موج - مدیر نظارت بر بازار اولیه گفت: سهامداران باید توجه کنند که بیشتر اوقات شرکت‌ها به‌رغم دامنه فعالیت‌های خود، از جریان نقدی لازم برای پرداخت سود سهام برخوردار نیستند. بهروز زارع اظهار کرد: طی سال جاری مجوز افزایش سرمایه شرکت‌ها بیشتر از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران صادر شده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌ها از قابلیت پرداخت سود نقدی به سهامداران خود برخوردار نیستند، ادامه داد: این شرکت‌ها در مجامع خود از سهامدارانشان می‌خواهند تا این سود نقدی به جای پرداخت به سرمایه منتقل شود.

زارع با اشاره به برگزاری مجمع فوق‌العاده شرکت‌ها، اضافه کرد: در واقع در مجمع فوق‌العاده به شرکت‌ها این مجوز داده می‌شود که با افزایش سرمایه، مطالباتی که قرار است از بابت سود سهام پرداخت شود، به حساب سرمایه منتقل شود.

وی با تاکید برتوجه سهامداران به نسبت قیمت و سود سهام شرکت‌ها، خواستار توجه بیشتر فعالان بازار سرمایه به صورت‌های مالی شرکت‌ها از سوی سهامداران حقیقی و حقوقی شد.

به گفته وی، در صورت‌های مالی شرکت‌ها که هر ساله در ابتدای سال منتشر می‌شود، پیش‌بینی سود و زمان‌بندی تقسیم سود اعلام می‌شود. مدیر نظارت بر بازار اولیه اضافه کرد: سهامداران باید توجه کنند که اغلب اوقات شرکت‌ها به‌رغم دامنه فعالیت‌های خود، از جریان نقدی لازم برای پرداخت سود سهام برخوردار نیستند. وی ادامه داد: به طورمثال شرکتی مانند ایران خودرو اگر تمامی سود یک ساله خود را بین سهامداران تقسیم کند، منابع مالی لازم برای عملیات سال بعد ندارد.

وی تصریح کرد: بنابراین این شرکت مجبور است که بخشی از سود خود را تقسیم و پرداخت نکند و آن را صرف افزایش سرمایه کند. زارع اضافه کرد: اینها عواملی هستند که مبلغ خروجی را کمتر می‌کند و کسی که سرمایه‌گذاری می‌کند باید به این مسائل توجه کند. به گفته وی، اطلاعات شرکت‌ها که با حجم زیاد از سوی سازمان بورس منتشر می‌شود برای آگاهی بیشتر سهامداران است و باید سهامداران و فعالان بازار سرمایه به این اطلاعیه‌ها و گزارش‌ها توجه کنند.