گروه بورس - شرکت معادن منگنز ایران ۶ ماهه بیش از ۵/۴۴ میلیارد ریال فروش داشت. براساس اطلاعیه سازمان بورس و اوراق بهادار، «کمنگنز» پیش‌بینی فروش امسال را معادل ۱۱۱ میلیارد و ۹۲۲ میلیون ریال اعلام کرده است که در همین دوره ۴۰ درصد از این رقم را توانست نسبت به بودجه پوشش دهد.

این شرکت در نیمه نخست سال‌مالی جاری معادل دو ریال زیان به ازای هر سهم شناسایی کرد. از سویی «کمنگنز» مبلغ ۶۳۳ ریال سود به ازای هر سهم پیش‌بینی کرده است.

معادن منگنز دلایل تغییر این اطلاعیه نسبت به قبلی را تشریح کرده است. از جمله شرکت ذوب‌آهن اصفهان (خریدار عمده محصولات شرکت) در ادامه قرارداد یک ساله منعقده با شرکت که در تاریخ ۲۰ تیرماه ۸۹ خاتمه می‌یافت به استناد ماده ۸ این قرارداد (خریدار مجاز به افزایش یا کاهش مقادیر موضوع قرارداد به میزان ۲۵ درصد در طول مدت قرارداد است) طی ابلاغیه شماره ۱۸۵۵۲۱ به تاریخ ۵ اسفندماه ۸۸ اقدام به افزایش ۲۷ هزار و ۵۰۰ تن با نرخ فروش قرارداد سال قبل تا تاریخ ۲۰ مهرماه ۸۹ کرد. همچنین در توافق جدید ۷۰ هزار تن سنگ با افزایش نرخ حدود ۱۸ درصد نسبت به نرخ قرارداد سال قبل کرده که تاثیرات آن بر بودجه پیش‌بینی شده افزایش فروش به مبلغ ۷۹۹ میلیون ریال است که با توجه به ارسال سنگ در ۶ ماهه اول سال به نرخ قرارداد سال قبل حاشیه سود شرکت نسبت به ۶ ماهه دوم و کل سال بسیار کمتر است و به همین دلیل در ۶ ماهه اول عملیات شرکت منجر به زیان شده است که این زیان در ۶ ماهه دوم با فروش سنگ منگنز با نرخ جدید جبران و منتج به سود خواهد شد.

پیش‌بینی عملکرد معادن منگنز برای سال‌مالی ۸۹ را در اسفندماه ۸۸، اردیبهشت‌ماه و تیرماه امسال مبلغ ۷۰۴ ریال اعلام کرده بود که دلایل تعدیل را بیشتر منظور کردن جرائم دیرکرد تسهیلات مالی، کاهش سود حاصل از سرمایه‌گذاری در شرکت‌های سرمایه‌پذیر، افزایش نرخ فروش محصولات به خریدار اصلی محصول تولیدی شرکت براساس قرارداد جدید منعقد شده اعلام کرده است.

«کمنگنز» اعلام کرده است که در نظر دارد مبلغ ۶۶۰ ریال به ازای هر سهم از سود پیش‌بینی شده را جهت توزیع بین سهامداران به مجمع عمومی عادی سالانه پیشنهاد کند.