دنیای اقتصاد- شاخص کل بورس روز گذشته با ۲۹۵ واحد افت، به رقم ۱۸ هزار و ۶۴۲ واحد رسید و سومین افت شدید خود را در تاریخ بازار سرمایه کشور تجربه کرد. کاهش شاخص در روز گذشته منجر به افت ۵۶/۱ درصدی بازدهی بورس در سال جاری شد و به این ترتیب میانگین بازدهی بورس که تا روز شنبه به ۵۱ درصد رسیده بود، روز گذشته به ۷/۴۸ درصد کاهش یافت. براساس اطلاعات موجود، پیش از این در پنجم آبان‌ماه ۸۷ شاخص با ۵۸۰ واحد افت، بیشترین افت در یک روز را به ثبت رسانده بود. همچنین در چهارم مردادماه ۸۲ شاخص با ۴۰۰ واحد نزول، دومین افت بالای خود را تجربه کرد و اکنون بازار سرمایه شاهد سومین افت بزرگ شاخص کل شده است. جنب پل حافظ

عقب‌نشینی ۵۶/۱ درصدی شاخص

گروه بورس - همایون دارابی: شاخص کل بورس اوراق بهادار یک روز پس از لمس سقف ۱۹ هزار واحدی عقب نشینی سنگینی به نمایش گذاشت.

در بازار دیروز شاخص کل ۲۹۵واحد فرونشست که بخش عمده آن ناشی از عرضه‌های سنگین معامله‌گران به دلیل رشد شاخص و همچنین نگرانی از تحولات پیش‌روی اقتصادی بود.

از دیدگاه کارشناسان، افزایش محسوس عرضه‌ها از ابتدای هفته و رشد شاخص در شرایطی که اکثریت نمادهای بازار با افت قیمت همراه بودند، سبب بروز رفتار متناقضی در بازار شد که این امر عرضه‌های سنگین بیشتری را به همراه آورده است. در همین شرایط کاهش ورود نقدینگی به بازار سهام و درگیری بخشی از نقدینگی در بازارهای موازی از جمله ارز و طلا نیز سبب شده است تا کاهش سطح نقدینگی در بازار قابل ملاحظه باشد. اکثر کارشناسان بازار انتشار گزارش‌های ۶ ماهه، فروکش کردن تب‌وتاب بازار ارز و طلا و روشن شدن ابعاد اجرای طرح تحول و خروج بازار از ابهام این طرح را زمینه‌ساز بازگشت روند بازار ارزیابی می‌کنند. بازار دیروز در حالی شاهد افت قیمت‌ها بود که نمادهایی دارای گزارش‌های ۶ ماهه مثبت نیز معاملات خوبی را در قیمت‌های منفی تجربه کردند.

در بازار دیروز در تحولات موثر بر بازار، نامه نایب‌رییس اول کمیسیون امنیت ملی مجلس در مورد طرح تحول به رییس‌جمهوری از اهمیت برخوردار بود. حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی در این نامه خواستار روشن شدن ابعاد طرح تحول از سوی دولت شده بود. به گفته وی قبل از آغاز اجرای این قانون باید اطلاع‌رسانی گسترده‌ای صورت گیرد.

در همین حال ابعاد طرح تحول هنوز نامشخص است و نتایج متصور بر آن مورد توجه کارشناسان و مسوولان است. روز گذشته محرابیان وزیر صنایع در مراسم افتتاح کارخانه سیمان جوین از واحدی‌های سیمانی به عنوان واحدهایی که می‌توانند پس از طرح تحول به تولید بپردازند، یاد کرد. به گفته محرابیان به شرکت‌های کوچک و متوسط وام قرض‌الحسنه و به شرکت‌های بزرگ تا ۸۰ درصد سرمایه‌گذاری برای اصلاح خطوط تولید پرداخت خواهد شد. نامشخص بودن ابعاد اجرایی طرح تحول و اتفاقات اخیر در صحنه اقتصاد کشور سبب شده است تا در شرایطی که تنها اندکی بیش از ۵ ماه به پایان سال مانده است همچنان اقتصاد کشور در اما و اگر این طرح باقی بماند.

در بازار دیروز در اظهار نظرهای مسوولان، سخنان معاون اول رییس‌جمهوری در تهدید کشور فرانسه به قطع واردات قطعات خودرو‌پژو از اهمیت برخوردار بود. رحیمی با اشاره به واردات ۵/۲ میلیارد دلاری صنعت خودرو کشورمان از فرانسه تهدید کرده است. این واردات در راستای تلافی اقدامات این کشور قطع شود.

موضوع تداوم واردات قطعات و ادامه فعالیت شرکت‌های خودرویی به ویژه به دنبال قطع همکاری گروهی از شرکت‌های آسیای جنوب شرقی موضوع مهمی است که در میزان فروش و سود آوری شرکت‌های خودرویی در سال آینده از اهمیت برخوردار است.

در بازار دیروز در گروه شرکت‌های هلدینگی نماد سرمایه‌گذاری بانک ملی برای تعدیل سود متوقف شد. در همین حال اجرای تصمیم جدید سازمان بورس مبنی بر غیر‌الزامی بودن ارائه پیش‌بینی سود از سوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز موضوعی مهم در بازار قلمداد می‌شود. روز شنبه نماد سرمایه‌گذاری سایپا بدون ارائه پیش‌بینی سود بازگشایی شد و سرمایه‌گذاری صنعت و معدن بدون توقف نماد شاهد اعلام تعدیل ۷۴ درصدی بود. براساس دستورالعمل جدید و با هدف توجه بیشتر معامله‌گران به ارزش خالص دارایی‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری تنها موظف به ارائه صورت پرتفوی سهام در دوره‌های یک ماهه هستند. شرکت‌های سرمایه‌گذاری اکثرا امسال با جهش سود آوری ناشی از رشد ارزش سهام مورد معامله در بازار و بازگشت ذخایر سال‌های قبل مواجه هستند.

در گروه تجهیزات افت شدید نمادهای این گروه دیروز با نزدیک شدن صدرا به کف قیمت سال جاری شرکت ادامه یافت. در این گروه سازمان خصوصی‌سازی نرخ بلوک ۵۰ درصدی حفاری شمال را حداقل سه هزار و ۵۶۹ ریال اعلام کرده است.

در گروه کانی غیر‌فلزی بازگشایی نماد سرامیک‌های صنعتی اردکان پس از تعدیل مثبت این نماد از ۵۱۲ ریال به ۶۱۷ ریال به نتیجه‌ای بهتر از ۱۱ درصد افت قیمت ختم نشد. در این گروه نماد سیمان غرب برای اعلام تعدیل سود متوقف شده است.

در گروه پتروشیمی نماد پتروشیمی اراک برای تعدیل سود متوقف شد.

در گروه معدنی، چادرملو با انتشار اطلاعیه‌ای از قصد خود برای خرید بلوک ۴۹ درصدی فولاد ارفع خبر داده است. فولاد ۸۰۰ هزار تنی ارفع در صورت مدیریت توسط چادر ملو می‌تواند یک مجتمع کامل فولادی از تولید سنگ آهن تا تولید فولاد را در صحنه اقتصاد کشور به نمایش بگذارد.

در گروه مالی وزیر دادگستری از الزامی شدن قانون بیمه شخص ثالث خبر داده است.

در مجموع بازار دیروز یک بازار ضعیف با عرضه‌های سنگین بود که در آن ۴/۴۷ میلیارد تومان سهام معامله شد. از ۲۳۶ نمادی که دیروز روی تابلو رفتند ۱۹۰ نماد با افت ارزش و ۴۵ نماد با رشد قیمت معامله شدند.

مطالب بیشتر را در صفحه بورس (۹) بخوانید.