعات موجود در مورد حرکت‌های کنونی سایپا اضافه کرده است. در بازار روز چهارشنبه در گروه تجهیزات معامله‌گران شاهد تشکیل صف فروش شکننده‌ای در نماد حفاری بودند. پس از آنکه بلوک ۵۰ درصدی این شرکت به فروش نرسید این صف فروش، واکنشی به عدم‌اقبال سهامداران عمده به این شرکت تلقی شده است. در همین حال سردار دقیقی میرعامل سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح در گفت و گو با یک سایت خبری از گران بودن قیمت پایه سهم خبر داده است. در همین حال مدیرعامل ساتا از عدم‌واگذاری بلوک در قالب رد دیون به عنوان دلیل دیگر برای عدم‌علاقه به این بلوک یاد کرده است.

در گروه تصفیه نفت امروز باقیمانده سهام شرکت شل در نفت پارس توسط نفت و گاز پرشیا و به وکالت از این شرکت واگذار خواهد شد. انتظار می‌رود این بلوک به تملک نفت و گاز پرشیا درآید. در این گروه پالایشگاه نفت تبریز امروز مشمول ضوابط رفع گره‌های معاملاتی است.

در مجموع بازار سهام روز چهارشنبه با رشد ۴۹/۳۶ واحدی شاخص همراه شد و ارزش معاملات نیز به ۱/۳۳ میلیارد تومان بالغ شد. با این کارنامه اما شاخص در دومین هفته آذر ماه با ۲/۹ واحد افت همراه شد.