گروه بورس - کارشناس مدیریت نظارت بر نمادهای مالی سازمان بورس از پیشی گرفتن بازدهی 23 صندوق سرمایه‌گذاری از بازدهی بازار خبر داد.

«ایمان مقدسیان» گفت: در هفته منتهی به ۱۴ مهرماه ۸۹، بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام بین منفی ۴۹/۲ تا مثبت ۸۸/۴ درصد در نوسان بود. وی گفت: بازدهی متوسط بورس تهران در این هفته یک صدم درصد بود و ۲۱ صندوق سرمایه‌گذاری در سهام توانستند بازدهی افزون بر بازدهی بازار کسب کنند.
وی ادامه داد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام، ماه منتهی به 14 مهرماه امسال را در حالی به پایان رساندند که طی این ماه بیشترین بازده آنها به 10 درصد رسید. بازدهی متوسط بازار طی این مدت یک صدم درصد بود، 23 صندوق سرمایه‌گذاری توانستند بازدهی بالاتر از بازدهی بازار به دست آورند.
وی در مورد عملکرد صندوق‌های با ابعاد بزرگ گفت: در بین ۴ صندوق سرمایه‌گذاری در سهام با اندازه بزرگ، صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان در ماه پیش و صندوق سرمایه‌گذاری ممتاز در هفته پیش بیشترین بازده‌ها را به دست آوردند. وی افزود: همچنین در دوره یک ساله منتهی به ۱۴ مهرماه ۸۹، صندوق سرمایه‌گذاری آگاه با ۸۱ درصد بیشترین بازده را به خود اختصاص داده و پس از آن، صندوق‌های سرمایه‌گذاری تجارت با ۷۹ و پویا با ۷۶ درصد بیشترین بازده‌ها را در این دوره یک ساله داشته‌اند.
کارشناس مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس ادامه داد: تا تاریخ 14 مهرماه امسال، بیشترین بازده‌ها به ترتیب متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی، آگاه و سهم آشنا بود. این سه صندوق سرمایه‌گذاری طی مدت فعالیت خود توانسته‌اند به ترتیب، 261، 221 و 217 درصد بازدهی کسب کنند. وی در مورد ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری گفت: ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا تاریخ 14 مهرماه امسال به بیشتر از 6 هزار و 172 میلیارد ریال رسید که حدود دو هزار و 400 میلیارد ریال از این مقدار متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام است. وی افزود: بیشترین ارزش در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان است. پس از این صندوق، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مهر ایرانیان و ممتاز بیشترین ارزش را از آن خود کرده‌اند.
وی در بخش دیگر به تعداد سرمایه‌گذاران صندوق‌ها اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاران حقیقی ۷۱ درصد واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.
وی یادآور شد: در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران حقیقی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری پارس، فیروزه، کارآفرین و نوین سامان بیشترین درصد تملک را به خود اختصاص داده‌اند.